Annons

Importera ny färgprofil

Produkter
(logga in för att koppla)

MalinS

Aktiv medlem
Ska beställa bilder från odenlab och har laddat ner deras färgprofil. Undrar nu hur jag lägger in den i photoshop?
Hittar inget om det i instruktionsboken.
 
Du kan använda Edit/Convert to profile (Redigera / Konvertera till profil) för att konvertera från en färgrymd till en annan. Men av någon anledning är PS lite grinigt och tillåter dig inte att ladda in en "egen" profil här. Så gör som så att du placerar din färgprofil i C:\Program Files\Common Files\Adobe\Color\Profiles\Recommended\. Då dyker den upp i listan i Convert to Profil bland de andra RBG profilerna.

Du kan också lägga till den som din standard RGB arbetsfärgrymd (working space) under Edit/Color Settings (Redigera/Färg inställningar). Då måste du först välja More Options och sen kan du klicka på Working Spaces, klicka på RGB och där välja Load RGB, sen kan du ladda in din profil. Har du redan gjort det första steget (att kopiera in din profil fil), så finns den redan i listan och du behöver inte välja Load RGB.

Beklagar svengelskan men är mest van vid den engelska versionen. Om du tycker allt det här är jobbigt, så tror jag nog det kommer att funka lika bra med Adobe RGB 1998, som redan finns i PS. Men det kan du ju kolla med labbet...
 
Tack för hjälpen!

Jo, det står på deras sida att det funkar med Adobe RGB också. Men efter vad jag har förstått det som (vilket säkert är fel) så är det inte säkert att bilden ser likadan ut på deras skärm iallefall.

Har beställt genom dom tidigare utan att bry mig om färgprofiler och då har det ju såklart hänt att färgerna inte blir lika bra som på skärmen. Ska beställa större bilder nu och då vill jag vara mer noggrann.
 
MalinS skrev:
Ska beställa bilder från odenlab och har laddat ner deras färgprofil. Undrar nu hur jag lägger in den i photoshop?
Hittar inget om det i instruktionsboken.
Ladda hem profilen, högerklicka på den och välj Aktivera. Välj därefter Redigera > Konvertera till profil. Inte svårare än så.

Stefan
 
Stefan: Haha, var det så enkelt, tyckte väl det var överbökigt att få in profilen! Tack för tipset! : )
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.