Annons

Importera bilder från minneskort till Lightroom 5

Produkter
(logga in för att koppla)

Hanne2

Aktiv medlem
Hej!

Har nyligen installerat Lightroom 5 och upptäckte att den "snor" min bilder direkt när jag ansluter en kamera till datorn, trots att normalt andra program brukar fråga angående bildimport. Första gången lät jag Lightroom importera bilderna, andra gången stängde jag ner programmet. Upptäckte att den bara skapade miniatyrbilder och inte importerade de riktiga filerna. Lite förvirrande. Tur att jag inte genast raderade bilderna på minneskortet.

Kan man ändra inställningnar så att programmet verkligen importerar bilderna och lägger den i en mapp som man kan namnge och platsbestämma?

Har köpt ett förmånligt paket med Lightroom 5 och grafikplattan Bamboo Fun M, där det ingår flera program, bl a Elements 11. Lite mycket att lära sig just nu. Har tidigare bara erfarenhet av Elements 9.

Den stora versionen av Photoshop har jag testat. Gillar råkonverteraren där och samma finns ju i Lightroom. Tycker dock mera om gränssnittet i Photoshop. Lightroom är rörigt, i alla fall om man inte är van. Blev frustrerad över att man inte kan öppna en bild i programmet utan att först ha importerat en hel katalog. Spara som finns inte heller.

Finn det någon här som är bra på Lightroom?
 
Hej!

Har nyligen installerat Lightroom 5 och upptäckte att den "snor" min bilder direkt när jag ansluter en kamera till datorn, trots att normalt andra program brukar fråga angående bildimport. Första gången lät jag Lightroom importera bilderna, andra gången stängde jag ner programmet. Upptäckte att den bara skapade miniatyrbilder och inte importerade de riktiga filerna. Lite förvirrande. Tur att jag inte genast raderade bilderna på minneskortet.

Kan man ändra inställningnar så att programmet verkligen importerar bilderna och lägger den i en mapp som man kan namnge och platsbestämma?

Har köpt ett förmånligt paket med Lightroom 5 och grafikplattan Bamboo Fun M, där det ingår flera program, bl a Elements 11. Lite mycket att lära sig just nu. Har tidigare bara erfarenhet av Elements 9.

Den stora versionen av Photoshop har jag testat. Gillar råkonverteraren där och samma finns ju i Lightroom. Tycker dock mera om gränssnittet i Photoshop. Lightroom är rörigt, i alla fall om man inte är van. Blev frustrerad över att man inte kan öppna en bild i programmet utan att först ha importerat en hel katalog. Spara som finns inte heller.

Finn det någon här som är bra på Lightroom?
Det du efterlyser är egentligen en hel kurs i LR och det blir lite mycket i ett diskussionsforum:)
Men -som tur är- finns grundkursen gratis på moderskeppet.se.

Kika under den här länken
Anders W
 
Tack Anders. Ska kika. Har kollat runt tidigare på Moderskeppet.

Jag har beställt Moderskeppets bok om Lightroom 5, men inte fått hem den ännu. Där ingår visst också videomaterial.

Nej, jag frågar inte efter en hel kurs just nu. Vill bara veta om det är idé att använda Lightroom för att direkt importera bilder från minneskortet och hur man gör i så fall för att även spara bildfilerna på hårddisken, inte bara miniatyrer. Jag vill vara säker på vad programmet faktiskt gör.
 
Tack Anders. Ska kika. Har kollat runt tidigare på Moderskeppet.

Jag har beställt Moderskeppets bok om Lightroom 5, men inte fått hem den ännu. Där ingår visst också videomaterial.

Nej, jag frågar inte efter en hel kurs just nu. Vill bara veta om det är idé att använda Lightroom för att direkt importera bilder från minneskortet och hur man gör i så fall för att även spara bildfilerna på hårddisken, inte bara miniatyrer. Jag vill vara säker på vad programmet faktiskt gör.
I kursen jag länkade till finns ett avsnitt som just handlar om import av bilder. LR är suveränt redskap för import med många möjligheter att skräddarsy förinställningar, filnamn, nyckelord, var och i vilka mappar filerna ska placeras etc. Kika på det avsnittet till att börja med. Tror du får svar på dina frågor där.

Redigerat: Titta på avsnittet som heter "Importera från minneskort" /Anders W
 
Nu har jag kollat på videon "Importera från minneskortet". Tror att jag fattar precis hur jag ska göra nu.

Moderskeppets kurser är superbra.
 
I kursen jag länkade till finns ett avsnitt som just handlar om import av bilder. LR är suveränt redskap för import med många möjligheter att skräddarsy förinställningar, filnamn, nyckelord, var och i vilka mappar filerna ska placeras etc. Kika på det avsnittet till att börja med. Tror du får svar på dina frågor där.

Redigerat: Titta på avsnittet som heter "Importera från minneskort" /Anders W

Hann inte se ditt svar innan jag svarade igen. Tack än en gång. Har tidigare kollat några Lightroom-avsnitt från en annan lärare på Moderskeppet. Där kunde man inte kika på allt om man inte är Guld-medlem. Moderskeppet ska verkligen ha en eloge för att de lägger ut så mycket bra material gratis.

Jo, Lightroom verkar ha suveräna funktioner och jag kommer nog överens med programmet så småningom. Tycker att gränssnittet kunde vara lite mer avskalat. Men man kan klicka bort paneler som man inte behöver för tillfället så att bilden som man jobbar med blir större i stället.

Gillar att göra det mesta i råkonverteringen/framkallningen. Saknade möjligheten i Elements att göra selektiva justeringar i råkonverteraren. Så det blev en del pyssel med lager och masker. Nu kanske det blir smidigare när jag väl lärt mig Lightroom.
 
Hjälp!

Vet inte hur jag lyckades med detta, men nu har LIghtroom plötsligt gjort kopior av alla mina bilder och lagt i egna datum-mappar. Hur tar jag bort dessa dubbletter utan att LIghtroom blir förvirrad? Alla bilder dubbleras nu också med den automatiska backupen som jag tar en gång i veckan.

Det handlar alltså om kopior av originalfilerna, inte bara filer till miniatyrer och biblioteket. Det är många GB, råfilerna är med där. Brukar fota i både raw och jpg.
 
Hjälp!

Vet inte hur jag lyckades med detta, men nu har LIghtroom plötsligt gjort kopior av alla mina bilder och lagt i egna datum-mappar. Hur tar jag bort dessa dubbletter utan att LIghtroom blir förvirrad? Alla bilder dubbleras nu också med den automatiska backupen som jag tar en gång i veckan.

Det handlar alltså om kopior av originalfilerna, inte bara filer till miniatyrer och biblioteket. Det är många GB, råfilerna är med där. Brukar fota i både raw och jpg.

LR gör endast kopior av filerna vid import. Hur gör du när du lägger in bilderna i LR?
http://farm4.staticflickr.com/3801/9582147895_5ac0305f3b_o.png
Notera att texten i själva verket är knappar som styr vad som ska hända. Väljer du kopiera så kopierar du filerna och får således dubbletter.
Är du säker på att dubbletterna inte är JPG och RAW?

När du pratar om automatisk backup, pratar du om den inbyggda funktionen i LR? Det är INTE en backup av bilderna, utan av själva databasen i LR.
http://farm4.staticflickr.com/3819/9582216451_7df678b7f4_o.jpg
 
LR gör endast kopior av filerna vid import. Hur gör du när du lägger in bilderna i LR?
http://farm4.staticflickr.com/3801/9582147895_5ac0305f3b_o.png
Notera att texten i själva verket är knappar som styr vad som ska hända. Väljer du kopiera så kopierar du filerna och får således dubbletter.
Är du säker på att dubbletterna inte är JPG och RAW?

När du pratar om automatisk backup, pratar du om den inbyggda funktionen i LR? Det är INTE en backup av bilderna, utan av själva databasen i LR.
http://farm4.staticflickr.com/3819/9582216451_7df678b7f4_o.jpg

Nej, menar Windows backup-funktion, som även speglar hela systemet om man väljer det. Tyvärr är det konstiga format där,så jag kan inte radera dubbletterna från den externa hårddisken.

Har kanske kommit åt någon Kopia-knapp i LIghtroom, för alla bildlfiler finns nu dubbelt på den interna hårddisken. Jag menar alltså inte den speciella katalog som Lightroom skapar för miniatyrer, bildbehandlingsjusteringar m m. Den finns också. Bäst att radera dubbletterna via Lightroom, men jag är osäker på hur man gör.

Märkte att något var fel när jag exporterade några bilder med inställningen "Spara i samma mapp som originalfilerna". De sparades inte där utan i egna mappar som Lightroom hade skapat.

Kan även tillägga att jag valt bort funktionen att importera från minneskort direkt till Lightroom. Känner mig inte bekväm med den. Det kom en fråga i Windows. Föredrar att importera sedan i Lightroom. Det måste hänt något när jag gjorde detta senast. Lätt att klicka fel i LIghtroom när man är nybörjare.
 
LR's speciella kataloger för miniatyrer (förhandsvisningar, "Lightroom 4 Catalog Previews.lrdata") behöver du inte tänka på.

Du har sett valet "Importera inte misstänkta dubbletter" uppe till höger i import-dialogen? Den jobbar på filnamn så att du inte importerar dubbletter. Någon kopia-knapp har jag inte sett i LR. Men har du nu kopior är det inget problem! LR hanterar det utan problem.


Du har rätt i att det är bäst i att radera dubbletterna i LR, ja all filhantering bör du sköta i LR.
Jag hade gjort så här om jag fått dubbletter i samma mapp:

  1. Gå till Biblioteksmodulen och välj den mapp som innehåller dubbletterna till höger, tex 2013.
  2. Synkronisera mapparna/mappen för att säkerställa att LR ser vad som finns på disken.
  3. Slå på filterfältet om det inte syns längst upp. Menyn "Visa>Visa filterfält".
  4. Sen skapar du ett filter som letar reda på de filer du vill ha bort. Eftersom två filer inte kan heta samma sak i samma mapp så heter dubletterna av bild1.jpg antagligen bild1 - Kopia.jpg eller bild1 - 2.jpg
  5. Skapa således ett filter som visar alla filer vars filnamn slutar på kopia.jpg (Se bild)
  6. Sist markerar du alla bilder som kommer upp med Ctrl + A och högerklickar på en bild och väljer "Ta bort foto..." Sen väljer du "Ta bort från disk".
Upprepa vid behov, eller bäst av allt - spara filtret för framtida bruk genom att klicka på Eget filter och spara som en förinställning.
 
Ja du bör låta LR sköta importen till datorn.

När du importerar kan man i högra fönstret välja att inte importera sedan tidigare importerade bilder. Det är bara att klicka i en box.

När jag importerar döper jag filerna till exv: 2013-08-20-Stockholm.
Då får alla filer namnet 2013-08-20-Stockholm-0001
Jag använder ALDRIG åäö.
Detta skrivs in i ett fält, hur fältets data skall fyllas i styr du själv. Finns i Moderskeppets DVDkurs för LR.

Sedan ger jag biblioteket samma namn som filerna: 2013-08-20-Stockholm

Längst ner väljer jag den disk o under vilket bibliotek allt skall hamna.
exv: e:/bilder/2013

resultatet om jag har fotograferat i 3 dagar i Stockholm hamnar:
e:/bilder/2013/2013-08-20-Stockholm/2013-08-20
e:/bilder/2013/2013-08-20-Stockholm/2013-08-21
e:/bilder/2013/2013-08-20-Stockholm/2013-08-22
 
om du vill ta bort en bild kan du välja delete-knappen på tangentbordet.

Då får du upp frågan om du vill ta bort filen från disken eller bara ta bort den ur LRs databas.

Ett annat sätt om man välja ut filerna i lugn o ro först o sedan radera, är att i biblioteksmodulen använda piltangenerna o x-tangenten.
Piltangenterna för att bläddra mellan bilderna.
x för att markera de jag vill ta bort, vill du ångra en markering så finns det en liten svart flagga att klicka på.
När filerna är färdigmarkerade väljs...
(hmmm minnet sviker vad den heter, ngn annan påminner säkert strax.
välj 2:a eller 3:dje från vänster, 1:a heter väl file i WIndows)

Och längst ner i den meny du får upp finns "ta bort markerade filer".
 
om du vill ta bort en bild kan du välja delete-knappen på tangentbordet.

Då får du upp frågan om du vill ta bort filen från disken eller bara ta bort den ur LRs databas.

Ett annat sätt om man välja ut filerna i lugn o ro först o sedan radera, är att i biblioteksmodulen använda piltangenerna o x-tangenten.
Piltangenterna för att bläddra mellan bilderna.
x för att markera de jag vill ta bort, vill du ångra en markering så finns det en liten svart flagga att klicka på.
När filerna är färdigmarkerade väljs...
(hmmm minnet sviker vad den heter, ngn annan påminner säkert strax.
välj 2:a eller 3:dje från vänster, 1:a heter väl file i WIndows)

Och längst ner i den meny du får upp finns "ta bort markerade filer".

Tack för svar. Har inte hunnit ta itu med detta ännu. Såg att en användare i forumet har haft liknande problem. Det hände för övrigt en gång till. Man får se till att ändra till Lägg till i stället för Kopiera när man klickat på Importera. Sedan måste man klicka på Importera en gång till och mapparna är inte lätt att hitta. Lite ologiskt och inte speciellt intuitivt, tycker jag.

Vill säkerhetskopiera först på en ny hårddisk innan jag raderar något. Är rädd att jag tar bort för mycket. Nej, bilderna ligger inte i samma mapp. Lightroom har skapat egna mappar där bilderna ligger i en helt annan ordning. Kanske kan man flagga bilderna till "avvisa" först och sedan ta bort allt i ett nafs.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.