ANNONS
Annons

I vilket program ska man visa sina bilder för att få bra kvalitet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Leihf

Aktiv medlem
När jag visar bilder gör jag det oftast i utforskaren på min bärbara PC. Före visningen storleksanpassas, justeraras och får bilderna sRGB profil i Photshop. Nu har jag upptäckt att bilderna ser helt olika ut i utforskaren och Photshop. Helst skulle jag vilja testa massa olika program för att se vad färgåtergivningen är bäst men det är inte så lätt när man bara har en skärm som är kalibrerad.
Hur ska jag göra för att få ett så bra resultat som möjligt vid bildvisningar.

Senast ändrad:
Hur ska jag göra för att få ett så bra resultat som möjligt vid bildvisningar.

Om du bara ska visa det på din dator kan du konvertera bilderna till din skärmprofil. Den kommer att visas på samma sätt i Photoshop och i sådana program som inte är färghanterade. Men du kommer inte få samma färg på andra datorer.

Stefan

Det är lite det här jag undrar också. Hur gör jag för att konvertera bilderna till min datas/skärms färgprofil? Jag har gjort en egen som jag kallar "egen". Men var finner jag den när jag letar CS3 menyn för färgprofiler?
Mvh
JB

Det är lite det här jag undrar också. Hur gör jag för att konvertera bilderna till min datas/skärms färgprofil? Jag har gjort en egen som jag kallar "egen". Men var finner jag den när jag letar CS3 menyn för färgprofiler?
Mvh
JB

Hur har du gjort din profil? Använder du ett kalibreringsprogram brukar den placera ICC-profilen i den mapp som Photoshop drar in sina profiler från när du startar programmet.

Stefan

Jag gick in i Adobe Gamma och drog lite i spakarna tills "färgerna" matchade. Via kontrollpanelen alltså. Nu är väl detta inte kanske det mest vetenskapliga kan jag tro, men det räcker för mina behov;-)
Mvh
JB

huey

Jag använder huey kalibreringsverktyg och den tilldelar skärmen en profil. Jag vill att mina bilder ska visas så bra som möjligt på alla välkalibrerade skärmar och projektorer. Är det inte bäst att bilderna är i sRGB då?

Jag gick in i Adobe Gamma och drog lite i spakarna tills "färgerna" matchade. Via kontrollpanelen alltså. Nu är väl detta inte kanske det mest vetenskapliga kan jag tro, men det räcker för mina behov;-)
Mvh
JB

Nej, det är inte en så lyckad metod. Det är riktigt svårt att se på skärmen när den är bra, framförallt med platta skärmar. Men sparade du inte ut en ICC-profil?

Stefan

Jag använder huey kalibreringsverktyg och den tilldelar skärmen en profil. Jag vill att mina bilder ska visas så bra som möjligt på alla välkalibrerade skärmar och projektorer. Är det inte bäst att bilderna är i sRGB då?

Använder du program som är färghanterade är det inte så viktigt vilken färgrymd du visar dina bilder i. De kommer att visas korrekt, oberoende om din färgrymd är sRGB, Adobe RGB eller Prophoto RGB.

Om de inte är färghanterade så kommer de visas korrekt om din skärm har ett färgomfång som motsvarar den färgrymd som bilden ligger i. Mina bästa skärmar har ett färgomfång som matchar Adobe RGB. Alltså kommer bilder som ligger i den färgrymden visas korrekt på dessa skärmar. Mina sämsta skärmar har ett färgomfång som ligger under det färgomfång som sRGB har. På dessa skärmar kommer de bilder som ligger i Adobe RGB se bleka och färglösa ut. Bilder som är i sRGB ser bättre ut, men inte likadana som i t ex Photoshop.

Stefan

Photoshop skiljer sig!

Nu har jag tittat på samma bild i utforskaren, Internet Explorer, Picasa och Photoshop. Det är en tydlig skillnad mellan Photoshop och de övriga programmen. Utforskaren, Internet Explorer, Picasa överdriver färgerna. Det gör det svårt för mig att justera bilderna i Photoshop om inte andra program återger bilderna på samma sätt.

Ahhh, tack Stefan. Äntligen börjar jag fatta. Jag förstod inte att man skulle gå in i CS3 och där dribbla med arbetsfärg och liknande. Jag hade kört fast på i vilken "kulör" jag fotade i samt att skärmen som sådan var avstämd mot den. Nu börjar bitarna falla på plats. Men du förstår, det hela är faktiskt inte så självklart för oss vanliga dödliga;-) Än en gång tack för att du tar dig tid och förklarar. Det är sånt här som gör att man omedelbart förnyar sin"prenumeration" på fotosidan!
Mvh
JB

Som tack för hälpen får jag bjuda på en dimbild tagen från Muskö kanal som är lika dimmig som jag, men nu skall det väl klarna upp tycker jag....

Bilagor

• 3November_022View.jpg
    3November_022View.jpg
    11.3 KB · Visningar: 462
Det gör det svårt för mig att justera bilderna i Photoshop om inte andra program återger bilderna på samma sätt.
Så kommer det aldrig att bli, som du kanske förstår. Du kan bara bedöma bilderna i Photoshop på ett korrekt sätt, de övriga är inte färghanterade och kommer alltså inte att visa färgerna rätt, hur väl du än kalibrerar din skärm.

Stefan

Så kommer det aldrig att bli, som du kanske förstår. Du kan bara bedöma bilderna i Photoshop på ett korrekt sätt, de övriga är inte färghanterade och kommer alltså inte att visa färgerna rätt, hur väl du än kalibrerar din skärm.

Stefan

Nu har jag testat att köra bildspel i Bridge och det ser ut som i Photoshop
Finns det några andra bra bildspelsprogram som är färghanterade?
Tack för alla svar.

Det här låter kanske konstigt, men; vad skönt att det inte bara är jag som har dessa problem. Jag har just kalibrerat min skärm och efter det förfasats över att programmen visar olika färger.

Jag har kommit fram till följande (bilderna i fråga i SRGB);
VISTA bildspelsprogram: visar samma färger som PS
FIREFOX med färghantering: visar samma färger som PS
EXPLORER: visar INTE samma färger som PS

Det här låter kanske konstigt, men; vad skönt att det inte bara är jag som har dessa problem. Jag har just kalibrerat min skärm och efter det förfasats över att programmen visar olika färger.

Jag har kommit fram till följande (bilderna i fråga i SRGB);
VISTA bildspelsprogram: visar samma färger som PS
FIREFOX med färghantering: visar samma färger som PS
EXPLORER: visar INTE samma färger som PS

Det betyder att jag kommer att anvnda FIREFOX när jag tittar på bilder.

För andra gången på en kort stund rekommmenderar jag programmet FastStone Image Viewer som kan visa rätt färger eftersom det läser ICC i jpg och tiff (men inte i psd fast det kan visa sådana bilder liksom raw filer hjälpligt)
Finns att hämta gratis för privat bruk på faststone.org. Dock endast för windows.

Kan stälas in så att om man markerar en bild och trycker E så startar PS med den bilden. Är det en raw-fil så startar ACR. Jag använder det här ist för Bridge vid urval och slideshow, mycket snabbare och enklare.

Viss inställning rekommenderas samt att programmet gråas till.
Jag har använt det i flera år och har gjort en textfil med mina inställningar som jag kan dela med mej av om ni kontaktar mej via FS mailfunktion.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar