Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

I valet och kvalet..

Produkter
(logga in för att koppla)

tiffany

Medlem
Hej.. Jag kan inte bestämma mig, funderar på f4, f100... Har tidigae haft minolta, men är nu såld på nikon! Saknar man displayen på f4? eller vänjer man sig.. Vad är det som syns på en f4 i sökaren..?tydligt? Har inte vart och klämt på en f4 ännu men ska.. Har tittat på f100, som var väldigt smidig men desto dyrare!! men den verkar ha en hel del resurser..men det har ju f4 med.. ? Tacksam för tipps och saker att tänka på.. tackar på förhand..

Vet inte vad du sett för priser, en F100 kan du idag få tag i för runt 6000:- inklusive vertikalgrepp. F4 kan du säkert hitta ganska mycket billigare, antagligen från 3500-4000. Nu pratar jag om privatköp, butikspriserna är något helt annat...

F4 är den ultimata nattkameran! Ljusmätaren på F4 klarar LV -8 (!), vilket är extremt, och mer än de flesta lösa ljusmätare fixar (LV -8 motsvarar 30 MINUTERS slutartid vid f/2,8, ISO 100, så mörkt blir det mycket sällan...), F100 ligger i lä där, trots att den är mycket nyare...

F100 är en mycket modernare kamera i stort antar jag, snabbare autofokus, väldigt genomtänkt design, skön att hålla i. Jag är, som du kanske förstår, nöjd med min.

F4 är en gammal proffskameramodell. Det vill säga att den har utbytbara sökare som visar 100%. Den är robust och slagtålig.

F100 är en lite smidigare kamera. Den har en användbar autofokus (samma som F5) till skillnad från F4. F100 är bättre på automatik och F4 är bättre på manuell fotografering.

Jag har fotograferat mycket med F4 och skulle aldrig byta tillbaka från min F100.

Instämmer, F4 är en fantastisk kamera. Finns med tre olika motoralternativ, så den kan bli anständigt smidig också. Men ändå ganska tung. Slö af, men är inte det viktigt är den super.
Tänk på om du ska köpa begagnat att de kan vara mycket hårt körda.

nikon F5...

Hej!

Förstår att du är nöjd med din.. Skönt att du hittat rätt..
I dag har jag varit runt och klämt och provat.. Fick förslag på en F5 med objektiv 27-50 D/3,2 - 4,2. För det skulle jag betala 16000kr. Tittade även på f4hus..

Någon f100 hade de inte inne.. så den fick jag inte prova..
Men jag blev riktigt imponerad av F5 af! så snabb.. där låg f4 i lä.. även om jag tyckte f4 kändes väldigt trevlig..Gillar lite tyngd..

Det blev så att de la undan F5 i några dagar...så jag får tänka.. F5 verkar ha allt!?

Re: nikon F5...

tiffany skrev:
I dag har jag varit runt och klämt och provat.. Fick förslag på en F5 med objektiv 27-50 D/3,2 - 4,2. För det skulle jag betala 16000kr.
27-50 /3,2 - 4,2, vad är det för optik? F5:eek:r har jag sett för 8-10000 i fint skick. Och det är en mycket kompetent kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar