Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Identifiera larven

Produkter
(logga in för att koppla)

mill

Aktiv medlem
Hej

Pappa har fotograferat en larv (se bild). Jag undrar om ngn av er kanske vet vad det är för en larv, allmän info om den och om den är vanlig (eller ovanlig). Den är ca 5 cm lång.

Pappa tackar på förhand!

Bilagor

• larv-006.jpg
    larv-006.jpg
    27.8 KB · Visningar: 6,953
Jag är övertygad om att det inte är samma larv.
Det är en svärmare, det syns på sprötet bak, men jag kan inte hitta den i mina böcker.
Nationalnyckeln kommer med ett band med Svärmare- och Spinnare-fjärilar senare i år. Ser fram emot denna bok.

Om jag har förstått det rätt så ändrar den färg från brun till grön (eller tvärt om)?

Ja, dom flesta svärmarlarver är gröna när dom är uppe i träden och buskarna och äter. Men dom förpuppar sig i marken och för att inte hittas så lätt av fåglar så ändrar dom färg när dom går ner på marken.

Det är en larv av lindsvärmare. Precis innan förpuppningen byter dom färg från grön till brun liksom vissa andra svärmarlarver.
Den är inte särskilt ovanlig, larven lever på lind och alm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar