ANNONS
Annons

Illustrera högmod?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nenoj

Aktiv medlem
Jag funderar på att göra ett fotoprojekt som går ut på att ta olika kort till bland annat olika känslotillstånd och just nu kämpar jag med att hitta motiv till högmod och girighet, men jag har ingen aning om hur jag ska illustrera dessa två.
Vore jättetacksam om ni kunde komma med lite goda råd!

Jag funderar på att göra ett fotoprojekt som går ut på att ta olika kort till bland annat olika känslotillstånd och just nu kämpar jag med att hitta motiv till högmod och girighet, men jag har ingen aning om hur jag ska illustrera dessa två.
Vore jättetacksam om ni kunde komma med lite goda råd!

Skriv ner dom sju dödssynderna som rubriker på sju papper och fyll dom med ord och bildidéer som poppar upp i ditt huvud. Ta tid på dig.
Sen plåtar du, när du har bilderna färdiga i huvudet. Det är ett tungt ämne som kräver mycket eftertanke i förväg. (förtanke?)

Högmod får mig att tänka på Ian Wachtmeister. Girighet? Tja, Bert Karlsson med stort "leende" kanske. Nåt att utgå ifrån eller är jag för elak? :)

Högmod

Högmod enligt Svenska Akademiens Ordlista:

"Stolthet över eget (värkligt l. förmenat) värde i förening med förakt för andra (vilket visar sig i sinnelag, ord o. handling); dryghet, högdragenhet, stormodighet; förmätenhet, inbilskhet; stundom."

Jag tror du skulle kunna hitta högmod i en sandlåda tex. Ett barn byggde ett finare sandhus än de andra och visar det. Barn är väldigt ärliga men svåra att fånga så det kanske kräver lite tid och rullar.

Plåta en högdragen person i en dyr sportbil som ler åt den skruttiga folkan som står bredvid honom vid rödljuset.

Det finns massor av situationer där högmod visas upp. Det svåra är att fånga dem och det kräver tålamod.

"När höghmodet går up, så går lyckan neder."
-Hiärne ca.1715

Lycka till!

/Freddie

Skulle nog illustrare det genom kontraster. Ätande/svältande, vräkiga byggnader/hemlös, choppande/tiggande eller något liknande.

Eller kanske något med vår inställning och påverkan på miljön? Borde nog kunna påvisa både högmod och girighet.

Högmod och girighet kan ju vara liknelser lika bra det kanske inte behöver vara människor men det beror ju helt och hållet på ditt projekt förstås.

Första tanken som slog mig var iallafall två bilder på flaggor:

EU-flaggan = högmod och amerikanska flaggan = girighet.

Peppe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar