Annons

Idag släpps Chromebooks

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns många fördelar med CromeOS, men också vissa saker man måste vara medveten om.

• Det kommer inte fungera (eller väldigt begränsat fungera) när du inte har någon internetuppkoppling, som på t.ex. ett flyg.
  • Allt annat än ett fri datamängdsabonemang på 3G är bara att glömma (nu är dom relativt billiga i Sverige).
  • Ladda upp bilderna efter att man fotat kommer bli att ladda upp dom på nätet, det tar rätt lång tid om man har lite bilder (min fotorunda igår blev 45GB), dom flesta internetuppkopplingar har långsam upload.

De två första punkterna är irrelevanta för stationära datorer. Den tredje punkten är lite jobbig. Kan ma inte lagra nånting lokalt på en Chromedator?

De två första punkterna är irrelevanta för stationära datorer. Den tredje punkten är lite jobbig. Kan ma inte lagra nånting lokalt på en Chromedator?

Jo, men detta är laptops.

Vad jag har förstått så går det inte och tittar du på specarna från inlägg #1 så ser du ingenting om någon hårddisk i dom.

/Karl

Finns inte Chrome-OS för stationära datorer?

Inte än men det kommer säkert. Dessa två laptops är dom endaste som finns just nu.

De har åtminstone USB-portar, så man borde kunna ansluta en USB-disk.

Jo, men frågan är hur du kopierar från minneskortet till en USB-disk, när det enda programmet du har är Chrome. Du måste nog i alla fall mellanlagra bilderma på nätet.

/Karl

Har nu installerat ChromeOS (fungerade fint i VirtualBox). Den varianten jag installerade kan installera program och har i stort sett tillgång till alla program som SUSE har.

Versionen som är installerad på laptoparna här verkar dock vara mycket, mycket mer begränsade och verkar bara ha Chrome, Filhanterare (så kopiera filer till datorn från USB skall fungera) och en multimediaspelare.
Problemet (om det nu är ett problem) är att man kan bara köra saker som multimediaspelaren klarar lokalt, allt annat måste köras via nätet. Dvs PDFer, Word, Excel och förmodligen bilder.

Länk till artikel som beskriver Samsungen och Acer, tyvärr på tyska, men dom berättar där att det inte går att installera program och att chrome, filhanteraren och multimediaspelaren är det enda som finns på den.
http://www.pcwelt.de/produkte/Die-Software-des-Samsung-Series-5-Chromebooks-1951138.html

/Karl

Senast ändrad:
Man kan väl lugnt utgå ifrån att det inom ett par veckor kommer rapporter om lyckade installationer av Debian (eller andra med fullfjädrade OS) på de här maskinerna.
Däremot undrar jag hur det skulle gå till att köra Word resp Excel. Levereras MS web-baserad officepaket som kan köras på linux och atom?

Man kan väl lugnt utgå ifrån att det inom ett par veckor kommer rapporter om lyckade installationer av Debian (eller andra med fullfjädrade OS) på de här maskinerna.
Däremot undrar jag hur det skulle gå till att köra Word resp Excel. Levereras MS web-baserad officepaket som kan köras på linux och atom?

365 skall fungera på Linux.
Det borde räcka att roota ChromeOS, det verkar vara rätt kompetent i sin fulla variant. På den nerladdningsbara varianten av Chrome var både LibreOffice och GIMP förinstallerat.

/Karl

Hm, intressant och/eller märkligt. Google skulle ju ha kontroll över vilken hårdvara Chrome OS ska kunna köra på, och låta resten av världen som vill leka använda Chromium OS. Förvirring.

Fördelen är att det går väldigt snabbt antar jag. Men låter lite begränsande att inte kunna installera program. Är inte surfplattan mer lockande?

Nu hänger jag inte med... Det står visserligen inget om en hårddisk i dessa datorer, men som jag hade förstått det skulle det gå att både lagra på webben (hos Google) och i själva datorn. Så man skulle kunna komma åt innehåller även offline. Kanske inte fungera så på dessa första laptops dock? Synd om det är så! Jag tycker det är bra och smidigt att ha det lagrat på webben men det behöver ju inte utesluta att jag kan ha det i datorn (och på en extern hårddisk).

Stationära datorer kan säkert komma men är nog inget som prioriteras i dagsläget. Man kan ju ladda hem deras OS men deras OS har ju webben i fokus och mobilitet så då är väl laptops självklart det som gäller. Själv har jag inte haft en stationär på över två år nu och saknar ingen. Men då surfar jag i princip bara så det är säkert annorlunda för andra.

Nu hänger jag inte med... Det står visserligen inget om en hårddisk i dessa datorer, men som jag hade förstått det skulle det gå att både lagra på webben (hos Google) och i själva datorn. Så man skulle kunna komma åt innehåller även offline.

Jag vet inte hur Chrome OS fungerar, men sådär borde det ju vara. Om man alltid har en lokal cache så kan man fortsätta att arbeta som om ingenting hänt om man tappar nät, och sen när man får kontakt med nätet igen så synkar datorn med molnet.

Jag vet inte hur Chrome OS fungerar, men sådär borde det ju vara. Om man alltid har en lokal cache så kan man fortsätta att arbeta som om ingenting hänt om man tappar nät, och sen när man får kontakt med nätet igen så synkar datorn med molnet.

Problemet är att du bara har WebAppar, vilket gör att dina appar fungerar jäkligt dåligt om du inte har tillgång till nätet. Det enda du kan köra lokalt på den verkar vara musik och film.

/Karl

Fördelen är att det går väldigt snabbt antar jag. Men låter lite begränsande att inte kunna installera program. Är inte surfplattan mer lockande?

Har du helt ställt om din business till Google-Apps, så fungerar nog ChromOS otroligt bra så länge du klarar dig med Webapparna. Du har då outsourcat underhållet av både program och operativsystem till Google.

/Karl

Problemet är att du bara har WebAppar, vilket gör att dina appar fungerar jäkligt dåligt om du inte har tillgång till nätet. Det enda du kan köra lokalt på den verkar vara musik och film.
Dålig design, i min mening, men jag tillhör nog en minoritet som inte ständigt är uppkopplad.

Dålig design, i min mening, men jag tillhör nog en minoritet som inte ständigt är uppkopplad.

Nja, jag föredrar också att ha saker och ting lokalt installerade. Jag vill dessutom ha mer kontroll över maskinen än vad ChromeOS ger.
ChromeOS kommer dock vara guld värt för dom som inte vill bry sig om operativsystemet och som dessutom alltid är uppkopplade. Jag tror ChromeOS kommer vara större på stationära sidan om ett par år.
80 åriga agda vill bara kunna ragga lite och se vad resten av släkt och bekanta hålls med på facebook, skriva mejl och se var PRO har sin nästa träff. Hon vill inte hålla på och krångla med updateringar etc.

Vad jag förstått så skall man kunna logga in på vilken ChromeOS-maskin som helst med sitt google-konto och få upp sin Chrome med dina favoriter och webappar.

/Karl

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto