Annons

Import av PS-behandlad jpeg-fil till LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Fotar alltid i RAW. Kör LR4 som mitt standardprogram. För enstaka bilder där jag vill göra sånt som inte går i LR använder jag PS (CS6). När jag gjort bildbehandling av en bildfil i PS sparar jag den som jpeg och den (jpeg-filen) hamnar då "intill" RAW-filen med samma bildnummer i min bildmapp på hårddisken. Eftersom jag vill ha alla bilder jag använder i LR vill jag importera också jpeg-filen till LR, men när jag då väljer den mapp där jag vet att den ligger "ser" inte LR filen, den går alltså inte att importera. För att kunna göra det måste jag lägga jpeg-filen ngn annanstans än den mapp där motsvarande RAW-fil ligger. Därmed får jag in jpeg-bilden i LR men bildfilen ligger inte där den ska.
Kanske inget stort problem, men går det att få LR att importera jpeg-filen om den ligger i samma datummapp som motsvarande RAW-fil? Med olika formatangivelser är det ju tydligt olika filer även om filnumret (bildnumret) är detsamma.
 
Det låter som att du öppnar RAW-filen direkt från Photoshop?

Om man använder Lightroom så är tanken att man högerklickar på bilden inne i LR och väljer "Edit in..." och så klickar man på Photoshop. Då öppnas bilden, från LR, i Photoshop. Och när du är klar så kommer den redigerade bilden automatiskt in i LR.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.