Annons

I vilken ordning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Törnfeldt

Medlem
Hej på er,
Finns det några skrivna eller oskrivna regler för i vilken ordning retuschering, redigering o.s.v ska ske. Bör man t.ex jobba med skärpan innan man beskär bilden m.m. Vad börjar man resp. avslutar man med?

Vilket arbetsflöde har ni när ni arbetar med bilder?

/Sebastian
 
Två grundregler:
Retuschera alltid i full upplösning, det vill säga innan du eventuellt förminskar bilden.
Skärp alltid sist.

Övrig redigering kan du göra i stort sett i vilken ordning du vill. Beror mycket på vilka verktyg du använder och vad du vill göra med bilden.

Själv jobbar jag i stort sett bara i Lightroom numera och där kör jag verktygen i stort sett i den ordning de ligger i Developmodulen. Men jag använder inte alla verktyg på alla bilder.
 
Två grundregler:
Retuschera alltid i full upplösning, det vill säga innan du eventuellt förminskar bilden.
Skärp alltid sist.

Övrig redigering kan du göra i stort sett i vilken ordning du vill. Beror mycket på vilka verktyg du använder och vad du vill göra med bilden.

Själv jobbar jag i stort sett bara i Lightroom numera och där kör jag verktygen i stort sett i den ordning de ligger i Developmodulen. Men jag använder inte alla verktyg på alla bilder.

i lightroom kan man väl inte bestämma vilken ordning filtren appliceras?

det är ju en del av tjusningen, Adobe gör det i bästa ordningen. Om man kommer på sist att man måste köra CA-korrigering är inget av de tidigare justeringarna borkastade, inte trunkering, skärpning osv.
 
Helt rätt, i LR kan man göra som man vill eftersom allting läggs som instruktioner och grundbilden hela tiden finns kvar opåverkad.

Men ska man retuschera så lär man vara tvungen att använda PS och då gäller första regeln. Och LR skärpning är inte alltid perfekt, så där är en sväng i PS också bra ibland och då gäller regel två.
 
Helt rätt, i LR kan man göra som man vill eftersom allting läggs som instruktioner och grundbilden hela tiden finns kvar opåverkad.

Men ska man retuschera så lär man vara tvungen att använda PS och då gäller första regeln. Och LR skärpning är inte alltid perfekt, så där är en sväng i PS också bra ibland och då gäller regel två.

Retuschering fungerar faktiskt också i LR. Och filter...och....

Önskar bara att de lagt in automatisk CA-borttagning. Det är ju alltid samma fixar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.