Annons

I all blygsamhet...

Produkter
(logga in för att koppla)

_lkerdun

Aktiv medlem
Vill inte på något sätt beklaga mig eller framstå som bitter, som många ansett mig vara "förr i tiden" (jag har gått vidare i livet...), men det är litet underligt hur en av mina senaste bilder, som jag själv är jätte-nöjd med, inte blivit kommenterad vare sig "+" eller "-"?
Förutom att själva "drunknaidetstorabildhavet" här på Fotosidan så tyckewr jag ändå att n å g o n eller några skulle "hajjat" till på just denna då den också kommer från någon som försökt länge.

Min undran ligger alltså bara i vad "felet" kan ligga i, i själva bilden eller något annat, hos mig som person, som gör att ingen tycks bry sig alls. Måste man lägga upp olustiga, fräcka, konstigt "konstnärliga", konstert- eller sport-bilder men även gärna sv/v-bilder för att någon ens ska höja ett ögon-bryn och skriva något?

Jag la upp min bild jag talar om här mest på kul för att se vad som skulle hända, men hur kul blev det när man fått 4 träffar och inte ett ord om den?

Någon annan som tycker något åt det här hållet, eller är jag som vanligt ganska ensam om det?

Bilden i fråga:

620765
 
Välkommen till verkligheten...
Av de bilder som jag har visat upp så är det endast ett fåtal som har kommenterats. Det läggs ju upp en hel del varje dag. Beträffande din bild så är den bara en i mängden. Inget speciellt med den, alltså inte värd att kommentera.
Fast det är ju bara vad jag tycker, inget illa menat.
 
4 visningar...inga kommentarer.....okej

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/577129.htm?set=lp

88 visningar, inga kommentarer

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/577127.htm?set=lp

128 visnigar, inga kommentarer

so?

Brist på kommentarer kan man ju tolka lite som man vill, men det kan ju betyda att ingen tycker att bilden är tillräckligt intressant.

Nu när jag ändå har kommenterat ditt inlägg så kan jag lika bra kommentera din bild oxå..

Bilden är underexponerad, snön är grådassig, har en hyffsad komposition, men i övrigt ett ganska tråkigt motiv.

Sådär... nu lär du iofs få ännu mer visningar, men knappast några horder av kommentarer.
 
Problemet är väl som i så många andra situationer här i livet - man måste tilltala på något viss för att väcka uppmärksamhet och intresse. Väcks inget intresse eller känsla så tittar man vidare efter något man fastnar för. Jag har bilder med över 600 "tittar" och två kommentarer, men jag ser inte antalet kommentarer som en barometer för bildens kvalitet. Jag vet ju inte vad dessa betraktare tänkt när dom tittade på bilden. Kanske dom flesta tyckte den var bra, kanske inte. Vill man bli sedd, måste man synas!!
 
Tja,

jag har en bild som har över 400 visningar och ingen kommentar. Men om man vill ha kommentarer så kan man ocskå ge kommentarer på andra bilder.

Ofta om jag har fått en kommentar så kollar jag vem som gav den sen kommenterar jag en av hans/hennes bilder. När jag har kommenterat några bilder brukar jag få några kommentarer efter ett tag.

mvh Jesper
 
Tvärr så är väl inte bilden särskilt kul tycker jag. Grådaskig, tråkigt motiv som inte säger mig som betraktare något, halvbra komposition, och så vidare.

Inga kommentarer beror på att ingen vill ge negativ kritik, och alltså låter man bli att skriva nåt alls istället. Det är ju väldigt sällan man får nedlåtande kritik på sina bilder, just eftersom att de som kommenterat faktiskt gjort det för att de gillade bilden.

Jag kanske låter elak, men du bad ju om det, särskilt om du nu skapat en hel tråd om det;-)
Sen är ju bilden till synes helt obehandlad. Du skulle kunna dra rejält i spakarna för att framhäva den fina himlen, och få snön mindre gråtråkig.
 
"To be good, you have to be different" och dina bilder är inte speciellt "different". Du har helt rätt i att bilderna behöver sticka ut för att bli så uppmärksammade att de kommenteras. Jag vill verkligen inte att du ska ta illa upp, men nu när du frågar så...
Dina bilder säger inte speciellt mycket. Förmodligen har du kännt en viss stämning av skönhet, eller nåt, när du tog bilden, men det förmedlas inte speciellt bra. Vi kan ju inte veta vad du kände när det inte går fram i bilden - då blir den en personligt minne för dig, men vi kan andra kan inte se det för vi var ju inte där. Dessutom är den inte tekniskt speciellt bra heller - för mörk i snön, tycker jag, och himla fina himlar finns det tretton på dussinet.

Försök att fila på känslan i bilderna du tar, försök att förmedla stunden i bilden på ett tydligare sätt. Överdriv gärna - det sticker ut bättre, och ta hjälp av tekniken så bildens kärna framträder tydligare.
Ta bilden med svanen, t.ex. Den var väl långt bort och du kanske inte hade teleobjektiv, men håller du inte med om att en sju pixel stor svan lång i fjärran inte är så intressant att kommentera. Svanar finns det ju gott om, så försök att få till den där känslan av ensamhet vid ett annat tillfälle med svanen på närmare håll. Och, som sagt, att överdriva är bara bra. Dina tänkta betraktare måste få lite mer av spark där bak för att haja till.

//Lasse - som inte är någon guru, jag vill bara hjälpa.
 
My point exactly....

Tack för alls svar/kommentarer på detta inlägg.

De gick i den tonen jag trott de skulle vara.
Att min bild inte är något vidare och att man får ta den här situationen som den är, tyvärr.

Man måste sticka ut rejält här för att ens synas alls, hur "fin" bild man än har tagit och lagt upp.
Det räcker inte idag längre att ha fångat sitt "smultron-ställe" hur bra som helst, med egen känsla och stil, om den inte är väldigt speciell eller speciellt tagen.

Ja, det är trist, inte att min bild i det här fallet fått så litet och de kommentarer den nu ska ha fått (bara för att jag litet har skrikit efter dem med glimten i ögat) utan för att faktumet sedan några år på foto-fronten råder, i alla fall om man får tyda inställningen därvidlag här på "Fotosidan".
En liten signal om att så nu är fallet, som mitt inlägg försöker beskriva, är den här bilden på en bebis-docka som någon kladdat ner med fejk-blod och plåtat, man måste nästan osmakligt chockera idag för att nå ut.
Då vet inte jag om jag vill syssla med bilder längre, i alla fall inte här på "Fotosidan" om det är den nivån som råder numera.

Min bild, som blev en födelsedags-gåva till en närstående, blev extremt väl mottagen av gratulanten hela vägen fram tills dess att personen blev varse att jag tagit den dessutom, vilket jag på kul hade "mörkat" om från början.
Efter det satt vi och snackade foto resten av festen, eller jag svarade och personen frågade.

Vad gäller en del av de kommentarer på min bild av några svar på det här inlägget kan jag bara svara med att; underexponeringen var önskad (ingen som sett fotot i "Gudfadern"-filmerna som ett annat alternativ?) och en detalj i min tanke med bilden. Att snön har en "tråkig" grå ton likaså. Komposisionen är jag hel-nöjd med och jobbade länge med. Tog många bilder av motivet innan jag blev nöjd, en fin poäng med digital-kamera.


Summa Summarum:

Detta inlägg var INTE ett sätt att "promota" den här bilden från min sida UTAN att belysa ett faktum i alla fall jag blivit varse här på "Fotosidan" ihpp med min tidigare inlägg i frågan om upplagda bilder. Jag har också fått mina svar och är nöjd med dem.
Nu tänker jag fortsätta plåta på mitt sätt, vare sig det kommer synas här eller inte och kanske fortsätter jag göra bilder i en längre tid i framtiden, kanske inte.
 
Visningar är det som jag siktar emot.
Beröm och eventuell konstruktiv kritik är en bonus som jag inte fokuserar på själv.

MVH Niclas,
 
Re: My point exactly....

@lkerdun skrev:
Tack för alls svar/kommentarer på detta inlägg.

De gick i den tonen jag trott de skulle vara.
Att min bild inte är något vidare och att man får ta den här situationen som den är, tyvärr.

Man måste sticka ut rejält här för att ens synas alls, hur "fin" bild man än har tagit och lagt upp.
Det räcker inte idag längre att ha fångat sitt "smultron-ställe" hur bra som helst, med egen känsla och stil, om den inte är väldigt speciell eller speciellt tagen.

Ja, det är trist, inte att min bild i det här fallet fått så litet och de kommentarer den nu ska ha fått (bara för att jag litet har skrikit efter dem med glimten i ögat) utan för att faktumet sedan några år på foto-fronten råder, i alla fall om man får tyda inställningen därvidlag här på "Fotosidan".
En liten signal om att så nu är fallet, som mitt inlägg försöker beskriva, är den här bilden på en bebis-docka som någon kladdat ner med fejk-blod och plåtat, man måste nästan osmakligt chockera idag för att nå ut.
Då vet inte jag om jag vill syssla med bilder längre, i alla fall inte här på "Fotosidan" om det är den nivån som råder numera.

Min bild, som blev en födelsedags-gåva till en närstående, blev extremt väl mottagen av gratulanten hela vägen fram tills dess att personen blev varse att jag tagit den dessutom, vilket jag på kul hade "mörkat" om från början.
Efter det satt vi och snackade foto resten av festen, eller jag svarade och personen frågade.

Vad gäller en del av de kommentarer på min bild av några svar på det här inlägget kan jag bara svara med att; underexponeringen var önskad (ingen som sett fotot i "Gudfadern"-filmerna som ett annat alternativ?) och en detalj i min tanke med bilden. Att snön har en "tråkig" grå ton likaså. Komposisionen är jag hel-nöjd med och jobbade länge med. Tog många bilder av motivet innan jag blev nöjd, en fin poäng med digital-kamera.


Summa Summarum:

Detta inlägg var INTE ett sätt att "promota" den här bilden från min sida UTAN att belysa ett faktum i alla fall jag blivit varse här på "Fotosidan" ihpp med min tidigare inlägg i frågan om upplagda bilder. Jag har också fått mina svar och är nöjd med dem.
Nu tänker jag fortsätta plåta på mitt sätt, vare sig det kommer synas här eller inte och kanske fortsätter jag göra bilder i en längre tid i framtiden, kanske inte.

Håller med dig fullständigt.
La upp ett para kattbilder för ett par år sedan. Dom sågades rejält kan jag säga. OK, det var väl inte det roligaste eller mest vågade kan jag säga, men ändå.
Nej, en tråkig attityd här gör att man aktar sig noga för att lägga upp något, eller en skriva något.
Detta bevisas ju om inte annat genom en del av "svaren" i denna tråd.

Mvh
/E
 
man måste också ge på fs för att få
många fotografer som lägger ut riktiga
höjdarbilder får ibland 1-2 kommentarer pga
att dom aldrig eller sällan ger nån kommentar själv,självklart är de upp till var och en
att kommentera eller inte men så funkar de!
men nog är de lite tråkigt att inte fler kommenterar tycker jag,sen fotografer som man ger sin uppskattning till bild efter bild men aldrig får nån feedback tillbaks så tröttnar nog dom flesta
men tråden är nog ganska onödig i alla fall,
hur man än vrider på de så är vi alla olika
 
Varför bry så sig så hårt?

Förväntar man sueprbra och superkonstruktiv kritik så kan man nog bli lite personligt sågad.. men varför lägga så mycket engagement ned i bilderna i ett forum?;)

Släng ut det ni verkligen vill visa. Den som brinner för att visa kattbilder kan såklart göra det!

MVH Niclas,
 
Något som jag personligen tänker mycket på är att alltid bibehålla en stark självkritik mot vad jag skapar. Jag är ganska sällan jättenöjd med mina bilder och ser i det en av mina drivkrafter för att utvecklas. Fotosidan använder jag lite som ett bollplank där jag testar idéer och får värdefull feedback och en del bilder jag varit mer nöjd med har fått få kommentarer och någon bild jag själv tycker varit slätstruken och alltför "polerad" har fått en massa kommentarer. Sen är det upp till mig att själv styra min utveckling och tolka de reaktioner jag får.

Du säger ju att du är jättenöjd med bilden Magnus. Då är det väl jättebra men jag undrar vad du då har för incitament för att utvecklas? Ta till dig av såväl positiv som negativ kritk (samt avsaknad av båda dessa) om du vill utveckla dig. Till skillnad från dig tror jag heller inte att bilder behöver "sticka ut" eller vara sensations-sökeri för att betraktas som bra bilder. Ta en titt i fotografihistorien så ser du att många bra bilder egentligen är ganska vardagliga men har det där lilla extra som den stora majoriteten av bilder saknar.

Låt dig dock inte nedslås utan försök se det positiva i motgångar som en drivkraft för att utveckla ditt egna sätt att fotografera. Att stoppa huvudet i sanden är dock ingen bra väg att gå så ta nu nya tag och kör på. ;)

mvh
David
 
Niclasfoto skrev:
Varför bry så sig så hårt?

Förväntar man sueprbra och superkonstruktiv kritik så kan man nog bli lite personligt sågad.. men varför lägga så mycket engagement ned i bilderna i ett forum?;)

Släng ut det ni verkligen vill visa. Den som brinner för att visa kattbilder kan såklart göra det!

MVH Niclas,

Mja, grejen var att bilderna inte låg i kritikpoolen.
MEN, mina kattbilder var inte grejen egentligen, utan ett påpekande mot "kulturen" som råder på forumet.
Ibland verkar det som så fort någon frågar om något, så blir denne bemött med antingen ett sarkastiskt eller nedvärderande svar.
Detta tycker jag är tråkigt.

Mvh
/E
 
Thunderbird skrev:
Mja, grejen var att bilderna inte låg i kritikpoolen.
MEN, mina kattbilder var inte grejen egentligen, utan ett påpekande mot "kulturen" som råder på forumet.
Ibland verkar det som så fort någon frågar om något, så blir denne bemött med antingen ett sarkastiskt eller nedvärderande svar.
Detta tycker jag är tråkigt.

Mvh
/E

Du har nog rätt i det!

När man läser vad vissa skriver så börjar man undra..

Men det skall ju sägas att mycket kan läsas in i få skrivna ord;)

Jag har själv blivit minst sagt "sparkad i nyllet" av kända personer här på fs, mer än en gång. Men det är ju också som jag själ ser/upplever det.
Inte minst har jag många ggr blivit missförstådd.

Vet inte heller om det från forumvärdarnas håll stimuleras till en bättre kultur, säger inget mera om det. Men det är nog lättare sagt än gjort.


MVH Niclas,
 
Det läggs upp en oerhörd mängd bilder på Fotosidan varje dag, och självklart kommenterar man bara de som är intressanta för ens eget öga. Varför välja att kommentera bilder som inte säger en något? Det finns liksom tillräckligt många riktigt bra bilder att kommentera för att det ska fylla hela ens fritid!

Den bitterhet du känner är inte svår att förstå, jag skulle givetvis tycka att det var skittråkigt om jag gillade att fotografera, och sen fick såna här "omdömen". Men du undrade faktiskt vad det berodde på att ingen kommenterat, och du fick raka och ärliga, men hårda svar. Hade du blivit lyckligare om det varit 10 såna kommentarer direkt på bilden? Nja, snarare ännu värre va.

Du får väl helt enkelt försöka se det som en sporre. Typ "jaha, det här funkade alltså inte, jag undrar hur jag ska försöka göra för att ta lite intressantare bilder?" Det är det enda som funkar. Är man inte "tillräckligt bra" på något för att få uppskattning, så får man antingen syssla med det för sitt eget höga nöjes skull, eller ge sig fan på att bli bättre.

Förresten finns det ju oerhörda mängder bilder som är riktigt riktigt dåliga, och dina är ju verkligen inte dåliga, bara inte tillräckligt intressanta för att människor som inte kan relatera till dem ska bemöda sig med att kommentera dem. Du ska inte känna dig dålig eller nedtryckt, ta det inte så hårt bara.

Så, fortsätt ta bilder, lägg upp dem, lär och inspireras av andra, ta nya tag! Det finns ju aldrig nån garanti för att man ska ta bilder som är "intressanta", men chansen ökar ju om du lär dig av andras bilder vad det nu är som folk tycker är just intressant:)
 
Jeppe skrev:
Hur tänker du/menar du nu Niclas?


Som sagt så är det ju klart svårt för forumvärdar att "bidra till att spårk vårdas och en god moral upprätthålls" i ett forum där orden formas fritt av mängder av fritt tänkande individer.

Utan att nämna namn så tror jag nog att det är fler än jag som kan tänka att forumvärd/forumväradarnas ord kan vara lite väl spetsiga och onödiga ibland..

Låt oss inte gräva ned oss i vad jag menar om detta (jag kan ju vara nästan ensammen,,). Men jag menar bestämt att forumvärdarna går före med exemplet, språk, moral, etc alltså allt som skapar tex en forumkultur.



MVH Niclas,
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.