Annons

Igen AF på mitt nya AF-S VR 70-300???

Produkter
(logga in för att koppla)

Corpze

Medlem
Köpte precis ett 70-300 och är mkt fundersam till hur man får igång Autofokusfunktionen, har knäppt på A/M på objektivet men den vill inte fokusera, har jag glömt något eller är objektivet kasst?

MVH Daniel
 
Vad har du för kamera? Finns det ingen switch på framsidan av kamerahuset också som du kanske råkat ställa om till läge M = manuell?
 
Oj, glömde skriva att det är en D80, alla reglage är satta till auto, är det någon meny man ska ändra i? autofokus fungerade utmärkt till mitt förra 18-55mm precis innan jag bytte! glapp i kontakterna?

Edit: jag tog av objektivet och satte på det igen och vips hoppade det igång... finns det någon sorts kontaktspray anpassade för objektiv? antar att oljor+linser inte skall vara i samma kommun helst ;)
 
Köpte precis ett 70-300 och är mkt fundersam till hur man får igång Autofokusfunktionen, har knäppt på A/M på objektivet men den vill inte fokusera, har jag glömt något eller är objektivet kasst?

MVH Daniel

Funkar annan optik på ditt kamerahus så är det sannolikt fel på gluggen. Knappen ska stå på AF/M (innebär att AF har prioritet men även att man kan fokusera manuellt i det läget. Exempelvis förinställa eöller efterjustera det som AF ställt in). I läge M fungerar naturligtvis inte AF.

Du kan ju försiktigt ta och putsa kontakterna på optiken och se om något bleck oxiderat. Men personligen skulle jag, om inte detta fungerar, snarast returnera optiken till återförsäljaren om du nyligen köpt det och be att få ett annat ex. I annat fall är det bara att åberopa garantin och skicka in det Nikons service.

Lennart
 
Oj, glömde skriva att det är en D80, alla reglage är satta till auto, är det någon meny man ska ändra i? autofokus fungerade utmärkt till mitt förra 18-55mm precis innan jag bytte! glapp i kontakterna?

Edit: jag tog av objektivet och satte på det igen och vips hoppade det igång... finns det någon sorts kontaktspray anpassade för objektiv? antar att oljor+linser inte skall vara i samma kommun helst ;)

Du har ju fått igång utrustningen och då är mitt råd, gör inget mer! Ok - fota kan du ju göra. Absolut inget kontaktspray.

Om det var så att objektivet var helt nytt kan det tänkas att det fanns lite oxid på kontakterna som du tog bort när du lossade och satte tillbaka objektivet. Du vet ju inte hur länge objektivet legat i lådan, från tillverkning tills du köpte det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.