Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Idé att köpa 50mm vid köp av Canon EF-S 60/2,8 USM

Produkter
(logga in för att koppla)

TokeOrm

Ny medlem
Hej!

Jag är itagen att köpa mig min första systemkamera. Det kommer att bli en Canon 40d.
Det räckte med att sätta den på sportläget och trycka av så var jag såld ;-) Jag kommer att köpa den i USA och få dår med en EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM i "kittet" för ca knappt 200 $ extra.
Jag gillar att ta macrobilder och planerar att köpa ett Canon EF-S 60/2,8 USM till. Så till min fråga =)
ÄR det någon finess att även köpa det billiga men skarpa Canon EF 50mm f/1.8 II kostar ca 90$ när jag ialla fall köper objektivet ovan? Det har ju nästan samma brännvidd? Det skall ju gå bra att ta porträtt och dyl med 60 mm med?
Det är ifos bara knappt 600 kr extra..
Mvh
Jesper

Skippa 50/1,8, överflödig då du har 60mm, även om 50/1,8 är grymt prisvärd. (Har själv båda, men känns överflödigt). Vill du ha en riktigt ljusstark optik så satsa på 50/1,4 istället. Vilket jag är på väg att göra.

Tack för svar!
Då skippar jag den linsen och sparar lite dollars. Jag kan i princip inget om fotografering, så jag avaktar med köp av dyrare linser (macrolinsen undantagen) tills jag kan lite mer. =)

Mvh
Jesper

TokeOrm skrev:
Tack för svar!
Då skippar jag den linsen och sparar lite dollars. Jag kan i princip inget om fotografering,

Då kanske du missat att 28mm som minsta brännvidd är en begränsning? För att ta interiörbilder är det nästan ett krav att ha kortare brännvidd än så, det är därför kitzoomar (för APS-C-kameror) brukar börja på 18mm. 28mm är däremot vanligt för fullformat.

Du måste givetvis inte ha en vidvinkel, men varför avstå om du nu är i köptagen?

Per.

Du kommer att få en jättebra allroundzoom, som säkert sitter på 90% av tiden?!
Det du kommer sakna är lite mer vidvinkel, 28mm på zoomen kommer att var ungefär som en "gammal" normal optik. Skall du komplettera med något så skulle jag rekommender Canon 10-22 eller Sigma's 10-20mm vidvinkelzoom.
Lycka till med ditt köp i USA!
Hälsningar
Janne

Tackar för påpekandet, Inget var kanske att ta i, lite har jag läst på,syftade mer på handhavande. Jag känner till "Crop factor" och jag är medveten om begränsningen i vidvinkel men det är svårt att motstå att köpa "kittet" när priset är så lågt. Tyvärr har jag även begränsat med pengar, men jag känner att det vore kul att köpa i alla fall ett exta objektiv. =) Jag inbillar mig att Macoobjektivet är roligast, kanske får jag ångra mitt beslut när jag inser att jag behöver backa igenom en vägg för att få med allt jag vill på ett foto. ;-)

Köp dom objektiv du har tänkt, du kommer inte att ångra dig en sekund. Macro är jätte roligt!!! Och du får ett helt OK ljusstarkt objektiv på köpet.
Och vänta hellre med en vidvinkel...
//Janne

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto