Annons

Import av EF 200/2,0 elller EF 300/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

mkyp544

Medlem
Är det någon av Er som har någon förklaring till varför det skiljer så lite i pris mellan EF200/2.0 och EF300/2.8 i USA? Hos B&H tar de 4800 US$ för 200:an och 4340 US$ för 300:an dvs en diff på 460 US$ ,exkl US "moms"(ca 3300 SEK). Om man jämför dessa underbara objektiv på t.ex. cyperphoto så skiljer det 15 kSEK (inkl tull och moms).

Jag är lite sugen på att köpa 200:an och jag undrar om man måste betala tull och moms om objektivet först används (hur man nu ska bevisa det???) i USA innan den tas hem till Sverige. Har en bekant som ska över till USA både i april och maj för arbete där.

För många år sedan fick jag möjligheten att prova EF200/1.8 och blev totalförälskad i det objektivet. Eftersom det objektivet nu är ersatt med 2.0 så funderar jag på köpa den istället och med dagens dollarkurs hamnar man på ca 35kSEK (exklusive tull och moms) jmf med 65kSEK i Sverige. Även om man tar med tull och moms i priset så blir ändå en stor priskillnad jmf med de priser i Sverige.

Har B&H egen "garanti" eller gäller Canons världsgaranti?

Finns det någon som har erfarenhet av både EF200/2.0 och EF300/2.8 och kan berätta sina personliga uppfattningar om för- och nackdelar med respektive objektiv.
 
... jag undrar om man måste betala tull och moms om objektivet först används (hur man nu ska bevisa det???) i USA innan den tas hem till Sverige.
...
Har B&H egen "garanti" eller gäller Canons världsgaranti?
Det spelar ingen roll om objektivet är begagnat eller ej, det ska tullas och momsas iaf.

Canon har världsgaranti på objektiven (men inte på alla kamerahus).
 
OK, men om det tas hem som flyttgods måste man ändå betala tull och moms. Om inte, hur länge måste man ha ägt objektivet innan man inte behöver betala det?

Vet att man kan importera bil från USA som flyttgods, kan dock inte exakt reglerna map moms och tull i det fallet.
 
Har du varit utomlands och använt objektiven kan du ta in det avgiftsfritt som resegods, flyttgods måste du varit bosatt utlands minst ett år. annars betala tull moms.. på fakturapriset
 
Sorry Kristian, du har fel. Har du handlat för mer än 4300 kr på resa utanför EU måste du betala tull och moms på hela summan. Se Tullverket Det finns inga undantag för varor du köpt och använt under resans gång, inte heller för redan begagnade varor.

Tips! Tullverket har en bra hemsida: www.tullverket.se
 
Sorry Kristian, du har fel. Har du handlat för mer än 4300 kr på resa utanför EU måste du betala tull och moms på hela summan. Se Tullverket Det finns inga undantag för varor du köpt och använt under resans gång, inte heller för redan begagnade varor.

Tips! Tullverket har en bra hemsida: www.tullverket.se

jag har rätt tro mig, kolla upp reseutrustning, den ingår inte i reseande ransonen vilket är vad du hänvisar till
 
Även det som du kallar för reseutrustning får max. uppgå till 4.300 kr för att bli tull- och skattefritt vid införseln. Annars hade det väl varit för enkelt.
 
jag har rätt tro mig, kolla upp reseutrustning, den ingår inte i reseande ransonen vilket är vad du hänvisar till
Tyvärr, du har fel. Reser du till USA och köper t ex ett objektiv spelar det ingen roll om du kallar det "reseutrustning" eller något annat. Du blir ändå moms- och tullskyldig när du reser in i Sverige igen.
 
Oavsett vad som är "rätt" så ska det väl mycket till för att de i tullen ska reagera och kräva svenska inköpskvitton av dig på hela din utrustning. Om objektivet inte ligger i kartong utan ser ut som en del i din fotoutrustning så kan du nog ta in det utan problem. Nu är ju detta ganska så dyrt, men för objektiv runt 10 000:- har jag aldrig hört talas om att det blivit problem i tullen om objektivet ligger med den övriga utrustningen.
 
Om objektivet inte ligger i kartong utan ser ut som en del i din fotoutrustning så kan du nog ta in det utan problem.
Ja, det finns säkert en massa fiffiga sätt man kan begå brott utan att åka fast. Men nu var ju trådstartarens fråga om man är skyldig att betala moms och tull. Och det är man.
 
Detta verkar vara ett hett ämne, är det någon som har koll på flyttgods? Min bekants dotter ska flytta hem till Sverige under våren och har bott i USA i två år. Kan hon ta hem det som flyttgods och därmed slippa betala tull och moms även om objektivet dels är nytt och dels under ett år gammalt?

En fråga var även om någon hade erfarenhet av både 200 och 300:an?
 
Jag har aldrig pratat om att begå smuggelbrott utan om att faktiskt kolla det finstilta i lagstiftningen,
så här lät det innan EU-inträdet, den här författningen är upphävd men principen lär inte vara upphävd när det gäller utom europesiska varor, men jag ka kolla upp det;

3 § Reseutrustning som är avsedd för personligt bruk får föras in tullfritt, om det kan antas att utrustningen inte är mer omfattande än vad som svarar mot behovet under resan och den består av artiklar som vanligen medförs på resor, såsom kläder, sängutrustning, toalettartiklar, kameror med utrustning, cykel, moped, kikare, skrivmaskin, musikinstrument, grammofon med grammofonskivor, radio- och TV-mottagare, bandspelare samt camping-, sport-, jakt- och fiskeutrustning.

Enligt den här författningen så svarar objektivet dina behov för resan?

källa:
Förordning (1987:1072) om rätt för resande m.fl. att införa varor tull- och skattefritt.

Men jag har inte kunnat finna nåt liknande så jag backar med att jag hade rätt fram tills 1994 ;)

DÅ kör vi på max 4300 med flyg eller färja i kommersiell trafik Om inresan sker på annat sätt 3 000 kronor
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.