Annons

Illustrator ett hopplöst fall?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Har tänkt försöka lära mig grunderna i Adobe Illustrator och undrar om nån känner till om det finns en enkel grundkurs i det, helst webbaserad eller på distans då jag bor i dom norra delarna av sverige där vi inte är bortskämda med utbildningar.

Har sett att det finns att beställa böcker men tycker det vore bättre att i alla fall kunna lite om programmet innan man sätter sig ner och maler igenom någon bok.

Mvh
/Ante

Vilken version?

Jag läste en bok om 8:an när jag köpte min 10:a
där lärde jag mig grunderna och leker nu med programmet varje kväll och lär mig massor.

Jag har skaffat mig webdesignskolans CD (lyckades vinna den på deras veckolotteri men tycker det är lite svårt att få in grunderna.
Vi har CS2 på jobbet så det är den som jag skulle vilja lära mig grunderna i.

Mvh
/Ante

distanskurs på nätet

Hej Anders!

Du kan anmäla dig till en distanskurs på nätet på Stockholms Folkhögskola.Där kan du läsa InDesign, Illustrator och PS i samma kurs under en termin.

Lycka till!

Hälsningar Berit som bor i obygderna nere i Småland

Halloj Anders,
Illustrator är ett syveränt program, inte bara för att rita i utan utan även för designarbeten som annonser, visitkort mm...
Jag har arbetat med det sen första versionen kom någongång i slutet på 80-talet, det kan kännas som om inlärningströskeln är svår men så fort man lärt sig principerna är det inga problem. Det bästa med illustrator numera är att jobbar så bra ihop med Photoshop och InDesign, så jag arbetar numera bara i Adobes program.
En bra bok är Illustrator WOW book, men om du söker på "Illustrator Tutorials" på nätet kan du hitta massor av nyttig information.

Hälsningar från Bernt som bor mitt i stockholmssmeten!

Bilagor

• miss-y.jpg
    miss-y.jpg
    39.6 KB · Visningar: 334
kan rekommendera:

http://www.totaltraining.com/

jag har kört igenom alla deras DVD:er till Adobe Creative Suit och måste säga att de är mycket bra - från nybörjare till avancerad

även i de programvarao där jag anser mig vara en mycket van användare hittade jag en massa nya lösningar på diverse problem

det finns bara ett fel - priset, men personligen köpte en gammal arbetsgivaren in dem o jag körde igenom dom på kvällarna hemma under tiden jag arbetade där

fridhamre skrev:
kan rekommendera:

http://www.totaltraining.com/

jag har kört igenom alla deras DVD:er till Adobe Creative Suit och måste säga att de är mycket bra - från nybörjare till avancerad

även i de programvarao där jag anser mig vara en mycket van användare hittade jag en massa nya lösningar på diverse problem

det finns bara ett fel - priset, men personligen köpte en gammal arbetsgivaren in dem o jag körde igenom dom på kvällarna hemma under tiden jag arbetade där
Håller med om att dom är mycket bra!
Dock år dom ju på engelska och det kan ju vara lite problem med att överföra kommandon och menyerna om man nu kör svenskt.
Eller vad är din erfarenhet?

hasse lundberg skrev:
Eller vad är din erfarenhet?

Jag arbetar och har under en längre tid arbetat med både engelsk och svensk verision av programvarorna i Adobe CS samt blandat på mac och pc och tycker faktiskt inte att det varit något problem

man lär sig rätt fort vad de olika sakerna heter på svenska respektive engelska och eftersom jag även undervisat i programvarorna har jag alltid sett en fördel med att kunna benäningar på båda språken

antar att det är mycket upp till varje enskilld person hur lätt eller svårt man har med det

sedan finns det folk som lagt ner tid o energi åt att skapa ordlistor för exempelvis photoshop - ordlista 1, ordlista 2

har en bättre variant där det inte bara gäller photoshop utan även resterande programvaror i adobe cs men den har jag tyvärr bara utskriven o hänger på anslagstavlan på jobbet bakom macen - mycket smidigt om minnet skulle tryta

WOW Bernt, jag måste säga, du kan verkligen din sak.
Man blir ruskigt imponerad när man ser på dina bilder, fast jag tror att det krävs betydligt mer än bara kunnande i program för att åstadkomma såna kreationer....man bör nog ha en hel del känsla och hårt arbete.

Jag hittade Illustrator wow book så den blir beställd från adlibris.

Beträffande DVD-erna så verkar dom vara bra fast det känns nog så dyrt för en amatör som mig

Det är engelsk version som vi har i dagsläget på jobbet så det blir väl den som jag kommer att lära mig (förhoppningsvis)

Mvh
/Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar