PMD
Aktiv medlem
Bra bilder är förstås alltid bättre än dåliga bilder.Det jag reagerade på här var att man ifrågasatte om man överhuvudtaget skulle eftersträva bra bilder och att det gick lika bra (eller bättre) med dåliga bilder.
Vad som är en bra bild i sammanhanget är däremot kanske inte självklart för alla (dvs alla är kanske inte överens om det).
För mig är inte en förskönande bild en bra bild, medan en bild som på ett bra sätt visar verkligheten är det. Jämförelsen med andra begagnade varor är bra, tycker jag. En presumtiv köpare vill väl i alla sådana sammanhang så snabbt som möjligt veta hur skicket på varan är? Den fotografiska kvaliteten på bilden (hur man nu definierar det; en generellt giltig definition är nog svår att göra) bör förstås vara så hög som möjligt. Suddiga och murriga bilder är knappast något att eftersträva, t.ex.
Medhåll. Som säljare gör man lämpligen ett överslag av hur mycket kostnaden för en viss åtgärd inför en försäljning kan löna sig i form av ökade intäkter.Däremot kan man förstås fundera över om det är värt kostnaden att få till bra bilder vid en försäljning av en bostad, men det är mer en ekonomisk fråga än en fotografisk.