Annons

Ilford Multigrade filter

Produkter
(logga in för att koppla)

virvar

Aktiv medlem
Hejsan på er,

Har börjat i lördags att framkalla film och försöka lära mig om mörkrummet, med pappersframkallning och sånt.

En sak som krånglar sig för mig är att förstå detta med kontrastens påverkan med filter i förstoringsapparaten och så. Kan någon förklara för mig kort och tydligt detta med att använda Ilfords Multigrade filter och dess påverkan på bilden?
 
Hej!

Nu är inte jag så bra på att förklara och klockan har dragit iväg, men ska göra ett försök.

Om du använder filter 5 så kommer du få en hårdare bild med mer kontrast. Om du framkallar sv så kommer alltså de vita partierna bli vitare och svarta bli svartare.

Om du använder filter 0 så kommer bilden bli gråare. Så det vita blir mer gråaktigt och det svarta likaså. Kan va bra att efterbelysa med vid en överexponerad himmel t.ex så den inte blir pappersvit.

Så filter 5 är alltså det hårdaste filtret och filter 0 det mjukaste.

Vad ett filter gör är att det släpper bara igenom en viss sorts ljusvågor eller vad man ska säga. Tänk på att du får andra tider när du använder filter.

Så om du har en bild som du tycker är grå dassig + att himlen är överexponerad. Om du då sätter i ett filter 5 så kommer bilden bli hårdare men himlen kommer antagligen bli helt vit. Då får du efterbelysa det partiet med ett mjukare filter.

Hoppas detta hjälper dig något och lycka till!
 
I princip är det som Rasmus beskriver det. Filter 0 har den mjukaste gråskalan, och filtret med hårdheten 5 den tydligaste kontrasten.
Man kan ju också säga att filtren 2-2,5 är normal gråskala, och att filter med lägre nummer har rikare gråskala och filter över har snävare gråskala.

Så har du ett negativ med normal gråskala kan man på ett sätt säga att det vore en logisk följd att använda filter 2,5 till det för att gråskalan ska komma fram. Grådassiga bilder kan du förbättra genom att ta ett filter med högre kontrast. Även det omvända gäller, har du exempelvis hård kontrast i negativet får du en rikare gråskala på kopian om du stoppar in till exempel filter 1.

Är du också ganska nöjd med ett mjukare filter kan du ändå få till lite stuns i svärtan om du kör med ett högre filter en del av exponeringstiden.
 
Om du vill veta vad filtren gör kan du lägga dem allihopa ovanpå ett papper och exponera ett negativ på det. Kontrasten varierar, och vissa partier kommer att vara underexponerade eftersom filtren snor ljus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.