Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Idag släpps Chromebooks
- Trådstartare NEX5
- Start datum
PMD
Aktiv medlem
Ja, dollarn verkar riktigt låg. I USA kostar den dyraste (Samsung Series 5 3G) ca 3200 SEK (i dagens valuta). Nästan jag vill köpa den ifrån USA, men jag hoppas de kommer hit med svenskt tangentbord. Fast känns lite sådär att betala mer för åäö-knappar. Speciellt om man som jag har tankar/planer på att flytta utomlands, men svenskt tangentbord kan ju vara bra ändå när man skriver med familj och vänner i Sverige.
Jag har English/US-keyboard på alla mina datorer. I de flesta operativsystem/fönstersystem kan man ställa in så att datorn tror att tangentbordet istället är svenskt, vilket jag gör när jag ska skriva svensk text. Eftersom jag inte behöver titta på tangentbordet när jag skriver så spelar det ingen roll vad det står på tangenterna.
NEX5
Avslutat medlemskap
Det är rät! Livet blir lättare om man har en klar egen uppfattning om vilka behov man har
Så sant som det var skrivet.
NEX5
Avslutat medlemskap
Jag har English/US-keyboard på alla mina datorer. I de flesta operativsystem/fönstersystem kan man ställa in så att datorn tror att tangentbordet istället är svenskt, vilket jag gör när jag ska skriva svensk text. Eftersom jag inte behöver titta på tangentbordet när jag skriver så spelar det ingen roll vad det står på tangenterna.
Smart! Det har jag inte tänkt på. Fast jag åäö-tangenterna lär knappast skada även om jag sitter i England. Däremot tänkte jag på batteriladdaren/eluttag. De skiljer sig kanske? Så jag kanske bör köpa en utländsk modell ändå eller bara köpa till en konverter till min svenska modell?
Falumas
Aktiv medlem
Ser ingen det som ett problem att google får tillgång till all data du har på din dator?
Räcker det inte med att de har alla tänkbara sökmönster lagrade
Dom får nog tag på det mesta i alla fall via gmail, google+, google docs, google maps och alla andra verktyg dom har som gör att man tallar på just den frågan för att få tillgång till verktygen.
Det är samma strömstyrka i UK som i Sverige så en dum konverterare för 20kr löser det problemet åt dig.
Gällande tangentbord kan jag bara hålla med att så länge man kan sitt tangentbord så går det bra. När jag nyligen flyttat till Schweiz skulle mina kollegor vara lustiga och flyttade om en jädrans massa tangenter rent fysiskt på tangentbordet, dom blev rätt besvikna över att det tog mig nästan en vecka innan jag märkte det hela. Bakgrundsbelysta tangentbord tycker jag också är något bara för nybörjare.
/Karl
PMD
Aktiv medlem
Smart! Det har jag inte tänkt på. Fast jag åäö-tangenterna lär knappast skada även om jag sitter i England. Däremot tänkte jag på batteriladdaren/eluttag. De skiljer sig kanske? Så jag kanske bör köpa en utländsk modell ändå eller bara köpa till en konverter till min svenska modell?
Troligen är det samma batteriladdare men med olika sorters kontakt[1] beroende på vilket del av världen den säljs. Moderna batteriladdare/strömförsörjningsaggregat bruka klara av 100-250 Volt samt både 50 Hz och 60 Hz. Men de går nog att kolla upp, vilket kan vara lämpligt innan köp.
[1] Så man behöver bara en liten billig adapter om det är t.ex. amerikanska stift.
PMD
Aktiv medlem
Dom får nog tag på det mesta i alla fall via gmail, google+, google docs, google maps och alla andra verktyg dom har som gör att man tallar på just den frågan för att få tillgång till verktygen.
Värre är nog att Google kan få för sig att stänga av ens Google-inloggning om deras program som kollar brott mot användaravtalet triggar. Det spelar ingen roll om det är en falsk träff. Eftersom ingen männska är inblandad så blir man helt sonika avstängd från Googles tjänster. En Chromebook blir ganska värdelös då.
Falumas
Aktiv medlem
Värre är nog att Google kan få för sig att stänga av ens Google-inloggning om deras program som kollar brott mot användaravtalet triggar. Det spelar ingen roll om det är en falsk träff. Eftersom ingen männska är inblandad så blir man helt sonika avstängd från Googles tjänster. En Chromebook blir ganska värdelös då.
Google har infört en varning som man skall kunna besvara nu i alla fall.
/Karl
NEX5
Avslutat medlemskap
Ser ingen det som ett problem att google får tillgång till all data du har på din dator?
Räcker det inte med att de har alla tänkbara sökmönster lagrade
Varför skulle jag ha ett problem med det? Såvida man inte håller på med olagligheter så ser jag inget problem med det. Det är väl på tiden att folk inser att man inte kan bete sig hur som helst på webben utan att det råder samma regler som i verkligheten. ;-)
Sen tror jag inte att Google får snoka igenom användares material utan vid misstanke om att brott har begåtts (sekretessen gäller ju båda parter). Jag är rätt säker på att jag även har läst det någonstans eller hört det på Googles YouTube videos. Kan inte tänka mig annat. Att de sedan rent tekniskt har möjlighet till att snoka är en annan sak. Men de kan ju snoka igenom alla mina mail på Gmail också då (och Microsoft kan säkert snoka igenom dina mail på Hotmail också).
NEX5
Avslutat medlemskap
Det är samma strömstyrka i UK som i Sverige så en dum konverterare för 20kr löser det problemet åt dig.
Toppen!
Gällande tangentbord kan jag bara hålla med att så länge man kan sitt tangentbord så går det bra. När jag nyligen flyttat till Schweiz skulle mina kollegor vara lustiga och flyttade om en jädrans massa tangenter rent fysiskt på tangentbordet, dom blev rätt besvikna över att det tog mig nästan en vecka innan jag märkte det hela. Bakgrundsbelysta tangentbord tycker jag också är något bara för nybörjare.
/Karl
Jag har ju "växt upp" med Microsoft-tangentbord så det lär nog bli nytt för mig oavsett. Däremot måste jag väl nyttja några andra tangenters funktioner på ett utländskt tangentbord för lägga till åäö? Köper jag ett svenskt finns de ju där redan plus alla vanliga bokstäver som jag behöver nyttja i ett engelskspråkigt land.
Vad har man ens bakgrundsbelyst tangentbord för? Se tangenterna bättre? Själv tittar jag aldrig på tangenterna och då saknar bakgrundsbelysning sitt syfte. Dessutom måste det dra mer ström. Pappa skulle nog gilla det dock för han tittar på tangenterna när han skriver. Huvudsaken är egentligen att tecknen är synliga på tangenterna. Han har ett äldre tangentbord till sin stenålders stationär som är gråvitt. Min laptop som är svart har svart tangentbord med vit text. Han tycker mitt tangentbord är jobbigt för han inte kan se tydligt vilka tangenter som är vilka. Så han bör egentligen ha en vitt/ljust tangentbord med svart/mörka tecken på. Bakgrundsbelysning känns lite överdrivet, men han har sagt att han skulle gillat det med.
NEX5
Avslutat medlemskap
Troligen är det samma batteriladdare men med olika sorters kontakt[1] beroende på vilket del av världen den säljs. Moderna batteriladdare/strömförsörjningsaggregat bruka klara av 100-250 Volt samt både 50 Hz och 60 Hz. Men de går nog att kolla upp, vilket kan vara lämpligt innan köp.
[1] Så man behöver bara en liten billig adapter om det är t.ex. amerikanska stift.
Ok, jo, det måste jag ta och kolla upp innan jag köper.
NEX5
Avslutat medlemskap
Haha, då får man logga in på ett gästkonto. xD Skämt åsido, jag hoppas Google löser såna problem om de skulle uppstå. Annars vore det himla galet, tur jag även ha tänkt att lagra mina saker (som backup även om jag antar att risken är ytterst minimal att det försvinner hos Google). Att lagra det hos Google är ju som att ha sina pengar på banken. Troligen större chans att mina saker försvinner (kraschar, stjäls etc.) hemma i min lägenhet än hos stora Google.
NEX5
Avslutat medlemskap
Google har infört en varning som man skall kunna besvara nu i alla fall.
/Karl
Vadå för varning? Eller var har du läst/hört det?
Mesch
Aktiv medlem
Varför skulle jag ha ett problem med det? Såvida man inte håller på med olagligheter så ser jag inget problem med det. Det är väl på tiden att folk inser att man inte kan bete sig hur som helst på webben utan att det råder samma regler som i verkligheten. ;-)
Sen tror jag inte att Google får snoka igenom användares material utan vid misstanke om att brott har begåtts (sekretessen gäller ju båda parter). Jag är rätt säker på att jag även har läst det någonstans eller hört det på Googles YouTube videos. Kan inte tänka mig annat. Att de sedan rent tekniskt har möjlighet till att snoka är en annan sak. Men de kan ju snoka igenom alla mina mail på Gmail också då (och Microsoft kan säkert snoka igenom dina mail på Hotmail också).
Jag antar att man klickar sig förbi ett 20-sidigt avtal med Google vid installation. Ett som mer eller mindre kräver en juridisk examen för att ha en rimlig chans att ta sig igenom det med förståndet i behåll.
Vilka rättigheter ger du Google i och med det?
Jag säger inte att Google är värre än någon annan men de sitter i en hyfsat unik sits, vilket gör det lite extra läskigt. När de har full koll på vad din identitet gör på sin mobil, skriver i mail och allt annat du gör via din dator, vad har du då kvar av ditt privatliv? De kommer veta mer om dig än dina närmsta vänner. De kommer hitta mönster i ditt liv som du själv inte visste existerade.
Google är t.ex. redan bättre än läkarvetenskapen på att se spridningar av sjukdomar genom sin informationsinsamling. Det kan ju användas till något bra, men ett företag gör som bekant oftast det de tjänar mest pengar på.
Falumas
Aktiv medlem
Vadå för varning? Eller var har du läst/hört det?
Det var på IDG efter att jättemånga fått sina Google+-konton avstängda utan kommentar.
/Karl
Falumas
Aktiv medlem
Jag antar att man klickar sig förbi ett 20-sidigt avtal med Google vid installation. Ett som mer eller mindre kräver en juridisk examen för att ha en rimlig chans att ta sig igenom det med förståndet i behåll.
Vilka rättigheter ger du Google i och med det?
Jag säger inte att Google är värre än någon annan men de sitter i en hyfsat unik sits, vilket gör det lite extra läskigt. När de har full koll på vad din identitet gör på sin mobil, skriver i mail och allt annat du gör via din dator, vad har du då kvar av ditt privatliv? De kommer veta mer om dig än dina närmsta vänner. De kommer hitta mönster i ditt liv som du själv inte visste existerade.
Google är t.ex. redan bättre än läkarvetenskapen på att se spridningar av sjukdomar genom sin informationsinsamling. Det kan ju användas till något bra, men ett företag gör som bekant oftast det de tjänar mest pengar på.
Jag håller helt med dig att det är ett problem, man vet ju inte vad dom använder mitt privatliv till än. Än så länge måste jag dock säga att Google gör det bättre än andra så än så länge tar jag risken. Det är ju också en balansgång för Google, dom kan inte göra vad som helst utan att bli av med kunder.
/Karl
Falumas
Aktiv medlem
Man (dvs jag) ser fram emot den naturliga slutsatsen av resonemanget kring alla mer eller mindre svårbegripbara EULAS att det enda i längden hållbara, för den med krav på bevarad personlig integritet, är att strikt hålla sig till öppen och fri programvara.
Google använder massor med öppen programvara. Öppenprogramvara säkerställer inte datasäkerheten på något sätt. Även om all Googlekod låg öppet på nätet så kan ju Google analysera datat precis så mycket dom vill. Programkoden för Google är bara ett marknadsföringstrick det är datat dom tjänar pengar på.
Ubuntus molntjänst kommer helt säkert med en EULA den också.
/Karl
Mesch
Aktiv medlem
Google använder massor med öppen programvara. Öppenprogramvara säkerställer inte datasäkerheten på något sätt. Även om all Googlekod låg öppet på nätet så kan ju Google analysera datat precis så mycket dom vill. Programkoden för Google är bara ett marknadsföringstrick det är datat dom tjänar pengar på.
Ubuntus molntjänst kommer helt säkert med en EULA den också.
/Karl
Va!
Löser inte open source alla världens problem?
Det trodde jag ;-)