Det enda jag kan konstatera som medlem på FS sedan starten är att alla nästan alltid förutspått fel. Det var inte många år sedan vi kunde läsa att det inte fanns en chans att spegelfria kameror kunde komma i närheten av spegelreflexkameror i AF-prestanda (med långa tekniska förklaringar till detta) i synnerhet med långa teleobjektiv (som dessutom inte skulle fungera så bra på just spegelfria kameror).
Verkligheten ändras hela tiden
Jag tycker att en av de roligare är det här med att Nikon inte skulle kunna göra en digital småbildskamera, trots att Kodak redan hade gjort det baserat på ett Nikon-hus med F-fattning...
Men sedan tycker jag ju att, om man inte behöver video och hög upplösning, att man fortfarande kommer väldigt långt med en tio år gammal kamera idag. Min D700, som jag från början tänkte sälja men aldrig sålde, tror jag på rak arm fyllde tio år förra månaden. Ärligt talat är det nog batteriet som är tröttast, inte kameran.
Som modell är den ännu äldre, men det var så bra pris på den från Nederländerna då och uppföljaren fastnade sedan i den japanska tsunamin. Visst, min D850 är absolut bättre, men det finns ingen kamerahusuppgradering som gett så mycket som att gå från D80 till D700.
Sedan var förstås D80 långt mycket bättre än den digitala kompaktkamera jag hade innan. Den skaffade jag för att jag tyckte att rimligt prissatta sådana börjat bli åtminstone dugliga, men bruset på ISO 400 (dvs max) var ju helt hysteriskt. Bas-ISO var 50. D80 gick i alla fall att köra på 800-1250 någonstans och hade mer än dubbelt så många pixlar. D700 fungerade ju på 3200 i de flesta lägen, med vissa undantag, och 6400 i nödfall. Faktum är att orsaken till att jag köpte D810 var främst just lägena när det D700:an gav störiga effekter i filerna som var besvärliga att få bort, vilket var/är ljuskällor mot mörk bakgrund. I många fall inte ett problem, och jag tror aldrig jag sett det i några tester, men om man som jag har ovanan att fotografera handhållet i mörker i städer, på stationer o dyl så blir det ett problem emellanåt. D800(e) hoppade jag över mest för greppet skull.
En sak som är lite kul, för att "alla" brukar skriva om att Nikon är slav under Sony. Och visst, Sony har tillverkat många Sony-sensorer, men det roligaste är att av de Nikon-kameror jag haft så har jag gillat mest D700 och D850. Vad är den gemensamma nämnaren? Jo, sensorerna är Nikon-specifika, även om båda är tillverkade i Sonys fabrik.
Nu har jag skrivit det någon gång förr, men sett till Nikons Z-serie så tycker jag nog att det är objektiven som är det mest intressanta. En dels halleluja över spegellös teknik som sådan ger jag inte så mycket för. Vissa saker är en fördel, i vissa fall en stor fördel i vissa situationer, men ofta känns fördelarna lite väl uppblåsta. Och nackdelarna bortses det ofta ifrån. Finslipandet kommer att fortsätta och åt vilket håll utveckligen är på väg är tydligt, men man lär nog få svårt att komma ifrån just att en optisk sökare är optisk och en elektronisk är elektronisk. Det ger olika uttryck, hur bra panelen och tillhörande elektronik än är. Mycket annat kommer, precis som det hittills blivit, att kontinuerligt bli bättre. Kanske hittar någon på en ny skärmteknik som tar den elektroniska sökaren närmare den optiska i del delar där den har en nackdel.
Jag är en sådan där, förmodligen snart betraktad som allmän byfåne, som föredrar manuell växellåda och tycker att det är lite sport att veva runt runt växlarna och övertyga pannrummet om hur framfarten ska bedrivas. Men det är fullständigt värdelöst om man fastnar i en evighetslång kö och det är mot automatlådor i olika former och elbilar utvecklingen går. De som gillar annat kommer få köra vetaranbilar, i den mån det är möjligt, eller finna sig i rådande läge.
Åkte för övrigt 276:an söderut igår i ovädret. Folk kan f*n inte köra...
Så otroligt mycket onödiga olyckor och "incidenter". Jovisst, hela bilen flyttade sig i sidled när jag gasade ut från rondellen i Norrtälje, men vaf*an, man kan ju inte sitta och sova och glo i telefonen, alternativt tro att barmark och tjock snömodd, snöfall och kraftig vind är samma sak... Visst, jag är den första att tillstå att förhållandena inte var optimala, men så mycket som jag passerade är inte rimligt. Hälften hade väl varit en mer rimlig nivå, möjligen. Det är bara ett uttryck för inkompetens och allmän distraktion. #gringubbe #utanförämnet