** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

I djungeln av val inom startkit...

Produkter
(logga in för att koppla)
Man får ju mycket grejor för pengarna och ljus är ljus oavsett var det kommer ifrån. 5500K = 5500K oavsett märket på blixtarna eller priset för den delen. Allt är relativt och man får se till vad man skall använda grejorna till och vad det för kosta. En standard kamerablixt kostar nästan det dubbla mot ett blixtset från ebay.

Ett blixtset med tre blixtar ger mjuka fina porträttbilder med snyggt hårljus.

Sätt upp grejorna enligt följande: 2st blixtar med softboxar snett framifrån till höger och vänster om modellen på ca 1 meters avstånd. Ställ in så att det är ca ett bländarsteg skillnad mellan de båda blixtarna. Placera en blixt snett bakifrån med barndoors för att ge modellen ett snyggt hårljus. Hissa upp de båda motstående blixtarna så högt som möjligt. Alltså bakre och den som skall vara huvudljus, av de båda främre. Huvudljuset skall vara ca ett bländarsteg starkare än de andra. Justera barndoors så att inget ljus kommer fram på näsan eller kinden på modellen, den skall bara lysa upp håret. Justera huvudljuset så att det blidas en snygg skugga under näsan på modellen, som en liten mustasch ungefär. Justera den andra främre blixtaen så att det blir en snygg rygg på näsan, ett snyggt ljus i ögat på den sidan, lagom mycket skugga på kinden/käken. Då blir det samtidigt snyggt ljus på resten av kroppen!

När du har fått upp din fina bild i datorn är det ingen som kan tala om vilket fabrikat du har på dina blixtar eller vad dem kostat. Om du skall packa upp och ner dina grejor flera gånger om dagen så jobbar du förmodligen som fotograf eller skolfotograf. Då krävs det andra grejor för att klara hanteringen. Men då har du förmodligen betalt för bilderna och då är det alltå kunden som betalar din utrustning. Ju mer du kan få betalt för dina bilder desto finare grejor kan du köpa på dig. Allt för att stärka ditt självförtroende eller för att skryta för andra. Ljuset kommer alltid att bli det samma. Ett reserv blixtrör till "proffsblixtar" kostar mer än ett blixtpaket från Ebay. Hållbarhet är ca 100.000 blixtar, oftast mycket mer. Det är min erfarenhet från blixtar och blixtpaket.

Johan, du verkar ha kolla på det här med studiobilder, så fina studiobilder som du har på din sida :)

Vad rekomenderar du för mig som har ett rum cirka 5 x 5 meter stort där jag har tänkt att ha en hemmastudio i? Det jag har köpt hittils är denna bakgrund+stativ: http://kaffebrus.com/bakgrundsstativset-inkl-bakgrund-828.html (Jag kör Canon 1D Mk III, har två Pocket Wizards och en 580EX blixt sen tidigare om det hjälper något i valet).

Mina planer är att ta porträtt, helkroppsbilder, mamma-pappa-barn-bilder, bilder på husdjur och självporträtt, så max 2 personer + barn på bilden.

Jag ser gärna att mitt först studiopaket exkl. bakgrund landar på max 4 000:- inkl. moms.

Vågar jag slå till på detta? http://cgi.ebay.co.uk/540W-Studio-F...graphy_StudioEquipment_RL&hash=item2eb50c926c Eller blir det svårt med ev. reservdelar och annat krångel som garanti? Är det bra grejor?

Stort tack på förhand!

Hehe, tack :) Jorå, men porträtt har jag ganska bra koll på iallfall :)

Din bakgrund ser väl ut ungefär som min, fast jag kör med vit pappersfond från Lastolite. Jag föredrar papper framför tyg som jag körde med i början, men ångan från min dusch gör pappret rätt "buckligt" så där har vi nog liknande problem med att ljussätta bort strukturen i bakgrunden..

mitt rum är på ca 3m x 4 där jag har bakgrunden på kortsidan. Alla mina bilder är tagna med vit bakgrund, och med Nikon FX dvs D700 och D3 serien med brännvidderna från 50mm till 105mm. Jag upplever min studio som tight, även för porträtt, så 5x5 kan nog upplevas som lite trångt för familjefoton och så, iallfall om du vill undvika allt för mkt trixande i PS efteråt.. (och det vill du ;)

Har inte koll på just det kittet du länkade till, men mitt tips kvarstår, Börja med att köpa en blixt, men av ett bra märke som har bra support, service och stort utbud av ljusformare när du vill bygga vidare!

Klart man kan köpa nå billigt okänt märke, och absolut ta snorbra bilder med det, men vet du med dig att du kommer bygga vidare i din studio, så skulle jag tro det blir billigare att köpa rätt från början! Speciellt vid flera blixtar, med olika märken, och olika ljusformare, så kan du råka ut för att få en massa olika temperaturer på ljuset och det kan bli ett h-vete att redigera bort efteråt!

Tänker du tjäna förbannat bra med pengar, satsa på Profoto, annars är mitt tips Elinchrom, bra budgetalternativ, men även dyrare och riktigt bra prylar i sortimentet, som håller hur bra som helst den dagen du blir yrkesverksam på heltid i studion :)

Gonatt från Borås :)

mvh johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar