Bilderna väcker intresse. Sen är det verkligheten som bestämmer.
Det gäller att få hem spelplanerna på visning.
Vi har sålt ett antal objekt dom senaste 30 åren. Både själv som familjen. Och alla mäklare sa och säger samma sak.
Styling säljer!
I detta ingår bra foton. Så är det bara. Kvittar vad ni säger. Jag vet detta.
Stämmer bra styling hjälper till om den är bra gjord. När jag började jobba 2001 med ett stort reseföretag, fotade hotell o miljöbilder från destinationerna så fick man noggranna briefer som talade om hur man skulle fota etc vilka (regler) dom hade resebolaget.
Bla fick man inte köra för mycket vidvinkel eller för låga vinklar,dels så kan rummen se betydligt större ut än i verkligheten o poolen kan se ut som ett hav. Det skulle skapa missnöjda kunder o inte stämma med verkligheten. Vi skulle helst inte använda mer än 24-28mm vidvinkel.
När jag började foto för mäklare 2008 så var det helt andra önskemål, det skulle vara vitt,stort o man dunkade starka blixtar i taket o mycket vidvinkel på det. Rätt trist blir hårda tråkiga bilder.
Men på sista 5 åren har det skett stora förändringar, idag fotar man betydligt mer detaljer försöker fånga objektens plus sidor som fina stuckaturer,material val,fina detaljer på kakelugnar,golv,stenbänkar,fiskbensparkett osv
Idag så är det betydligt mer kreativt foto för mäklarföretag visst finns dom som pumpar blixt o onaturlig sikt genom fönster trots det bara är grannen man ser, och det avslöjar insyn. Idag finns det allt från mörka bilder med kraftiga skuggor, till gråton,blixt rakt på/ i tak, naturligt ljus utan blixt osv. Sedan bilder med kort skärpedjup gärna något i förgrund som blir suddigt då.
Idag varierar det rätt mycket men egentligen det är som förut. Man valde film då hur bilderna skulle se ut, idag väljer du film på sättet du fotograferar o sedan framkallar bilderna i photoshop med den karaktären du vill ha på dom.
Ingen av mina mäklare jag jobbar med vill ha fejkade bilder, däremot vill dom ha fina bilder som skapar bra känsla för objektet. Är taket i dåligt skick så vill dom att det ska synas, att ta bort sprickor etc vill ingen, däremot behöver du inte förstärka det som inte är bra.
Tänk dig en kontaktannons, du tar knappast upp dina dåliga sidor i den? du vill visa upp det som är bra. Du skulle inte välja den fulaste bilden på dig? Utan försöka hitta en som är bra men inte overklig, typ 15 kg lättare o 10 år yngre för det skulle slå tillbaka vid (visningen) mötet.
Samma sak gäller för mig vid fotot av objekt, försöka få fram det som är bra så det kommer så många som möjligt vid visningen. Då gäller det att sticka ut från mängden. Dels så kan kvällsbilder göra skillnad, drönarbilder, detaljer, bilder med kort skärpedjup osv.