ANNONS
Annons

iMac G5 20 tum + Aperture, lämpligt för bildbehandling?

Goran

Aktiv medlem
20 tums modellen verkar ju numera ha bättre skärmprestanda än Cinema Display, högre konstrast t ex:

http://www.apple.com/imac/specs.html

Typical viewing angle: 170° horizontal, 170° vertical
Typical brightness: 280 cd/m
Typical contrast ratio: 800:1

jmf cinema display:

http://www.apple.com/se/displays/specs.html

iMac:ens skärm borde väl räcka till för seriös bildbehandling med andra ord? Nackdelen är väl iofs att det int går att köra med fler skärmar med iMacen dock, men om man bortser från det, å andra sidan så får man med kamera och fjärrkontroll..;)

Prestanda skall räcka till för att köra Apple Aperture också, som verkar vara klart intressant. Ser rätt trevligt ut på demosarna i alla fall.
http://www.apple.com/se/aperture/
Nån som testat det?
 
Jag har fått för mig att man kan koppla till en extern skärm till iMacen med det däringa hacket som folk använder för att koppla extern skärm till iBook. Vad sjutton heter det... ?

Har själv en 20" iMac och är väldigt nöjd med skärmen (och datorn i övrigt).

mvh

Johnnie
 
Christoffer_B skrev:
Screen spanning doctor heter det. finns info här: http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html

man bör nog lägga med en varningtext till Screenspanningdoctor också,
finns ju rapporter på brända grafikkretsar på ibooks,

eller som han som gjort det skriver:
"Please note that I cannot be responsible for any damage that you might do to your computer. This site is for educational purposes only and you are responsible for everything you do with the given information. The information published here may not be used for commercial purposes without written approval from macparts.de!"
 
Maxar du RAM minnet så lär det gå hyfsat snabbt.
Förstår inte riktigt syftet med Aperture. Ska man visa bilder för kunder direkt på plats snabbt så kan det ju vara något men att sitta hemma med detta program har jag ingen förståelse för.
 
thefinger skrev:
Maxar du RAM minnet så lär det gå hyfsat snabbt.
Förstår inte riktigt syftet med Aperture. Ska man visa bilder för kunder direkt på plats snabbt så kan det ju vara något men att sitta hemma med detta program har jag ingen förståelse för.

vad e det du inte förstår?
har du prövat det?

minne ja...det e bra att ha..
såg just att det kostar dryga 10 papp med 2 G extra minne om man beställer hos apple direkt..oops..
 
Nä har inte prövat eftersom det inte finns ute på marknaden än.
Sett filmerna på apples hemsida, fattar inte vad syftet med detta program hemma skulle vara? det är ju inte tänkt att det skulle konkurera med PS så jag undrar bara? Jätte tacksam vid svar =)
 
thefinger skrev:
Nä har inte prövat eftersom det inte finns ute på marknaden än.
Sett filmerna på apples hemsida, fattar inte vad syftet med detta program hemma skulle vara? det är ju inte tänkt att det skulle konkurera med PS så jag undrar bara? Jätte tacksam vid svar =)

..visste inte att det var såååå nytt..

tja, digitalt arbetsflöde pratar ju alla om, antar att det e nåt åt det hållet, har man många bilder att ta hand om så kan det nog vara smidigt,
som Adobe Camera Raw fast lite mer effektivt,
det e ju viktigt med ett bra och lättanvänt gränssnitt, och Apple kan ju sånt, för amatören e det väl kanske mindre intressant att jobba snabbt och med större kvantiteter bilder,

jag ska ev gå på nåt "seminarium" om Aperture nästa vecka, får se vad dom säger där...lite gratis käk var det visst i alla fall..;)

Men Photoshop lär man väl inte bli av med ändå..
 
Goran skrev:
minne ja...det e bra att ha..
såg just att det kostar dryga 10 papp med 2 G extra minne om man beställer hos apple direkt..oops..

kolla priser hos komplett.se, de har samma crucialminnen som apple säljer (använd minneskonfiguratorn på deras sida), fast betydligt billigare. har använt flera 1gb moduler därifrån till nya imac'ar utan problem.
 
Var inne och snacka med grabbarna på YFO om Aperture. De menade att det är mer tänkt att konkurera med CaptureOne än Photoshop. RAW konverterare och filhanterare!
Visst ser det snabbt ut men de i filmerna sitter nog på det värsta man kan ha typ Powermac G5 Quad 2.5 med minst 8gig i Ram. Svårt att tro att det ska fungera optimalt på Imacen (beror väl på vilken kamera man har också).
Sitter själv på en PowerMac G5 Quad 1.8 med 2gig i RAM och visst är det lite fördröjningar ibland.
 
De tre fotograferna i reklamen fick utrustningen i ersättning för deras medverkan

Snabbaste värstingburkarna och dubbla skärmar.
 
Det var nästan fullsatt på Apertureseminariet på Berns idag. Spontana applåder vid ett par tillfällen under demonstrationen, t ex när "luppen" för skärpegrasnkning i realtid, av RAW filer visades...tjohoo...en lupp...inget nytt för gamla analogfotografer men ändå..=)


Porgrammet är mycket prestanda- och minneskrävande. Alla åtgärder på en bild lagras som macron och renderas i realtid. återstår att se om iMacen klarar detta, den ligger nog i underkant processormässigt och man bör nog helst ha 4-5 GB internminne, vilket blir DYRT att montera i en iMac, eftersom den bara har en extra minnesplats. 2G kapslar e ju svindyra, 4G finns väl knappt...
 
Sök på dpreview. Där finns det flera som delar med sig av sina erfarenheter av Aperture. Det skulle tydligen fungera bra med en iMac, du får kolla själv.
 
FelixSwensson skrev:
Sök på dpreview. Där finns det flera som delar med sig av sina erfarenheter av Aperture. Det skulle tydligen fungera bra med en iMac, du får kolla själv.
tack, hittade lite grann,
hastighet är ju alltid relativt, och personligt, får avvakta lite mer info.

grafikkortets prestanda är tydligen extremt viktigt också eftersom Aperture använder Core Image som i sin tur använder grafikortets GPU för att rendera bilderna. Aperture går tydligen inte ens att installera om man har en äldre maskin med ett grafikkort som inte stöds.

grafikortet i iMac 20'' e ATI radeon x600 XT, inte det snabbaste man kan ha misstänker jag, men jag har dålig koll på grafikkort
 
Jag provade förövrigt Aperture idag på inLife. Det var riktigt trevligt.. Man kände sig lite förvirrad när man aldrig använt det förut men det såg riktigt bra ut.
 
capojava skrev:
Jag kör Aperture på min nya PowerBook 15" med 2 Gb minne, och det funkar utmärkt. Underbart program!

Skönt att höra, då blir det nog köp. Även om jag egentligen skulle vilja testa prestandan på min PB G4 1.67Mhz x 1.5Gb..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.