Annons

iMac bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

MikeB

Avslutat medlemskap
Hej
Funderar på att skaffa en iMac, mest för bildredigering/foto i Lightroom.
Undrar om Imac:ens skärm är bra/lämplig/kalibrerbar?
Någon som har erfarenhet av detta och isf vilket verktyg använder man för att kalibrera skärmen.
Tack på förhand

Mikael

Jag sitter med Lightroom på en iMac och är mycket nöjd. Profilerar skärmen med en Spyder3 Pro. Nu är jag bara en simpel amatör, men älskar skärmen.

Mer kunnigt folk kan säkert förklara förklara för- och nackdelar och du kan söka på andra trådar om samma ämne.

OK tack för infon, räcker bra så här långt :)

// M

Jag sitter med Lightroom på en iMac och är mycket nöjd. Profilerar skärmen med en Spyder3 Pro. Nu är jag bara en simpel amatör, men älskar skärmen.

Mer kunnigt folk kan säkert förklara förklara för- och nackdelar och du kan söka på andra trådar om samma ämne.

Det är en helt ok skärm, största problemet med den är att den även är en riktigt bra spegel. Du får se till att ha det mörkt bakom dig.
Skärmen är på inget sätt bäst men enligt mig tillräckligt bra för dom flesta glada ammatörer.

Att profilera skärmen rekomenderas skarpt.

/Karl

Fungerar det verkigen att kalibrera iMac skärmarna

Nej, dom går inte att kalibrera, däremot fungerar det fin fint att profilera dom.

En profilering gör att grafikkortet kan hjälpa färghanternade program att korrigera skavanker på skärmen. På en dålig skärm blir resultatet ibland inte så lysande men på dagens prosumer-IPS-skärmar (iMac:en kan räknas till dom) blir resultatet förvånandsvärt bra.

/Karl

Tack

Tack Karl, profilera heter det ja.
Och det har jag gjort på min iMac, fungerar enkelt och ger bra (rätt) resultat. Den som behöver bättre skärm än en profilerad iMac är medveten om det, och betalar nog för en Eizo eller dylikt utan att tveka.

(Jag är inte en sådan)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto