Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

I backspegeln om tio år

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
I många tekniktrådar lyfts de senaste landvinningarna fram som saliggörande. Varje tidigare generation av sensorer, optik, konstruktion, bildstabilisering, etc ses som hopplöst passé och bilder ur dessa föråldrade kameror anses så gott som oanvändbara.

Läser man tio år gamla reklamtexter för dåtidens nyheter låter det tvärtom helt magiskt. Oj vilken prestanda, och oj vilken bildkvalitet man kan få ut. Det är bara fantasin som sätter gränserna.

Men hur ser det ut om tio år från nu. Vilka av dagens kameror och tekniker kommer vi då sitta här på FS och raljera över som hopplöst värdelösa. De som vi idag räknar upp som den enda rätta vägen framåt.

Helt enkelt: låt höra några av framtidens argument för att nutidens flaggskepp är helt off. Då.

Jag håller inte riktigt med om att vi anser äldre kameror som föråldrade och oanvändbara. Vi är nog alla medvetna om att en 10 år gammal systemkamera kan ge utmärkta bilder än idag. Min 5D mkIII köpte jag för nästan exakt 9 år sedan och är fortfarande i bruk och levererar helt OK bilder.

Däremot vill många av oss ändå ha det senaste!

Utvecklingen för systemkameror liknar lite den som varit på stationära datorer. Under många år gjordes stora förbättringar och många bytte dator titt som tätt för att jaga bättre prestanda. Sedan mattades markaden (laptops, paddor och mobiler tog över) och de tekniska landvinningarna avtar.

Jag tror alltså inte att vi kommer få se någon dramatisk utveckling av systemkamerorna - det finns helt enkelt inte någon ekonomisk drivkraft längre.

Frågan är nog hur långt mobilkamerorna kan nå, där är volymerna enorma och de ekonomiska resurserna stora. Men vem vet, kanske är smartphonen som vi känner den död om 10 år? Det går fort nu!

Min fru kom hem med en Canon 20D från sitt jobb och undrade om jag kunde fixa så att blixten löser ut. Gick in i menyerna och tittade.
Kameror är mycket bättre nu konstaterade jag.

Kul ämne! Synd bara att folk börjar ifrågasätta ämnet och avvika från det innan diskussionen ens tagit fart.

Det är ofattbart att man kunde tänka sig att fotografera med antika pjäser som Canon R5, Sony A1 och Nikon Z9 på den tiden. Vilka brusgeneratorer! Vi snackar myrornas krig! Min gamla A1 använder jag som pennställ sedan fem år, det är det enda den duger till.
För att inte tala om det dynamiska omfånget! Jag menar, en kamera som inte kan teckna detaljer i solens yta och fullmånens baksida på samma bild, det är ingen riktig kamera! 😂

Sedan har vi det här med video. Fattar ni att man tyckte 8K var fantastiskt för tio år sedan? Enligt min mening så är allt under 64K ett stort skämt, och jag vet vad jag talar om för jag vloggar flera gånger i veckan och har massor av följare! Jodå, ganska många, minst tre iaf. Mormor, brorsan och min kompis.😉

Senast ändrad:
I många tekniktrådar lyfts de senaste landvinningarna fram som saliggörande. Varje tidigare generation av sensorer, optik, konstruktion, bildstabilisering, etc ses som hopplöst passé och bilder ur dessa föråldrade kameror anses så gott som oanvändbara.

Läser man tio år gamla reklamtexter för dåtidens nyheter låter det tvärtom helt magiskt. Oj vilken prestanda, och oj vilken bildkvalitet man kan få ut. Det är bara fantasin som sätter gränserna.

Men hur ser det ut om tio år från nu. Vilka av dagens kameror och tekniker kommer vi då sitta här på FS och raljera över som hopplöst värdelösa. De som vi idag räknar upp som den enda rätta vägen framåt.

Helt enkelt: låt höra några av framtidens argument för att nutidens flaggskepp är helt off. Då.

Det har hänt väldigt mycket de senaste 10 åren. För drygt 11 år sedan lanserades en Sony A350 som jag änvände för 10 år sedan. Jag fick fina bilder ur den. Det var Sonys sista kamera som hade CCD-sensor. En del som köpte de senare kamerorna i A500-serien med CMOS-sensorer som tidigare haft A350 blev faktiskt besvikna då de tyckte CCD-bilderna var bättre MEN det var på basiso det.

Problemet med både min första DSLR från 2005 Konica Minolta D7D och A350 var att båda var rent usla på högre ISO. Ingen av dessa var användbar över ISO 400 i dåligt ljus.

På toppen av det hade D7D hopplösa fokusproblem med nästan alla objektiv, antiskak pajade 2 ggr och den hade 6 MP. A350 hade dock för tiden respektabla 14. En A7 IV har 10 ggr fler pixlar än D7D och avsevärt bättre detaljering samt en AF som är ljusår från den i D7D.

Det skedde alltså en väldigt stark teknisk utveckling av både sensorer och kanerornas mjukvara dessa år. Denna pågår fortfarande även om många idag har rationella skäl att se denna som allt mer irrelevant då nyttan nu är starkt avtagande.

Jag har haft 10 digitala systemkameror och skälet till detta har varit utvecklingen som motiverat uppgraderingar. Idag med exv. A1 och R5 på marknaden så har jag svårt att se att jag skulle känna behov av en uppgradering under lång tid om jag var förstagångsköpare.

Det är inte längesedan jag såg en "testvideo" av "pajastestaren" Kai som undrade vem A1 skulle vara bra för (Who is this camera for?) och det kan man ju alltid fråga sig om man nu tycker den kameran är overkill men om jag ser vad jag lagt på mina 10 systemkameradigitaler, så måste jag nog ändå se en A1 som en väldigt prisvärd investering för framtiden för den som investerar i en sådan idag. Den kameran borde väl ändå räcka rätt långt för alla hugade spekulanter.

Hade vi ställts inför en A1 redan för 10 eller 15 år sedan skulle vi nog knappt trott våra ögon. Då mäktade min D7D knappt med 1 bild per sekund med mina Kingston-minnen. Det kom sedan en ny FW som gjorde det möjligt att ta 3 bilder per sekund men då bara med Sandisk Extreme-minnen. En A1 är 10 ggr snabbare idag med bilder som är 10 ggr tyngre dessutom.

Video ska vi inte tala om för det fanns ju inte ens då i DSLR-er.

Jag har svårt att se att systemkamerakonceptet kommer ändra sig i grunden de närmaste 10 åren utom i ett avseende och det är att vi kommer få ännu mer av smart AI i kamerorna. Jag tror även att vi kommer att få mycket mer av autoraggning med både GPS-data med reverse look up och att kamerorna kommer kunna använda data från ansiktsigenkännings- och biogeometridatabaser trådlöst men själva hårdvarukonceptet tror jag inte ändrar sig över huvudtaget.

Jag tycker det har hänt väldigt mycket rent tekniskt de senaste 10-15 åren och att jag är rätt nöjd med vad jag har idag med min gamla A7III och hur ska då inte de som nu köpt sina A1 och R5 känna sig. Grattis till er säger jag bara för ni kan sluta tänka på nya grejor och helt koncentrera er på era bilder tills nästa avstämning om 10 år.

Senast ändrad:
Säkraste spådomen om framtiden är: det vet i inte :)
Dock, i Covid-tider har jag kollat lite bakåt, bilder tagna med 3, 6, 12mpix under 00-talet. (Nikon D100, D70, D200) Jämfört med det min nuvarande 61mpix kamera är det flera skillnader.
1. Dynamiskt omfång: högkontrastscener omöjliga då - helt ok nu
2. Skärpans karaktär: skarpt på ett fult sätt - nu ser naturlig ut, man behöver knappt lägga på extra skärpa om man inte skriver ut stort.
3. Tonalitet: Tänk kvällshimlens spegling i den stilla dammen. En himmelsvid skillnad
4. AF: En himmelsvid skillnad - snabbare, korrektare med t.ex. ögonfokus. Som funkar.....
Framtiden kommer innebära utveckling av men också ny teknik som vi knappt vet finns i dag.
Allt kommer bli bättre, snabbare, mindre och lättare samt helt uppkopplade! Sannolikhet? 100% med ett perspektiv 10 - 15år
Vilken teknologi? Vet ej, men spelar det någon roll? Vilka kameramärken? Vad spelar det för roll? Både kamerateknik och objektivteknik kommer vara helt annorlunda. En möjlig utveckling på affärssidan är att kamera -och objektivutveckling separeras mer och mer till olika bolag. Det ser vi redan början av när objektivtillverkare lätt kan utveckla för olika fattningar. T.ex. Sigma för L och E, lätt överfört till Z och R. Det ger dem en enorm marknad. Man ser redan hur Sony koncentrerar sig på de dyrare objektiven. Fantastiska möjligheter för objektivtillverkarna medan kameratillverkarna kan koncentrera sina investeringar på just kameror.

Däremot vill många av oss ändå ha det senaste!
Framför allt vill många (läs alla) tillverkare att vi ska ha det senaste. Det är ju det som de lever på.
Därför kommer det att låta likadant om X år som det gör idag. Det nyaste är mycket bättre än det inte lika nya, för att inte tala om det gamla.

Om tio år kommer "make beauty" att finnas färdigt i kamerorna. Automatisk redigering av bilderna kommer att göra 99 av 100 bilder bättre än vad vi själva hade kunnat.
Redan idag finns det motorstativ som kan se till att kameran pekar på en viss sändare, som man kan ha med sig.
Om tio år kommer vi att fotografera idrottare ungefär som man skjuter vissa pansarvärnsrobotar. Skytten belyser det önskade målet med laser, och sen sköter tekniken resten. Vi kommer att peka på rätt idrottare med våra specialglasögon. Kameran sitter monterad på motoriserad plattform, eller flyger kanske omkring som en drönare, och fotograferar det vi glor på när vi vill det.

Framför allt vill många (läs alla) tillverkare att vi ska ha det senaste. Det är ju det som de lever på.
Därför kommer det att låta likadant om X år som det gör idag. Det nyaste är mycket bättre än det inte lika nya, för att inte tala om det gamla.

Om tio år kommer "make beauty" att finnas färdigt i kamerorna. Automatisk redigering av bilderna kommer att göra 99 av 100 bilder bättre än vad vi själva hade kunnat.
Redan idag finns det motorstativ som kan se till att kameran pekar på en viss sändare, som man kan ha med sig.
Om tio år kommer vi att fotografera idrottare ungefär som man skjuter vissa pansarvärnsrobotar. Skytten belyser det önskade målet med laser, och sen sköter tekniken resten. Vi kommer att peka på rätt idrottare med våra specialglasögon. Kameran sitter monterad på motoriserad plattform, eller flyger kanske omkring som en drönare, och fotograferar det vi glor på när vi vill det.

...... eller så händer inte ett skit i den riktningen eftersom det fortfarande kommer vara så att det även då kommer finnas en massa idrottsfotografer och pressfotografer (och deras chefer och uppdragsgivare) som är övertygade om att någon smart jäkla algoritm aldrig kommer kunna "emulera" en riktig kanonfotograf. :)

Det enda jag kan konstatera som medlem på FS sedan starten är att alla nästan alltid förutspått fel. Det var inte många år sedan vi kunde läsa att det inte fanns en chans att spegelfria kameror kunde komma i närheten av spegelreflexkameror i AF-prestanda (med långa tekniska förklaringar till detta) i synnerhet med långa teleobjektiv (som dessutom inte skulle fungera så bra på just spegelfria kameror).

Verkligheten ändras hela tiden :)

Det enda jag kan konstatera som medlem på FS sedan starten är att alla nästan alltid förutspått fel. Det var inte många år sedan vi kunde läsa att det inte fanns en chans att spegelfria kameror kunde komma i närheten av spegelreflexkameror i AF-prestanda (med långa tekniska förklaringar till detta) i synnerhet med långa teleobjektiv (som dessutom inte skulle fungera så bra på just spegelfria kameror).

Om tio år sitter jag här och garvar åt att vi för tio år sedan grälade om de spegelfria kamerornas för- och nackdelar. Om tio år finns det inte någon som ens tänker på ifall kameran har spegel eller inte. (Det har de inte). Det är då inte längre strålgångstekniken som särskiljer de olika kamerorna.
Själv sitter jag också och undrar hur jag kunde argumentera så hårt för att en kamera ska vara stor och tung och ”byggd för en karl”. Hur tänkte jag egentligen?

[...]
Ja precis. I framtiden sitter vi där med Starlink och garvar åt de taffliga försöken att implementera WiFi i kamerorna 2021. Vi förundras också över marknadsföringen av olika kvaliteter av minneskort. Vaddå minneskort. Löjligt, vad ska det vara bra för???

När dynamiskt omfång i en sensor överträffade vad människan kan uppfatta med 100 gånger i Toyotas backkameror 2028 slutade detta bli ett intressant jämförelsetal. Inte heller upplösning eller brus diskuteras mera. Istället undrar vi lite till mans hur vi kunde engagera oss så mycket i dessa jämförelser 2021.

Men den nyaste kameran och dess förträfflighet eller inte jiddrar vi fortfarande om, och att den på alla sätt är bättre - det försöker vi övertyga nybörjaren om. Han som frågar om råd inför köpet av första kameran.

Jag tycker att en av de roligare är det här med att Nikon inte skulle kunna göra en digital småbildskamera, trots att Kodak redan hade gjort det baserat på ett Nikon-hus med F-fattning...

Men sedan tycker jag ju att, om man inte behöver video och hög upplösning, att man fortfarande kommer väldigt långt med en tio år gammal kamera idag. Min D700, som jag från början tänkte sälja men aldrig sålde, tror jag på rak arm fyllde tio år förra månaden. Ärligt talat är det nog batteriet som är tröttast, inte kameran.

Som modell är den ännu äldre, men det var så bra pris på den från Nederländerna då och uppföljaren fastnade sedan i den japanska tsunamin. Visst, min D850 är absolut bättre, men det finns ingen kamerahusuppgradering som gett så mycket som att gå från D80 till D700.

Sedan var förstås D80 långt mycket bättre än den digitala kompaktkamera jag hade innan. Den skaffade jag för att jag tyckte att rimligt prissatta sådana börjat bli åtminstone dugliga, men bruset på ISO 400 (dvs max) var ju helt hysteriskt. Bas-ISO var 50. D80 gick i alla fall att köra på 800-1250 någonstans och hade mer än dubbelt så många pixlar. D700 fungerade ju på 3200 i de flesta lägen, med vissa undantag, och 6400 i nödfall. Faktum är att orsaken till att jag köpte D810 var främst just lägena när det D700:an gav störiga effekter i filerna som var besvärliga att få bort, vilket var/är ljuskällor mot mörk bakgrund. I många fall inte ett problem, och jag tror aldrig jag sett det i några tester, men om man som jag har ovanan att fotografera handhållet i mörker i städer, på stationer o dyl så blir det ett problem emellanåt. D800(e) hoppade jag över mest för greppet skull.

En sak som är lite kul, för att "alla" brukar skriva om att Nikon är slav under Sony. Och visst, Sony har tillverkat många Sony-sensorer, men det roligaste är att av de Nikon-kameror jag haft så har jag gillat mest D700 och D850. Vad är den gemensamma nämnaren? Jo, sensorerna är Nikon-specifika, även om båda är tillverkade i Sonys fabrik.

Nu har jag skrivit det någon gång förr, men sett till Nikons Z-serie så tycker jag nog att det är objektiven som är det mest intressanta. En dels halleluja över spegellös teknik som sådan ger jag inte så mycket för. Vissa saker är en fördel, i vissa fall en stor fördel i vissa situationer, men ofta känns fördelarna lite väl uppblåsta. Och nackdelarna bortses det ofta ifrån. Finslipandet kommer att fortsätta och åt vilket håll utveckligen är på väg är tydligt, men man lär nog få svårt att komma ifrån just att en optisk sökare är optisk och en elektronisk är elektronisk. Det ger olika uttryck, hur bra panelen och tillhörande elektronik än är. Mycket annat kommer, precis som det hittills blivit, att kontinuerligt bli bättre. Kanske hittar någon på en ny skärmteknik som tar den elektroniska sökaren närmare den optiska i del delar där den har en nackdel.

Jag är en sådan där, förmodligen snart betraktad som allmän byfåne, som föredrar manuell växellåda och tycker att det är lite sport att veva runt runt växlarna och övertyga pannrummet om hur framfarten ska bedrivas. Men det är fullständigt värdelöst om man fastnar i en evighetslång kö och det är mot automatlådor i olika former och elbilar utvecklingen går. De som gillar annat kommer få köra vetaranbilar, i den mån det är möjligt, eller finna sig i rådande läge.

Åkte för övrigt 276:an söderut igår i ovädret. Folk kan f*n inte köra... 👺 Så otroligt mycket onödiga olyckor och "incidenter". Jovisst, hela bilen flyttade sig i sidled när jag gasade ut från rondellen i Norrtälje, men vaf*an, man kan ju inte sitta och sova och glo i telefonen, alternativt tro att barmark och tjock snömodd, snöfall och kraftig vind är samma sak... Visst, jag är den första att tillstå att förhållandena inte var optimala, men så mycket som jag passerade är inte rimligt. Hälften hade väl varit en mer rimlig nivå, möjligen. Det är bara ett uttryck för inkompetens och allmän distraktion. #gringubbe #utanförämnet
:rolleyes:

Tio år är mycket men backar man så blir det inte stenåldern. Mycket har självklart blivit bättre. Jag lärde mig snabbt att ta flera exponeringar och +1 med min Canon MKIII. Gör så fortfarande och har inte känt något direkt behov av att uppgradera även om det är roligt och inspirerade med nya grejer.

En faktor är hur vi konsumerar bilder, många sitter med sina mobiler, läsplattor och lap tops. Jag är imponerad över vilka bilder min iPhone ger för sociala medier, den räcker gott o väl.

Nu kommer Adobe med Super Resolution, förmodligen en likartat teknik som finns i mobiler. Så både hur vi tittar på bilder och datorer med ny teknik tror jag är exempel som kommer påverka köplusten för köpa ny kamerautrustning.

Proffs och superentusiaster är undantagna, de kommer nog alltid vilja ha det bästa.

De flesta verkar ha missförstått eller misstolkat trådens intressanta frågeställning. Tanken är att ni ska låtsas att ni är tio år framåt i tiden, alltså år 2031, och raljera över de kameror som var top-of-the-line år 2021. Använd fantasin! Ta ut svängarna! :)

De flesta verkar ha missförstått eller misstolkat trådens intressanta frågeställning. Tanken är att ni ska låtsas att ni är tio år framåt i tiden, alltså år 2031, och raljera över de kameror som var top-of-the-line år 2021. Använd fantasin! Ta ut svängarna! :)
Nu var det kanske det där med historien och att vara dömd att upprepa den... ;)

Helt enig. Min gamla 1-D X som står sig flera veckor, eller flera tusen bilder, på en laddning kommer att ses som ett skämt. I framtiden räcker batteriet hela kamerans livslängd.

Nog inte så sannolikt, visserligen kan vi räkna med att batterierna blir bättre, men mer avancerad automatik, och AI snabbare bildfrekvens , bättre sökare som drar mer ström kommer att äta upp batterikapacitetsförbättringen

Förhoppningsvis raljerar vi över avsaknaden av global slutar i dagens vid den tiden urmodiga kameror.

Nog inte så sannolikt, visserligen kan vi räkna med att batterierna blir bättre, men mer avancerad automatik, och AI snabbare bildfrekvens , bättre sökare som drar mer ström kommer att äta upp batterikapacitetsförbättringen
... livslängden på kamerorna blir kortare. Nya modeller kommer tre gånger om året.

I backspegeln kan vi garva år att kamerorna 2021 hade laddare och förväntades vara i bruk i flera år.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar