Annons

I valet och kvalet

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocke Ww

Aktiv medlem
Hej,
Jag står i valet och kvalet i fråga om ett normazoom de objektiv jag har sneglat på är.
  • Sigma 18-50/2,8-4,5 DC OS HSM
  • Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM
  • Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM
Någon med erfarhet av Sigmas objetiv i fråga, är kvalitets skillnaden så stor så det berättigar köp av det dyrare, bägge har ju fått possitiva recensioner.
Vilket ger mest för pengarna och kommer jag att ångra mig om jag köper det billigare.
Jag kör med en Canon 500d samt ett 28-135/3,5-5,6 IS USM och är rätt nöjd med det men jag saknar de lite lägre brännvidderna ibland. Jag är inte heller främmande för ett begagnat objektiv så om någon har ett normalzoom liggandes så.....i annat fall så blir det nog att kika uppe på mässan efter nått tillbud.

Du kan inte jämföra 18-50 Sigman med Canons 15-85, det är lika stor skillnad i bildkvalitet som att Canonobjektivet är tre gånger dyrare. Däremot är nog 17-70 rätt hyfsad.

Tackar Håkan.
Okej att ta med Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM var kanske inte så genomtänkt, men om vi byter ut det till Canon EF-S 17-85 IS 4-5,6 USM ( som är något sämre i recensions banken)
Hur står sig det gentemot Sigmorna och då främst 17-70?
Ett jäkligt fräscht Canon EF-S 17-85 IS 4-5,6 USM går ju att få till samma pris som det billigare Sigmat dvs för ca 2000:- men är det ett vettigt köp eller kommer man att ångra sig efter ett tag( iof. så gör man väll oftast det).
Tacksam för synpunkter.
// Jocke

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto