ANNONS
Annons

Importera filmsnuttar till datorn (mac)

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
krånglar en del när jag ska lägga över mina filmer från videokamerans minneskort till datorn. Sätter jag i minneskortet i datorn så öppnas programmet "Bilder" automatiskt och alla filmsnuttar som finns på minneskortet kommer fram. då kan jag importera dom där. Dock vill jag inte ha dom där för jag kan inte göra något med filmerna där. Försöker leta upp dom på hårddisken men hittar dom inte. Vart lägger dom sig egentligen?

Går jag in i Finder och sen väljer minneskortet där så kommer inte filmklippen upp heller. Bara tre mappar (som på bilden
Mappen som heter DCIM innehåller massa andra mappar (som är tomma när man klickar på dom)
Mappen MISC är tom
Mappen Private innehåller en fil som jag antar är alla filmsnuttar ?

Det jag vill är att kunna se alla filmsnuttar som finns på kortet och bara dra dom till en mapp på datorn eller en extern hårddisk. Varför kan jag inte det? och hur är det tänkt att man ska göra det här?

Någon som kan hjälpa mig?
tacksam för svar
Mvh Andreas

Bilagor

• Skärmavbild 2016-06-20 kl. 10.27.06.jpg
    Skärmavbild 2016-06-20 kl. 10.27.06.jpg
    21.8 KB · Visningar: 28
  • Skärmavbild 2016-06-20 kl. 10.29.36.jpg
    Skärmavbild 2016-06-20 kl. 10.29.36.jpg
    30.1 KB · Visningar: 52
  • Skärmavbild 2016-06-20 kl. 10.29.44.jpg
    Skärmavbild 2016-06-20 kl. 10.29.44.jpg
    20.1 KB · Visningar: 28
Du kör väl Lightroom? Kan du inte importera där istället, då vet du ju i vilken mapp som filerna hamnar.

(PS. Man kan inaktivera att Bilder öppnas per automatik: http://www.idownloadblog.com/2015/12/28/how-to-stop-photos-mac-auto-launch/ ).

jo det skulle jag ju kunna göra. Men jag vill egentligen inte ha filmerna i lightroom heller. Jag kan ju inte redigera filmer där heller. Jag vill bara ha dom på hårddisken, och sen när jag ska redigera/klippa så matar jag in dom i videoredigeringsprogrammet . Som jag förresten inte vet vad jag ska ha. Imovie är ju tydligen inte gratis längre :(

jo det skulle jag ju kunna göra. Men jag vill egentligen inte ha filmerna i lightroom heller. Jag kan ju inte redigera filmer där heller. Jag vill bara ha dom på hårddisken, och sen när jag ska redigera/klippa så matar jag in dom i videoredigeringsprogrammet . Som jag förresten inte vet vad jag ska ha. Imovie är ju tydligen inte gratis längre :(
Kanske inte den bästa lösningen, men då får du i alla fall över filmerna på hårddisken och du vet var de hamnar. Sen kan du ju alltid ta bort filmerna från LR-katalogen men låta filerna ligga kvar på disk.

Har själv ingen koll på videoredigeringsprogram, men iMovie kostar 50 kr på App Store så det är ju ingen jätteinvestering. :)

Kanske inte den bästa lösningen, men då får du i alla fall över filmerna på hårddisken och du vet var de hamnar. Sen kan du ju alltid ta bort filmerna från LR-katalogen men låta filerna ligga kvar på disk.

Har själv ingen koll på videoredigeringsprogram, men iMovie kostar 50 kr på App Store så det är ju ingen jätteinvestering. :)

Det känns så konstigt att man måste importera in bilderna i ett program innan man lägger över dom i datorn. Låter inte ett dugg smidigt. Känns inte som att man ska behöva det.

Kollade app store nu och det kostar 159kr inte så dyrt det heller i och för sig :)

Det känns så konstigt att man måste importera in bilderna i ett program innan man lägger över dom i datorn. Låter inte ett dugg smidigt. Känns inte som att man ska behöva det.

Kollade app store nu och det kostar 159kr inte så dyrt det heller i och för sig :)

Oj, kikade nog på iOS-versionen och inte för OS X.

Nej, det borde ju gå att föra över direkt till disk via Finder. Kan det vara som med Bilder-mappen, att man måste högerklicka på mappen och välja "visa innehåll"?

Hej!

Jag antar att du har en sony kamera eller en kamera som använder sig utav AVCHD formatet.
Antar att det handlar om patentregler så måste vissa företag kringgå detta med att packa filmfiler typ .mp4 i en mapp likt en zipfil som i detta fall kallas för AVCHD.
AVCHD-filen kan du se på kortet via findern men du måste gå via ett program för att packa upp dom som t.ex. Bildinsamling eller quicktime osv.
Mac har gjort det svårare för varje os-uppdatering att hitta filer men filerna för t.ex. Bildinsamlingen hamnar i
/Users/Namn/Pictures/Bilder-bibliotek.photoslibrary/Masters/2015/01/06/ typ.
Annars är det bättre att importera dom direkt in i ett redigeringsprogram om man nu vill redigera videos.
Om du bara vill titta på sekvenserna utan att kopiera över dom till datorn så gör du det bäst i quicktime.

Hej!

Jag antar att du har en sony kamera eller en kamera som använder sig utav AVCHD formatet.
Antar att det handlar om patentregler så måste vissa företag kringgå detta med att packa filmfiler typ .mp4 i en mapp likt en zipfil som i detta fall kallas för AVCHD.
AVCHD-filen kan du se på kortet via findern men du måste gå via ett program för att packa upp dom som t.ex. Bildinsamling eller quicktime osv.
Mac har gjort det svårare för varje os-uppdatering att hitta filer men filerna för t.ex. Bildinsamlingen hamnar i
/Users/Namn/Pictures/Bilder-bibliotek.photoslibrary/Masters/2015/01/06/ typ.
Annars är det bättre att importera dom direkt in i ett redigeringsprogram om man nu vill redigera videos.
Om du bara vill titta på sekvenserna utan att kopiera över dom till datorn så gör du det bäst i quicktime.

jag har en Panasonic. känner igen både mp4 och AVCHD så det är nog samma filformat då.
Då får jag väl köpa Imovie då och importera filmerna direkt in dit då. Konstigt att dom gjort det så krångligt. Apple annars som skryter så om att allt är så lättarbetat och enkelt.

jag har en Panasonic. känner igen både mp4 och AVCHD så det är nog samma filformat då.
Då får jag väl köpa Imovie då och importera filmerna direkt in dit då. Konstigt att dom gjort det så krångligt. Apple annars som skryter så om att allt är så lättarbetat och enkelt.

Ja, Panasonic har samma AVCHD filsystem som sony.
Apple försöker för hårt att få användaren att inte behöva tänka om man bara använder deras egna prylar men men... Det går ju ändå om man varit mac användare i 100år. ;)

Kapar tråden lite: Samma problem men Windows 10? Är det bara programvaran som följer med kameran som gäller? Eller finns det nån annan, trevlig gratisvariant?

Använd Bildinsamling.app eller det program som följde med kameran.
Eller det program som du redigerar filmerna i, tex iMovie/FCPX.

Varken Lightroom eller Bilder.app är vettiga att importera eller förvara filmer i.

Använd Bildinsamling.app eller det program som följde med kameran.
Eller det program som du redigerar filmerna i, tex iMovie/FCPX.

Varken Lightroom eller Bilder.app är vettiga att importera eller förvara filmer i.

Vet inte vem du svarar men det följde nog inte med något program till min videokamera när jag köpte den.
Sen har jag också kommit på att "Bilder" inte funkade bra. Det var ju därför jag frågade här hur jag skulle göra ;)

På datorn finns ett litet program som heter "Bildinsamling" det brukar jag använda till både filmer och bilder så kan jag lägga dem var jag vill på datorn samt skapa ny mapp i samband med importen. Har Mac.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar