Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ilford

Produkter
(logga in för att koppla)
tror det.. iaf som jag förstod när jag pratade med någon på kundtjänst på photax.. men förr eller senare torde det ju ordna sig kan man tycka.. vi kan ju inte bli utan ilfords grejer!

Det lär gå att klara sig utan Ilford, men jag kan hålla med om att vad man än är inkörd på så kan det vara svårt att byta eftersom andra material uppför sig något annorlunda.
Vad gäller fix som det frågades om så går det givetvis bra med vilket fabrikat som helst. Det är samma natriumtiosulfat i allihop. Vad beträffar papper med variabel kontrast, varför inte prova Kodak? Utmärkta saker, det går givetvis bra att använda samma filteruppsättning som Du redan har.(oberoende av om det är kodak, Agfa, Tetenal eller annat) Men du får vara beredd på att Kodak är litet skarpare i gradationen. Alltså, om Du använder filter #3 till en kopia av en viss bild på Ilford så kan det vara lämpligare med #2 1/2 när du använder Kodak. Agfa är ytterligare något vassare.
själv har jag alla fabrikaten och använder dem .
Visst är Ilford bra, men inte bättre än de andra. När det gäller filmen så är det svårare att byta, det tar mycket längre tid att sätta sig in i hur en viss filmsort uppför sig. Har t.ex. aldrig tänt på T-Max (eller HP-filmerna) men använder massor med Tri-X och plus-X.
Vanan är halva naturen.....
Lycka till!
Us

En vän till mig har rekommenderat Kentmere-papper, någon som har erfarenhet av det?
KAn någon rekommendera ett bra kodak pappers-fix.

Ehh. Har jag missat något? Det är väl bara att importera från England istället?

Import från kontinenten är väl inget problem. Det fotopapper jag har hemma (har inte hunnit testa - måste få iordning mörkrummet) kommer från Kroatien.

Precis, det känns inte som någon större risk att Ilford blir utan agent. Om inte annat så lär våra handlare direktimportera med tanke på framförallt papperens popularitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar