Annons

I väntan på EOS 10D, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)
xrvjorn skrev:
Aj! Vilken märklig brist, det har ju t o m lilla Powershot S50. Hade helt missat detta eftersom jag förutsatte att alla bättre kameror hade det nuförtiden.

/jörn

Men den har iaf utsnittsmättning på 9%.

Hittar inte uppgifter på % på S50:s spotmättning.

Jag förstår knappast vitsen med spotmätning med digital kamera.

Det är ju bara att ta en testruta och därefter justera exponeringen.

Möjligtvis om det är bråttom alt. du inte kan ta om bilden - men frågan är ju om du då hinner med spotmätning?

sagan skrev:
Men den har iaf utsnittsmättning på 9%.

Hittar inte uppgifter på % på S50:s spotmättning.
Hur stor verkliga mätvinkeln blir beror även på objektivets brännvidd. Misstänker att med ett tele blir utsnittsmätningen på en 10D mycket mera "spot" än den s k spotmätningen på en kompaktkamera.

Olle

Skriver de tre veckor på technikdirekt så kommer den nog om det inte strular sig med posten. Vanligtvis brukar jag ha grejjorna några dagar innan de räknat ut. Du får ju ett mail när grejjorna går iväg med posten. Från den dagen tar det inte lång tid.

Canon har ju världsgaranti, så det torde ju inte vara någon fara. Sedan att de ger garantijobb otroligt låg prioritet är en annan sak. Det borde dock inte avskräcka dig att köpa från utlandet eftersom det kommer gå lika långsamt om du köpt ifrån Sverige, vad gäller garantiärenden. Det enda positiva med att köpa i Sverige är att man stödjer svenska företagare och att man får en svensk manual. En svensk manual hittar du förmodligen för en liten del av mellanskillnaden i pris.

Jag har handlat kapitalvaror från utlandet under flera år - men är numera försiktig.

Har precis också beställt en 10D - men i en svensk, bra, butik som ligger nära mig.

Det kostar lite mer - men jag har personlig service och en butik med duktiga människor att vända mig till om det strular. Det är värt mycket.

Håller fullständigt med dig. Kan man få bra service så är det ju klart att det är värt ett högre inköpspris. Skulle man dock köpa i sverige och sedan blir hänvisad till Canon-center, så skulle man dock bli lätt vansinnig ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar