ANNONS
Annons

Idag handlade jag Kamera! :)

Produkter
(logga in för att koppla)

H.Helmersson

Aktiv medlem
Tänkte bara skriva till er som har hjälpt mig o berätta att jag köpte en kamera idag!

Känns riktigt bra, även om de finns så många finnesser så de gott o väl blir över..


Handlade en Nikon D2H av en kille som ärvt den, så han visst inte så mycket om den egentligen.

Jag fick följande delar till:

Nikon Objektiv "märkt ED" AF-S 80-200mm 1:2.8D
Nikon Objektiv "märkt ED" AF-S 17-35mm 1:2.8D

Blixt, Speedlight SB-80DX

En riktigt fin väska!

Sen fick jag "mellanlägg" till den som jag säger.. Det står "N-AF 1.5X TELEPLUS SHQ på dom o märket är KENKO"


Någon som kan dom här grejjorna får jättegärna beskriva dom lite o vad dom är kapabla till, speciellt hur "mellanläggen" fungerar.

Får hjälp av min granne i slutet av veckan hoppas jag.

Förresten, jag fick ingen laddkabel till batteriet, är det någon som vet var man enklast skaffar en sådan, pris?


Tänker inte säga på en gång vad jag betalade.. men ni får gärna gissa lite så talar jag om de sen :)


MVH Henric
 
Grattis till en riktigt fin kamera och två grymma gluggar! Jag har personligen inte provat någon av de tre, men alla är enligt uppgift i "toppklass".

"Mellanlägget" brukar kallas "converter" på engelska, och jag vet inte om det finns något vettigt svenskt ord för det. Vad den gör är att förlänga brännvidden med den faktor som den anger, i det här fallet 1,5 gånger. Denna grunka är alltså i första hand till för att "komma längre bort" med ett befintligt teleobjektiv, exempelvis ditt 80-200. Du kommer att förlora lite ljusstyrka och troligen också en del bildkvalitet, men det är det ibland värt. Jag föreslår att du, när du börjat vänja dig vid kameran, provar om konvertern ger bättre bildresultat än att beskära bilden. Det är nämligen inte säkert.

Laddare till batteriet tycker jag att du ska leta efter hos tredjepartstillverkarna, det vill säga inte original. Originalprylar när det gäller Nikon är nämligen hutlöst dyra. Sök lite i forumen så kommer du nog att hitta vad du söker.
 
Tack Tack, blir glad av det du skrev! :)

Kameran känns helt underbar.. har gått o burit runt på den i typ 2timmar nu hehe.. Den är tung, riktigt tung, men känns oxå sådär gedigen, precis som jag vill ha de!

Ska leka lite med gluggarna imorgon och försöka hitta en laddare, Jagar en bruksanvisning också, Killen hade ju ärvt kameran, vet ej av vem men han visste inte var ägaren hade gort av den, lite tråkit men så kan det ju tyvärr vara!

Mvh Henke
 
Grattis !

Bara objektiven är väl värda runt 20000:- om dom är i fint skick, så jag gissar på att du gett den summan, då har du ju fått huset och resten av prylarna gratis.

/kent
 
Senast ändrad:
Sådär, nu har jag registrerat mig på Nikons sida!
Hittade en Engelsk manual som jag laddade ner, lite krångligt o läsa men de går..

Beställde en laddare idag oxå, den var inte gratis kan jag säga.. Fy så dyr!

Tog ett gäng bilder igår, fungerade ju utmärkt att föra in dom i datorn oxå, hade ju mest lekt med kameran men måste säga att jag tycker bilder blev riktigt bra!



Mvh Henke
 
Hej!

Bara en liten fråga! En ærvd kamera utan laddare och manual som du køpt av en "kille"? Ær du sæker på att den inte ær stulen?

Bara några funderingar!

MVH Uffe
 
De tänkte jag oxå först, Men den här medelåldersmannen var väldigt ordentlig, välklädd, trevlig, fin bil och spelade golf, hade fru och barn, visst man kan ju vara bandit för de!
Men det kändes väldigt ärligt o jag fick inga skumma aningar nån gång.
Så jag utgår givetvis ifrån att den är ärlig vilket jag också är ganska säker på!
 
Hej igen!

Jo førsta intrycket brukar vara korrekt. Ett som ær sækert ær att du kommer att bli nøjd med kameran!

MVH Uffe
 
Ja, det hoppas jag med! :)

Jag har dessutom namnet till han jag köpte den av, numret finns med på eniro, kollade nyss upp de.
En tjuv borde vara diskretare tycker man isåfall.
Men jag förstår precis hur du tänkte :)

Tror den här kameran kom från ett dödsbo, det verkade lite känsligt så jag ville inte fråga för mycket om de..


Jag är i alla fall riktigt nöjd med kameran! :)


Mvh Henric
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.