ANNONS
Annons

Idag släpps Chromebooks

Produkter
(logga in för att koppla)
Till MacBook Air skickar Apple med ett USB-minne med installationsprogram och reparationsprogram.

Just ja, Macbook Air har ju ingen skivspelare. Man hoppas ju att skivorna ersätts av USB-minne för kameror också då det känns trist att tvingas ha skivspelare för kunna installera medföljande program. Med skivspelare menar jag då CD/DVD/blu-ray.

MSN Messenger finns numera enbart på WIndows som det har sagts. Förr i tiden fanns det en OS X variant också har jag för mig. Men det finns andra program som interpreterar MSN messenger som adium, det finns också en java applet som fungerar på de främsta webläsare jag har testat.

Annars är nog Chrome OS en försmak av det som kommer att bli standard i framtiden. D.v.s. nästan allt kommer att bli molnbaserat. Vi kommer att ha så kallade tunna klienter med I/O. All processering och lagring görs utanför.

Imo.im fungerar smidigast och är enkel, webbaserad. Tror mkt på chromebook och hoppas på framgång och mkt utveckling för det behövs offlineläge på vissa delar för att det ska fungera för mig.

Prisspekulationer

Hur mycket tror ni att Chromebooks kommer att kosta i Sverige?

Acer AC700-1099 (Wi-Fi)
Acer AC700-1520 (3B)
Samsung Series 5 Wi-FI
Samsung Series 5 3G

På Amazon (USA) ser priserna ut enligt följande:

Acer AC700-1099 (Wi-Fi) 349.00 USD
Acer AC700-1520 (3G) står inget pris
Samsung Series 5 Wi-FI 429.99 USD
Samsung Series 5 3G 499.99 USD

prylkoll.se står det att Samsung Series 5 Wi-Fi kostar 399 EUR och 3G-modellen +50 EUR i Europa (Europa = UK, Frankrike, Tyskland, Holland, Spanien, Italien).

Någon som vågar gissa på svenska priset (SEK)?

Att multiplicera dollarpriset med 10 brukar ge ett ganska bra ungefärligt pris i Sverige. Dollarn står dock ganska lågt just nu, så det hamnar nog lite lägre.

För min del är ChromeOS som det är nu tämligen ointressant på en laptop, en desktop skulle nog dock passa bra lite här och var.

/Karl

Att multiplicera dollarpriset med 10 brukar ge ett ganska bra ungefärligt pris i Sverige. Dollarn står dock ganska lågt just nu, så det hamnar nog lite lägre.

Ja, dollarn verkar riktigt låg. I USA kostar den dyraste (Samsung Series 5 3G) ca 3200 SEK (i dagens valuta). Nästan jag vill köpa den ifrån USA, men jag hoppas de kommer hit med svenskt tangentbord. Fast känns lite sådär att betala mer för åäö-knappar. Speciellt om man som jag har tankar/planer på att flytta utomlands, men svenskt tangentbord kan ju vara bra ändå när man skriver med familj och vänner i Sverige.

För min del är ChromeOS som det är nu tämligen ointressant på en laptop, en desktop skulle nog dock passa bra lite här och var.

/Karl

Jag både tror och hoppas att det kommer desktops med Chrome OS också. För mig personligen är det dock inte så aktuellt med en desktop och jag tror också att de flesta verkligen vill ha en laptop. Men visst finns det säkert de som bara vill ha en desktop liksom de som vill ha både och.

Tack! Läste recensionen. Jag har även kikat på andra recensioner, på sidor som på YouTube. Det är absolut ingen laptop för alla (än?). Men jag noterade de nackdelar som togs upp även om de inte biter på mig. Jag sitter 99 % på webben när jag använder min dator. Google Dokument och Picnik uppfyller mina behov (troligen JayCut med).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar