Annons

I vilket program gör ni Er hemsida i?

Produkter
(logga in för att koppla)

realeye

Aktiv medlem
Hej

1. Vilket program gör ni Er hemsida i?

2. Varför använder du just det programmet?

3. Vad är det som gör det bra?


Jag har tidgiare gjort hemsidor i programmet "Frontpage 2003" men tycker nu att det börjar kännas lite omodernt. Vill byta upp mig. Jag kan grunderna i html men är inte direkt nån expert på det. Söker efter ett bra program.

Skall göra en hemsida där jag beskriver mig själv lite och sedan är syftet att jag främst skall visa upp mina bilder. Det ska helst vara lätt att uppdatera sidan.

Nåt tips????
 
1.
Macromedia Dreamweaver.

2.
Jag har makten. Och layouten/designen är smidig.

3.
Programmet rusar inte iväg av sig själv. Vissa program (främst frontpage) är lite för smarta för sig själva. Du kan göra de ändringarna du vill göra. Frontpage ändrar mer än vad du hade tänkt dig från början.
 
1. Macromedia Dreamweaver.

2. Jag lärde mig det, vet inte varför, min systers fel).

3. Jag kan det och lyckas oftast med det jag vill (har inte provat något annat).

/Magnus
 
1. Dreamweaver
2. Använder (nästan) bara kodläget men gillar autocompletefunktionen sp man slipper skriva alla bokstäver själv, precis som när man knackar riktig kod ;)
3. Se ovan
 
1. Macromedia Dreamweaver MX

2. Det var det första program jag provade och tyckte det fungera så därför har jag aldrig provat något annat.

3. Enkelt
 
1. Jag använder KWrite.
2. För att det är en texteditor.
3. Det har 'syntax highlighting'.

Jag knackar min egen HTML/PHP-kod, från början till slut. Det gör att jag har absolut kontroll över hur sidan ser ut och fungerar, men det ställer också mycket högre krav på min kunskap än om ja ghade använt något WYSIWYG-verktyg.
 
1. iWeb (Apple)
2. För att det är så förbaskat enkelt enkelt att använda.
3. Man kan utgå från en mängd färdiga mallar eller skapa helt själv.

Inte en enda kod i sikte här alltså :)
Den genererar säkert ingen "vacker" kod, men det fungerar!
 
1. Visual Studio 2008
2. Är .net-utvecklare och då är det här verktyget oersättligt.
3. Det har allt som dreamviewer har, fast lite bättre och smidigare. Och det har ordentliga verktyg för serversidekod.
 
Hej

1. Vilket program gör ni Er hemsida i?

2. Varför använder du just det programmet?

3. Vad är det som gör det bra?


Jag har tidgiare gjort hemsidor i programmet "Frontpage 2003" men tycker nu att det börjar kännas lite omodernt. Vill byta upp mig. Jag kan grunderna i html men är inte direkt nån expert på det. Söker efter ett bra program.

Skall göra en hemsida där jag beskriver mig själv lite och sedan är syftet att jag främst skall visa upp mina bilder. Det ska helst vara lätt att uppdatera sidan.

Nåt tips????

1. Effective Site Studio

2-3. För oss som inte är så het på programmering. Har en väldigt enkelt och smart bildvisningsfunktion. Har gjort denna utan någon kunskap om html programmering eller annat "läskigt" www.karlalbin.com
 
Jag använder mig utav Frontpage vilket gott och väl täcker mina behov.

Jag har min sida hos one vilka erbjuder en webgallerifunktion utan extra kostnad.

www.roachie.se

...för den som vill ta sig en titt.

mvh Ricard
 
1 Jag använder Flash.

2/3 Jag gillar att kunna använda vilka typsnitt jag vill, och så går det att göra så mycket i Flash, från spel till hemsidor. Gör ofta loggor i Flash och exporterar som vektor.
 
Hej

1. Vilket program gör ni Er hemsida i?

2. Varför använder du just det programmet?

3. Vad är det som gör det bra?


Jag har tidgiare gjort hemsidor i programmet "Frontpage 2003" men tycker nu att det börjar kännas lite omodernt. Vill byta upp mig. Jag kan grunderna i html men är inte direkt nån expert på det. Söker efter ett bra program.

Skall göra en hemsida där jag beskriver mig själv lite och sedan är syftet att jag främst skall visa upp mina bilder. Det ska helst vara lätt att uppdatera sidan.

Nåt tips????

1. Anteckningar

2. För att ha full kontroll över scriptet och skriva precis som jag vill.

3. För att jag lärt mig att scripta från grunden och är lättast så för mig iaf.
 
1. Anteckningar

2. För att ha full kontroll över scriptet och skriva precis som jag vill.

3. För att jag lärt mig att scripta från grunden och är lättast så för mig iaf.

Jag rekommenderar att du testar ett modernt verktyg. Under frontpage- och dreamviewertiden så hade jag precis samma inställning som dig. Men det har hänt en del under de senaste 6 åren. Visual studio skriver ingen kod alls om du inte använder drag-n-drop funktionerna. Det du däremot får är att den felmarkerar kod som den tror är fel, markerar om du glömt stänga någon tagg så du enkelt ser det och den färgar olika typer av taggar. Dessutom så har du intellisens som ger dig en lista på olika css-attribut etc när du kodar. Mycket smidigt och du har full kontroll över koden hela tiden!
 
Har helt slutat med att knacka HTML, alldeles för jobbigt, tar för mycket tid, och ett hellsicke att underhålla i längden.

Följaktligen har jag gått över till att använda CMS, vilka jag kan uppdatera oavsett var jag är och oavsett vilken dator jag använder.
Finns bara FF eller IE tillgängligt, så är det busenkelt.

Driver följande sidor:
www.ebaman.com hobbysida, med diverse service och bruxanvisningar, fritt att tanka ned (och tanka upp).

www.tlec.se mitt företag

Ovanstående sidor körs i ett CMS som heter phpX, men jag skall byta ut det systemet, när andan (och) tiden infinner sig. Är inte helt nöjd med detta, då ebamansidan tenderar att krascha lite då och då, samt att jag ändå måste fixa ett uppladdningssystem som kan hantera filer över 100MB.

www.dbc-system.com mitt andra företag.
Körs i JOOMLA
Verkar funka hyffsat, lite konstigheter i vissa installationer av IE, verkar det som, dock vet jag inte varför än.

Fördelarna med CMSer är många, nackdelarna få.
Fördelar.
Enkelt att hantera.
Funktioner såsom, gallerier, bloggar, media-arkiv, forum mm finns i de flesta fall redan integrerade i default installationen, alternativt som installerbara tillägg.
Kostnadsfria (det finns betalalternativ också)
Layouten fast, man behöver inte fundera på pixlar hit eller dit, ej heller på kompatibiliteten med webb-läsarna, det fixar scriptet automatiskt.
Bildhantering, såsom generering av lågupplösta "preview", "thumbs" etc hanteras per automatik samt möjligheten till vattenmärkning och ev web-shop för bilder är enkel att integrera.

Nackdelar:
Kan vara långsammare.
Kan vara lite små-krångligt att installera första gången.
Kan vara ett rent helsicke att fixa till en egen layout. (om man inte är nöjd med de ofta tusentals layouter som finns tillgängliga)

Nåväl, det var mina åsikter om webb-publicering och hemsidor.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.