Annons

Importera bilder i elements misslyckas!

Produkter
(logga in för att koppla)

e2zippo

Medlem
Hallå! Jag försöker ordna upp mina bilder och tagga dom i elements sorterare men har nu stött på problem. När jag försöker importera min "Resa" mapp så får jag upp "De filer eller mappar som har markerats för import innehåller filer med format som det inte finns stöd för". Jag antar att det är någon .mov fil eller något som ligger där som stör, men varför kan inte elements bara importera bilderna och skita i det andra som ligger där. Jag vill inte flytta mina filmfiler från katalogen, då har jag ingen koll på vad dom tillhör. Det måste ju finnas nåt sätt för elements att ignorera alla filer som inte är "bildfiler"?

Tacksam för hjälp!

EDIT: Flyttade nu .mov filen och det vägrar fortfarande importera, det enda som ligger där är jpeg bilder?

Senast ändrad:
Jag fotar numera i raw, men ingen av de mappar jag försöker importera innehåller några raw-filer.

Vad menar du med att uppdatera camera raw?

Jag har elements 7, svensk version.

Får kolla på det där då, men det borde ju inte vara det eftersom mapparna jag försöker importera inte innehåller några raw filer.

EDIT: Blir helt förbryllad här, det är inte .mov som ställer det till heller, importerade just en. Har nu en mapp som består helt av .jpg som vägrar låtar sig importeras!

Senast ändrad:
Då är det inte camera raw som spökar.
Mystiskt.
Återkommer ifall jag kommer på nåt.

Christer

Testa med att skapa en helt ny katalog och se om det funkar. Jag har nämligen varit med om att en korrupt katalog i Elements 6 betedde sig så.

Hallå! Jag försöker ordna upp mina bilder och tagga dom i elements sorterare men har nu stött på problem. När jag försöker importera min "Resa" mapp så får jag upp "De filer eller mappar som har markerats för import innehåller filer med format som det inte finns stöd för". Jag antar att det är någon .mov fil eller något som ligger där som stör, men varför kan inte elements bara importera bilderna och skita i det andra som ligger där. Jag vill inte flytta mina filmfiler från katalogen, då har jag ingen koll på vad dom tillhör. Det måste ju finnas nåt sätt för elements att ignorera alla filer som inte är "bildfiler"?

Tacksam för hjälp!

EDIT: Flyttade nu .mov filen och det vägrar fortfarande importera, det enda som ligger där är jpeg bilder?

Hej..
Jag kör också med Elements 7 och hade liknande problem med RAW-filer. jag blev förbannad och installerade om Elements sedan har har allt funkat som det ska. Inget bra svar men en möjlig lösning.

//Mats

Ja, det stör verkligen! Jag testade att skapa en ny mapp, men det hjälpe inte. Får väl i värsta fall installera om elements.

Kan man förresten exportera alla taggar, så man slipper det enorma jobbet att tagga om, om man skulle installera om windows eller elements?

Under "Arkiv" hittar du "Skriv information om nyckelordstaggar och egenskaper till foton".

Skriver den in alla taggar direkt i bilderna då? Hur funkar det med alla album jag skapat i elements, finns det något sätt att spara även dom?

EDIT: Hittade på att man kan exportera både taggarna och albumen till xml-filer.

Senast ändrad:
Ja, taggarna skrivs direkt till bilderna. Hur det är med albumen vet jag inte. Inte heller vad som menas "egenskaper".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar