ANNONS
Annons

iBook ????

Produkter
(logga in för att koppla)

Skybolt

Aktiv medlem
Hej vilken iBook ska man ha för att köra Ps cs ?
ska vara en ren arbets data inga spel eller sånt enbart mail och Ps

Tacksam för svar

Mvh
David
 
För tillfället finns det två modeller av iBook.

12-tums skärm och 1,33GHz PowerPC
14-tums skärm och 1,42GHz PowerPC samt SuperDrive

Båda är tillräckliga för arbete med bilder, se till att köpa mycket minne bara. Jag rekommenderar minst 756mb minne, men gärna mer.

Skärmen är inte speciellt bra för bildarbete, så en extern skärm är att fundera på.
 
Hej!

Jag har en iBook G4 933 14" som jag kör CS2 på. Fungerar bra trots att den börjar bli gammal tycker jag men, och detta är viktigt, först efter att jag satte in 1gb extra ram. MacOS X vill ha bra med ram för att det inte skall bli segt och Photoshop likaså.

12" eller 14"? Beror nog lite på hur du skall använda den. Skall du ofta ha den med dig och har unga ögon så måste 12" vara gjutet. Jag har som sagt en 14" och den kan kännas i största laget när man packar ner den. Upplösningen är den samma på bägge så det du ser på skärmen innehåller det samma men blir lite mindre på en 12":are.

Prisvärt? Absolut enligt mig. Att få tillgång till MacOS X som är ett riktigt bra och modernt OS är värt mycket. Stabiliteten är så nära 100% man kan komma vilket ger mer tid till att arbeta och vara kreativ. Kommer du från winvärlden så tar det en liten stund innan du känner dig bekväm med filsystem och lite annat men sedan, mmm;)

/c
 
PB 15" och 17" har riktigt bra skärmar och dugger utmärkt till PS-jobb.n Dessa är tyvärr lite dyrare.

//erik
 
Jag har en äldre iBook G3 800Mhz med knappt 400MB minne. Det fungerade faktiskt ganska bra, men kändes ibland aningen seg. Köpte för ett par veckor sedan en ny G4:a med 512MB minne och det går en del snabbare, men det är ingen revolution.

Det som är det största problemet med iBook och bildbehandling är att skärmarna inte är tillräckligt bra. Däremot går det utmärkt att pluggar in en "riktig" skärm som fungerar betydligt bättre. Då får du dessutom en högre upplösning vilket gör det lite lättare att "få plats".
 
Skybolt skrev:
Okej men finns de ingen bärbar Mac som har en skärm som duger för bild hantering ?

Det beror lite på vad man har för krav. Ibland tycker jag att man går till överdrift i denna frågan. Skärmen är inte oanvändbar för bildbehandling. Att arbeta yrkesmässigt med bilder på den skall man kanske inte rekommendera men jag tycker den fungerar för mina behov.

/c
 
Alla Apples nuvarande modeller har mycket bra skärmar, de är lika bra som externa platta skärmar. Är man riktig kräsen så är man hänvisad till externa och mycket dyra bildbehandlingsskärmar, dessa ligger i prisklassen 20000-50000kr inkl kalibrerings utrustning.

Använder själv en PowerBook 12" på 800Mhz G4, 768MB internminne (2 år gammal), samt en IMac 20" 1,8 Ghz G5, 1 GB internminne (ny). Skärmen är inget problem i något av fallen den inbyggda enkla kalibreringsprogramvaran funkar mycket bra.

Internminne är absolut ett krav. Så mycket du har råd med. Jag hade köpt det dubbla om jag hade vetat bättre när jag köpte mina datorer.
 
Okej Tack för alla svar hitils :)

Så man kan få en beggad Ibook för under 10000 som duger gott och väl till cs2 . Jag har kört ps hela livet men nu vill jag byta, men är helt nollad vad de gäller iBook

Kan man koppla en Ps skärm till en iBook?
 
Skybolt skrev:
Kan man koppla en Ps skärm till en iBook?
Jo, inget problem. Ett litet problem dock - iBooken kan bara spegla vad som visas på den inbyggda skärmen. Så du får inte två skärmar om du köper en extra, liksom... Dessutom kan du inte ha högre upplösning än 1024x768 - dvs samma max som den inbyggda skärmen. Det sägs iof att det finns ett litet hack som tar bort den där begränsningen (tar bort garantin på samma gång).
 
Jag tycker att iBooken är den utlimata bärbara datorn. Den har längre batteritid än PowerBooken och är bra mycket billigare. Dessutom har den som sagt OSX. Jag har 12" iBook 1,2 ghz och är otroligt nöjd med den. Med ett fodral (skin eller något heter det) och en Haglöfsrygga är det verkligen bekvämt att bära på iBooken.

Däremot är iBooken inte ultimat på något annat område. Glider du ner lite i stolen skiftar färgerna och är det någorlunda soligt ser man inte så värst mycket. Externa skärmar kostar inte många kronor och med en sådan och mer minne (jag har 756 och tycker det glider bra) får du verkligen det bästa av två världar; bärbarheten och bekvämligheten i en stor och bra skärm.

mvh

Johnnie

P.S. Glöm inte Apples studentrabbatt på 10% om du har möjlighet att få sådan. Köp dessutom inte minne från Apple då de brukar vara dyra. D.S.
 
Skybolt skrev:
Så man kan få en beggad Ibook för under 10000 som duger gott och väl till cs2 .
Jag måste tyvärr slänga in lite tvekan där. Jag har en iBook 1Ghz med 768MB ram och har nyligen provat cs2 på densamma, och den är långt ifrån ett fartmonster s a s... Men kanske hänger allt på internminnet... Vore inte helt orimligt.
Så, jag tipsar som alla ovan: in med så mycket minne som får plats - det lönar sig!
 
Spacejunkie skrev:
Jag måste tyvärr slänga in lite tvekan där. Jag har en iBook 1Ghz med 768MB ram och har nyligen provat cs2 på densamma, och den är långt ifrån ett fartmonster s a s... Men kanske hänger allt på internminnet... Vore inte helt orimligt.
Så, jag tipsar som alla ovan: in med så mycket minne som får plats - det lönar sig!

Hur mycket minne går det i en iBook?

mvh

Johnnie
 
Du får garanterat en begagnad iBook för under 10 000kr då en ny kostar några kronor över 10 0000kr.

iBook kan visa en högre upplösnig på en extern skärm. Däremot är denna funktion avstängd på iBook då det funktionen är ett argument för att sälja den dyrare Powerbooken. Det går att aktivera denna funktion genom ett program som heter Screen Spanning Doctor. Jag har aldrig hört talas om att det här programmet har medfört några problem. Det har heller inte strulat till det för mig vad gäller garantin.
 
dunberg skrev:
Hur mycket minne går det i en iBook?

Den största minneskretsen som fungerar idag är på 1gb, sedan beror det på vad som är fast monterat på moderkortet hur mycket du kan ha som max. Min G4/933 har bara 128mb på moderkortet och enligt Apple kan man bara sätta i en 512mb i extraplatsen. Verkligheten är att det fungerar med 1gb så jag har 1,12gb men där är det stopp, såvida man inte kan få i större kretsar i framtiden.

/c
 
Okej nu börja jag förstå hur allt hänger i hopp!

Men om man kollar på power book vad är det som talar för den ? får man en power bok för dessa pengar? 10000?
 
iBook G4
1350 MHz
256 RAM
40 GB hårddisk

Ett år gammal och är i väldigt bra skick.




Vad säger ni om detta ? det är den infon jag har !

Är det nått att ha ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.