Annons

Hysteriskt långsamt Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Hade CS4 innan som funkade okej tills jag började använda kamera med högre upplösning (24mp tror jag det är), då blev det långsammare. Det tyckte jag verkade helt normalt då bilderna ju var större, men så köpte jag CS6 och då gick det ännu långsammare. Öppnar jag för många filer i ACR (kan röra sig om 4 stycken om den är på det humöret) kan det till exempel hända att det inte går att byta bild, det hakar upp sig på annat sätt etc. och man måste starta om. Samma med alla justeringar i PS, allt går långsamt. Inte hela tiden dock, men jag sitter nu med 130 bilder som måste bearbetas och med den här farten lär det ta minst ett par dagar...

Tror ni det kan bero på att jag fortfarande har CS4 installerad på samma dator? Eller kan det vara något annat? Läste något om grafikort och RAM-minne, men är inget vidare bra på datorer. Datorn har i alla fall två hårddiskar, men om det är till någon nytta vet jag förstås inte.

Nu ska vi se om jag får det rätt. Det ska vara en Acer Veriton M221. 32-bitars operativsystem. Sedan står det AMD Athlon(tm) Dual Core Processor 5400B och:
Installerat minne (RAM): 2 GB (1,75 GB går att använda).

Det tycker jag låter väldigt lite, men det kanske är helt normalt? Tänker på att det ju finns flera hundra GB minne på hårddiskarna, men det har väl kanske inte med det att göra misstänker jag.

Har inte att göra med att du har CS4 på datorn, såvida du inte kör 4 & 6 samtidigt.
2GB var helt normalt och dugligt när det begav sig, men programmen kräver allt mer. Din dator behöver antagligen mer RAM-minne.

Det första jag hade gjort är att installera mer minne. Max som M221 kan hantera är 4GB fördelat på två platser.
Din dator har typen DDR2 PC2-8500 800MHz.
Ett minne på 2GB kostar cirkus 300kr, så beroende på om du behöver ersätta 2x1GB till eller om det sitter 1X2GB idag kan denna lilla uppgradering kosta 300/600kr.

Alternativt en nyare (beg) dator?
Vad kör du för Windows?

En halvbra lösning kan vara att fota i mindre RAW-storlek tills du hottat upp din dator?

Tack så mycket för hjälpen:) Det låter ju ändå som att det är en rätt enkel lösning så det ska jag kolla upp efter helgen.
Ny dator vill jag inte köpa då den här ändå är väldigt bra annars - den krånglar förvånansvärt lite och en sådan dator håller jag hårt i;) Det är Windows 7 på den.

Tack så mycket för hjälpen:) Det låter ju ändå som att det är en rätt enkel lösning så det ska jag kolla upp efter helgen.
Ny dator vill jag inte köpa då den här ändå är väldigt bra annars - den krånglar förvånansvärt lite och en sådan dator håller jag hårt i;) Det är Windows 7 på den.

Gör så, bättre prestandavinst går inte att skaffa för en sådan liten peng.
Men se även över program som är igång samtidigt när du redigerar bilder. Du kanske har nåt antivirus som du kan pausa eller stänga av medans du fixar bilder?

Brukar inte ha igång andra program just av den orsaken, men Norton är ju på jämt i och för sig. Risken är nog att jag glömmer sätta på det igen om jag stänger av det;) Nä, det får bli till att köpa mer minne.

Med 32-bit windows får du ändå inte mer än 2GB till programmen. För att utnyttja alla 4GB måste du ha 64-bit windows.

Med 32-bit windows får du ändå inte mer än 2GB till programmen. För att utnyttja alla 4GB måste du ha 64-bit windows.

Nja, så är det inte. Du får inte mer än maximalt 2 GB per process. Hur mycket som blir tillgängligt totalt beror på vad för någonting annat som sitter i burken. Någonstans i intervallet 3-3.5 GB brukar det bli om man inte har ett grafikkort med mycket minne. Den aktuella datorn verkar ha något integrerat jox med delat minne, så något problem med att grafikkortet tar upp stora mängder adressutrymme lär inte uppstå.

(Datorn jag skriver på har för övrigt 3 GB installerat och tillgängligt. ;) Fast burken med 16 GB är att föredra för bildbehandling...)

Antivirus brukar ha ett alternativ för att avaktivera dem för 10 min, en timme, tills datorn startas om eller permanent. Kika på det.

Vad har antivirus med det här att göra? Om det skulle vara det som är problemet tyder det snarare på att man INTE ska stänga av det.,,

Nu är det väl så att en process är ett program på enkel svenska. och ett sådant får 2GB, jag skrev inte totalt. 3.5GB är inte alla 4GB som jag oxå skrev.
Jag anpassade hur långt man skall gräva ner sig i tekniken till vad diskutionen gällde. Skulle 2GB till hjälpa, trolige inte mycket eftersom det finns begränsningar i nuvarande system.

För att PS skall få fart med stora filer behövs att både photoshop och windows är 64-bitar så att den kan utnyttja allt minne. I CS6 finns 64-bit photoshop så det är bara en ny dator som fattas :)

Om du vill att det med "programmen" ska förstås "programmet" så föreslår jag att du skriver det istället.

Det bästa är givetvis en helt annan dator, men det kostar också något helt annat än lite minne. Att köra 64 bitars Win7 med en dator som har 4 GB internminne ger inte så fantastiskt mycket. Operativsystemet kommer att äta i sig mer minne än vad 32-bitarsvarianten gör.

(F ö finns 64-bitarsversionen av PS med även i CS4.)

Jag skulle varmt rekommendera att du slänger Norton all världens väg och istället installerar Microsoft Security Essentials, som inte kostar ett dugg och är obeskrivligt mycket bättre på att hantera resurser än Norton varit sen Symantec köpte upp företaget i fråga. Och det är inget snack om att ett dåligt (resurskrävande) antivirus slöar ner datorn markant.

Tack alla för svaren. Jag får nog helt enkelt ringa våran datorbutik och se hur mycket minne man kan stoppa in.

Iom 32 bitars OS så kan du bara stoppa i 4Gb..
Du kommer ändå inte få full nyttjande av dom 4 heller just pga av att ditt Win7 är 32 bitars..
Det är en adresserings begränsning som du inte kommer förbi..

Rätt övertygad att om du öppnar flera bilder och tittar på hårddisklampan så kommer du
se att den lyser konstant.. Det är för att maskinen försöker göra det du begär av den men
det finns inte plats nog i minnet så den kopierar ner delar till hårddisken och då hårddisken är
myyycket slöare än minnet så upplever du att den hänger sig...

Du har egentligen 3 val..
Mer minne, en liten förbättring som kommer räcka ett tag men ingen jätteförändring.
Byta till Win7 64 bitars + 8gb minne, håller ett längre tag
Ny dator med t.ex Intel core i5/i7 processor och 8gb eller mer minne..

Allt beror på hur mycket pengar man vill och kan lägga ner.. :)
Sjukt smart hobby man valt egentligen...

Ja, eller det fjärde alternativet: att stå ut tills jag har mer pengar;) När jag började med digitalfoto så tyckte jag det var så billigt och bra. Måste säga att jag har ändrat mig, ju mer man lär sig desto mer roligt finns det att köpa;)

Ja, eller det fjärde alternativet: att stå ut tills jag har mer pengar;) När jag började med digitalfoto så tyckte jag det var så billigt och bra. Måste säga att jag har ändrat mig, ju mer man lär sig desto mer roligt finns det att köpa;)

Självklart är det ett alternativ. Man måste inte alltid köpa nytt. Håll ett öga på blocket, ibland dyker det upp fullt kapabla datorer för en billig peng. Eller lägg ner lite tid på att installera om windows.
Ja foto är en hobby med många möjligheter, inklusive den att bränna mycket pengar!

Men tänk vad du hade fått betala för alla dina bilder om du hade framkallat film! :)

Nog är det dyrt men jag behöver bara några objektiv till sen klarar jag mig för resten av livet. Visst funkar det så? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar