Annons

Import/export av katalog i Lightroom 5

Produkter
(logga in för att koppla)

martin991

Aktiv medlem
Jag har läst in ett jobb i min iMac och när jag skulle iväg på en resa så exporterade jag det jobbet som en katalog, inklusive smarta previews. Importerade katalogen på min Macbook Pro och redigerade under hela resan. Fungerade superbra.
Nu är jag hemma igen och vill importera alla förändringar jag gjort. Så jag kan slutföra redigeringen på min iMac. Hur gör jag det på bästa sätt?

Förra gången jag försökte så fick jag dubletter av alla bilder när jag importerade till min iMac. Nu rör det sig om 3000 bilder som jag INTE vill få dubbletter av.
 
Om du inte exporterade med dina originalfiler till jobbet utan bara smarta previews så ska det inte vara några problem utan du kör bara "Import from another catalog..." och ser till att du väljer att uppdatera med ändringar gjorda i dina smarta previews.
 
Om du inte exporterade med dina originalfiler till jobbet utan bara smarta previews så ska det inte vara några problem utan du kör bara "Import from another catalog..." och ser till att du väljer att uppdatera med ändringar gjorda i dina smarta previews.

Funderar på att flytta mina originalfiler på min iMac till en extern disk(flytta i lightroom) innan jag importerar från Macbooken. Det som borde hända då är att jag får dubbletter av bilderna men att de inte ligger i samma mapp, som de gjorde förra gången. Om nu inte Lightroom har någon "smart" funktion som känner av att filnamnen är exakt samma och klumpar ihop dem ändå.
 
Jag förstår inte varför du exporterar med originalfilerna när du använder dig av smarta previews då dessa ju är till för att att du ska kunna redigera bilderna även när du inte har originalen till hands.

Jag hade importerat katalogen men valt bort att importera med originalfilerna eftersom du ju redan har dom.
 
Jag förstår inte varför du exporterar med originalfilerna när du använder dig av smarta previews då dessa ju är till för att att du ska kunna redigera bilderna även när du inte har originalen till hands.

Jag hade importerat katalogen men valt bort att importera med originalfilerna eftersom du ju redan har dom.

Helt enkelt för att jag inte vet hur man smidigast löser problemet.

Men du menar att jag enklast bara exporterat smart previews, utan originalfilerna.
Importerar den katalogen på min MacBook PRO. Redigerar, exporterar katalogen igen och sen importerar på min iMac. Då får jag med mig all redigering som jag gjort på min MacBook utan att ha flyttat originalfilerna?
 
Importerade och valde bara "Replace: metadata and develop settings only" samt kryssade i Preserve old settings as a virtual copy.

Fick dubletter av alla bilder jag redigerat!

Det jag gjort på mina drygt 1500 av 3000 bilder i katalogen är att jag har betygsatt och svartflaggat bilderna för att sedan använda filter på olika sätt för att ta fram de bilder jag önskat. Vissa bilder har jag också redigerat.

Hur får jag bort dubletterna? Kan jag på något sätt bara visa dubletterna?

Som ett sista alternativ kan jag betygsätta resten av bilderna, välja filter som visar icke betygsatta bilder och sedan radera dessa. Då borde bara de redigerade originalen bli kvar. Eller?
 
Importerade och valde bara "Replace: metadata and develop settings only" samt kryssade i Preserve old settings as a virtual copy.

Fick dubletter av alla bilder jag redigerat!

Det jag gjort på mina drygt 1500 av 3000 bilder i katalogen är att jag har betygsatt och svartflaggat bilderna för att sedan använda filter på olika sätt för att ta fram de bilder jag önskat. Vissa bilder har jag också redigerat.

Hur får jag bort dubletterna? Kan jag på något sätt bara visa dubletterna?

Som ett sista alternativ kan jag betygsätta resten av bilderna, välja filter som visar icke betygsatta bilder och sedan radera dessa. Då borde bara de redigerade originalen bli kvar. Eller?

Med dubletter menar jag att det står 1 av 2 och 2 av 2, på två identiska bilder intill varandra.
 
Du har inte dubletter utan virtuella kopior av dina bilder eftersom du valde det alternativet (Preserve old settings as virtual copy), detta är inget stort problem eftersom dessa bara finns i Lightroom katalogen och inte tar upp någon direkt plats på disken. Att det är en virtuell kopia ser du genom att i Biblioteksmodulen så ser det ut som att det nedre vänstra hörnet är uppvikt i tumnagelversionen.

Vill du ta bort dessa så finns det ett filter i Biblioteksmodulen (Attribute/Kind på engelska) för att välja ut bara dina virtuella kopior.
 
Du har inte dubletter utan virtuella kopior av dina bilder eftersom du valde det alternativet (Preserve old settings as virtual copy), detta är inget stort problem eftersom dessa bara finns i Lightroom katalogen och inte tar upp någon direkt plats på disken. Att det är en virtuell kopia ser du genom att i Biblioteksmodulen så ser det ut som att det nedre vänstra hörnet är uppvikt i tumnagelversionen.

Vill du ta bort dessa så finns det ett filter i Biblioteksmodulen (Attribute/Kind på engelska) för att välja ut bara dina virtuella kopior.

Löste precis det jag efterfrågade! Superschysst!!!

Jag fick också bra hjälp av länken i ett av inläggen ovan på hur jag underlättar för mig själv nästa gång jag ska exportera till min bärbara.

Tack för all hjälp alla ni som engagerat er.

Trevlig helg!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.