Hur man än vänder på steken så är Adobes paket med LR och PS billigare än C1P, med C1P så måste man ju köpa uppgraderingarna till nästa hel uppdatering och det tar över 3 år att ha bealt 1 inköp av C1P då kostar 349euro alt 20euro+tax om man tar deras månads abb
Visst är CO dyrare om man måste köpa den "fulla versionen med stöd för alla kameror" men CO för Sony-uppgraderingen har alltid varit mycket billigare och detsamma gäller säkert Fuji också. Från början kostade Sony-varianten som en uppgradering dessutom. Jag tror jag betalade kring 600 kronor när jag gick in i CO för ett antal versioner sedan. Nu kostar det väl kring en 1000-lapp.
vi som köpte med "UPGRADE30"-rabattkoden för någon vecka sedan fick 30% rabatt på 129 Euro som är officiella priset. Det ger 90 Euro.
Om man startade från noll då kostade Capture One 20 för Sony 149 Euro och med 30% blev det 104 Euro.
Det erbjudandet gäller inte längre men just nu får man 25% med "Spring25"-koden och då blir det 112 resp. 97 Euro.
Samma priser och erbjudanden verkar också gälla Capture One för Fuji.
Väljer man att istället prenumerera som för LR så kostar det 82 Eero per år för Sony och Fuji-användare med "Spring25"-rabatten som man får nu.
Man behöver heller inte uppgradera varje gång vad det verkar - utan kan stå över en version om man vill (det valet har aldrig en prenumerant) - för man verkar inte straffas för det vad jag kunnat se. En del mjukvarutillverkare brukar ju tvinga folk att följa med hela tiden genom att hota med högre avgifter eller rentav kräva att man köper en ny full version om man uppgraderar från väldigt gamla versioner.
Priset beror alltså på vilket kamerasystem man har. Av något skäl gynnas Sony- och Fuji-användarna idag. Det är ju faktiskt lite konstigt kan jag tycka. Oavsett vilket kamerasystem man har - säg Canon" - så skulle man ju ändå inte använt andra profiler än de för Canon trots att mjukvaran innehöll alla.
När det gäller priserna på Photolab så kan man säga att det blivit billigare att gå in med en full licens. 2014 kostade Elite Edition för föregångaren Optics Pro Elite 299 Euro. Nu ligger priset på 199 för full version. En uppgradering kostade sist 69 Euro.
Men man lurar sig lite där kanske för Filmpack som kostar 79 Euro (uppgraderas sällan eller aldrig) för där ligger inte bara extra stilmallar utan en del andra bra verktyg också. Det samma gäller View Point som också kostar 79 Euro (som uppgraderats en gång för mig sedan 2014 om jag minns rätt). View Point är viktigt för det måste man faktiskt ha om man vill kunna räta upp lutande fasader m.m. I CO behöver man ju inte betala extra för det.
Är man inne så handlar det om 69 Euro per år om man prompt ska uppdatera varje år men man kan ju avstå med en betald tidsobegränsad licens om man vill. Tror att både CO och Photolab Elite kan installeras på max tre maskiner och tar man in även det i beräkningen så är det inte så blodigt. Jag har själv Photolab på tre maskiner idag. Norska FotoWare DAM tar som exempel betalt per år per installation på klienterna och det är de inte ensamma om och de har råkoll på installationerna över nätet så ingen kommer undan det.