Annons

I valet och kvalet - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Pius x

Medlem
Jag vill köpa en ny och bättre kamera än den jag har nu, dvs Nikon Coolpix S10.

Krav: vinklingsbar skärm eftersom jag alltid fotar med det rörliga objektivet, jag fotar oftast växter och djur.

Långzoom och snabb måste den vara (jag fotar ju djur som inte sitter still).

Bra färgåtergivning, fotar mina pelargoner allt eftersom de slår ut och det finns många nyanser av rött;-) Min nuvarande kamera anger rött bara i orangerött och blårött, lite trist.

Bra foton inomhus utan blixt, fotar mina katter ofta.

Har kommit fram till Nikon Coolpix P90 och Canon Powershot
SX10 IS, det lutar åt Canon.

Vad tycker ni eller har ni andra förslag? OBS! Inte systemkamera.

Pius X

Tyvärr, Pia -- när du anger dina viktigaste krav som "snabb måste den vara" och "bra foton inomhus utan blixt" är det nog en systemkamera du behöver. Just dessa båda saker är det kompakter/långzoomare är sämst på.

Dock kan jag tänka mig att en nyare modell, t ex Canon SX10, är bättre på just detta än den lite äldre kamera du har nu. Men upp till systemkameraklass är det långt -- just när det gäller dessa två egenskaper.

Tyvärr, Pia -- när du anger dina viktigaste krav som "snabb måste den vara" och "bra foton inomhus utan blixt" är det nog en systemkamera du behöver. Just dessa båda saker är det kompakter/långzoomare är sämst på.

Dock kan jag tänka mig att en nyare modell, t ex Canon SX10, är bättre på just detta än den lite äldre kamera du har nu. Men upp till systemkameraklass är det långt -- just när det gäller dessa två egenskaper.

Ånej, jag som inte ville ha en systemkamera. Jag har en analog Canon som jag aldrig orkade släpa på eftersom det var så många pinaler att kånka runt på.

Fast å andra sidan så kanske objektiven passar, åtminstone det lilla som är en Canon. Det andra är en Sigma.

Det blir till att fundera vidare alltså.Har du något förslag på systemkamera då? Inte så dyr.

Har kollat och jag tror inte det finns någon systemkamera som har vinklingsbar skärm.

Pia

Senast ändrad:
Superzoomarna är inte lika snabba på AF som systemare men grymma ändå och på många sätt mer flexibla. Hade en S3IS (2007) innan det blev system och den är (/var) grym och i det jag läst om SX10 IS så har dom lyft allt några nivåer till. Läs på dpreview, se nedan.

Det dom inte klarar med samma bravur som en systemare är tex fågelfotografi där AF ska följa mål flera ggr/sek. Och dom brusar mycket mer vid mörkerbilder utan blixt. Självklart kan du inte heller byta objektiv men det är lite det som är grejjen med dom, objektivet är från vidvinkel till imponerande tele så "man har alltid allt med sig" - i ett litet format dessutom.

Och tänk på att det finns många med systemkameror som ändå inte klarar av att fota rörliga mål inomhus utan blixt på ett bra sätt - kitgluggen är för ljussvag till att börja med. Ett hyffsat ljusstarkt objektiv till en systemkamera kostar lika mycket som en bra superzoom.

Dom här kamerorna skäms inte för sig (SX10 vinner tillsammans med en riktig bra Panasonic):
http://www.dpreview.com/reviews/Q109superzoomgroup/

...
Har kollat och jag tror inte det finns någon systemkamera som har vinklingsbar skärm.

Pia
Inte är det många, men några finns det. Olympus har flera stycken, och Nikon har nyligen kommit med en modell. Canon har inga. Problemet med samtliga dessa kameror är att de överhuvudtaget inte är användbara för rörliga motiv i LiveView-läge, eftersom deras AutoFokus-system i detta läge är alldeles för långsamt - det tar mellan 2 och 3 sekunder(!) för detta att fokusera!

Sony har dock två digitala systemkamera-modeller som inte har dessa nackdelar - A300 och A350. Skärmen kan vinklas både uppåt och nedåt, så att du kan hålla kameran över huvudet och fota över folkskockar, platt intill marken för makrofotografering, eller ha den framför magen när du ska fota dina katter. Stör dem förstås mycket mindre än ifall du måste hålla en stor svart klump framför ansiktet och köra denna rätt in i det stackars katt-nyllet...

A300/A350 fokuserar precis lika snabbt i LiveView-läge som i det vanliga, dvs på ungefär 3 tiondedels sekund (varierar förstås något beroende på objektiv och belysningsförhållanden).

Sedan kommer det en ny serie av kameror som ev. skulle kunna vara användbara, som Panasonic G1. Den har dock inte lika snabb AF som Sony-kamerorna i LiveView, men bra mycket snabbare än Nikon och Olympus DSLR-kameror. Den saknar optisk sökare, har bara en elektronisk, och där får man en liten fördröjning vid lite sämre ljus. Inte helt idealiskt när man ska knäppa katter...

A300 kostar cirka 6.000 kr på MediaMarkt (priserna har tenderat att öka på senare tid pga av den svagare kronan och kolossalt starka yenen), A350 omkring 1.500 kr mer. Den senare har en finare bildsensor, 14 Mp upplösning i stället för 10 Mp och större dynamiskt omfång (A350-sensorn klarar tydligen att ge skarpare bilder med bättre gradation och färger än semipro-kameran Nikon D300, som kostar dubbelt så mycket utan objektiv).

Eftersom du inte vill ha en för stor kamera att kånka runt på, så skulle det kunna vara av intresse för dig att veta att det inom någon månad kommer ut två nyare versioner av A300 och A350 - A330 respektive A380, eftersom Sony har satsat på att göra dessa mindre och lättare. Ytterligare fördelar kan vara att man har gjort dem enklare att använda för de oerfarna. Man kan få en förklaring till vad varenda funktion och menyfält betyder genom att trycka på ett Frågetecken. En annan är att man har ett nytt kit-objektiv. Dessa är ju ökända för att inte var mycket att hänga i granen, men till dessa nya kameror har man tagit fram en ny serie av 18-55 mm objektiv som enligt de första testerna är MYCKET bättre än det gamla 18-70 mm-objektivet. Mycket skarpare, och all kromatisk aberration (ett linsfel) borta. Det ser ut att komma att bli det särklassigt finaste kitobjektivet till något system på marknaden.

En nackdel med de nya är att de i varje fall under de första månaderna kommer att vara dyrare än de gamla, men priserna brukar ju sjunka efter hand.

Sony har i och för sig också skalat bort lite finesser från A330/A380, som fanns i de gamla, finesser som nybörjaren förmodligen inte bryr sig om, men som den mera avancerade användaren skulle kunna vara intresserad av. Man kan väl gissa att Sony vill att dessa användare ska gå upp och köpa en lite "bättre" kamera, som A700 eller någon av de kommande A500/A550-modellerna... :)

Inom samma tidsram kommer det också ut ett annat nyutvecklat och superljusstarkt objektiv - Sony DT 50/1,8 SAM - som enligt de första testerna är hårskarpt mellen F2,8 och 8, utmärkt även vidF11, trots att diffraktionen har börjat sätta in då, och användbart även vid F16. Kombinationen av superljusstyrka och optisk toppklass brukar innebära astronomiska priser, men här är det precis tvärtom. Priset verkar komma att hamna neråt bara 1.500 kr. Ett makalöst objektiv för innefoto, och för vad som i detta sammanhang får räknas som kaffepengar...

Har själv för närvarande inga pengar att köpa objektiv för, men när DETTA dyker upp så kommer jag att köpa ett så fort att kvittot blir brännskadat av friktionsvärmen när jag skenar iväg från affären med det... :)

Till sist, ifall du trots allt bestämmer dig för att du inte vill ha någon systemkamera, så ger jag samma råd som tannler ovan - Sony DSC-HX1 (den är såpass ny att den inte är med i DPReviews jämförelse, som wfrank länkat till ovan). HX1 har inte riktigt lika snabb Autofokus som A300/A350 eller A330/A380, men Sony brukar ha den snabbaste AF:en bland kompakter och långzoomare. HX1 är förstås inte heller lika bra vid fotografering inomhus utan blixt som en DSLR skulle vara. Å andra sidan skulle du ju med en HX1 alltid ha med dig ett objektiv med ett enormt zoomomfång - bildvinkeln motsvarar 28-560 mm zoom på en 135-kamera.

Hoppas att du inte blir förskräckt av mitt långa inlägg - har lätt för att bli så, trots att jag vanligen har ambitionen att skriva enkelt...

Enligt prisjakt kostar Sony´n inte dryga 6000 kr som det enligt dig skulle bli med 2 tusen kr dyrare över dom dryga 4000 du nämner.....

Så sök inte dom dyraste ställena du kan för köpa kamera är mitt tips...

Kanske du via prisjakt även kan få lägre priser på dom andra du funderar på om du kollar nogrannare även på deras priser via prisjakt?

Kamerorna vet jag inget om alls.. Ville bara påpeka att du just bör ev söka bästa pris. Inte högsta pris.. :) . Glöm inte kolla även omdömmen säljarna har..

Mvh
Tobbe.

Pia - bestäm Dig - vad är "bättre" och vad är "värd".

Kameror tar inte bilder - de registrerar bara det Du vill avbilda. Det är människor som tar bilder. Vil Du komma billigt undan rekommenderar jag en Lomo - vill Du maximalt svängrum tent tekniskt är det DSLR som gäller.

Eftersom Du inte vill acceptera någon av dessa extremer, måste Du kompromissa. Vad att Du beredd att försaka?

Jag får prisskillnade till 1300 hos de som kan leverera - wannabe-low-listers är ointressanta. De kan inte leverera och då spelar det inte så stor roll hur låga deras priser är.

Jämför kamerorna sida-vid-sida.

För 1300 i merkostnad får Du bl.a.

G-glas i optiken
Lägst pixeltäthet av de tre
CMOS-sensor istf CCD
10 fps upp till tio bilder

För mig är det tillräckligt för att välja HX-1. Får man sedan en inbyggd panoramafunktion - har man en riktigt kompetent kamera.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto