Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hyra 800 mm optik till Canon i Sthlmsområdet.

Produkter
(logga in för att koppla)

johanfk

Aktiv medlem
Hej,


Jag undrar om någon känner till något företag som hyr ut teleoptik >800 mm för Canon. YFO och Procenter hyr ut 400 mm som mesta tele.

Alternativt att någon i Sthlmsområdet som privat skulle kunna tänka sig att hyra ut sin optik under en dag?


Vänligen/ Johan
 
B&H har en 1200mm till salu för runt 99.000$, dollar kursen är ju låg nu så det är ju ett bra tillfälle att göra ett klipp :)

EF 800mm börjar väl annars levereras lagom till sommaren, så inte så konstigt om ingen har denna till uthyrning. Om jag vore privatperson så skulle jag väl dock inte hyra ut denna till en 25åring :)
 
johanfk skrev:
Hej,


Jag undrar om någon känner till något företag som hyr ut teleoptik >800 mm för Canon. YFO och Procenter hyr ut 400 mm som mesta tele.

Alternativt att någon i Sthlmsområdet som privat skulle kunna tänka sig att hyra ut sin optik under en dag?


Vänligen/ Johan

Jag tror du kommer få svårt att hitta det du önskar. Om brännvidden är ett måste, kan du ju hyra ett 400mm och använda en 2x konverter.
 
Stefan verkar livrädd för 25-åringar.

Jag kan ju säga att jag inte skulle hyrt ut mitt (om ja hade ett) till en 60-åring iheller.
Misstänker att antalet idioter är ganska jämt fördelat över åldrarna även om det kan ta sig uttryck på olika sätt.

Däremot kanske Johan kan hitta ngn som kan hyra ut och vara med vid fototillfället.

Vidare så finns det ju faktiskt inga 800mm så de får väl bli en 400, 500 eller 600 med extender.

Edit: Det finns ju faktist FD800mm f/5.6L om man nu kan pilla på det på kameran
 
Sorry, jag har inte något 800mm annars hade jag absolut kunnat tänka mig att låna ut den till dig. De flesta normala människor har förstås inga problem med 25-åringar...

Hoppas det löser sig på något sätt, lycka till!
 
Hey, tagga ner lite nu.
Drick lite kaffe och ha en skön fredag.
Här i Småland lyser solen = skön dag för natur o kanske foto.
Ja, jag vet att detta inlägg är inte i linje med trådens ursprung, utan bara ett sätt att försöka få bättre stämning.
Vet i *** om det lyckas dock..
MVH: Garbis
 
Jag har redigerat tråden och för att få flyt i den så strök det med några inlägg, som mer angrep de raderade inläggen. Försök hålla en högre nivå, och Stefan, du som nybliven medlem kanske bör börja med att läsa lite och hitta rätt tonläge.

För att svara på frågan så tror jag att lösningen är ett 400/2.8 med en 2x extender (som någon nämnde). Tyvärr hyr inte YFO ut till privatpersoner och det blir nog allmänt svårt att hitta. De är rätt så sällsynta.
 
__________________________________________________
Lars Andreasson skrev:

Vad sa han om den icke lanserade optiken? Jag kunde bara läsa att han var ute efter 800mm, och inte att det var tvunget att vara det nya. Det finns flera sigma 800mm i sverige, och ett ental olika kombinationer av 400, 500 och 600mm objektiv med converter som då blir 800mm.

Du visar snarare upp en grovt bristande respekt mot andra människor. (och egentligen om verkligheten med eftersom du genast bara tänker på canons kommande...)
__________________________________________________

Bristande respekt mot andra människor?
Respekten om värden, i detta fall dyr optik, har absolut ingenting med respekten mot andra människor att göra, verkligen en märklig koppling!

__________________________________________________
Tomas Jansson skrev:

Ända tills det här inlägget kom hade jag utan problem kunna hyrt ut, men du visar klart och tydligt att man ska passa sig för främlingar.

Varför är det så fel att tro att man kan få hyra. Uppenbarligen finns det ju en marknad för uthyring inom de flesta områden, varför skulle det vara annorlunda nu?
Finns säkert en hel del sigma800 för runt 50k nypris, som iaf jag skulle ha lånat ut om jag hade ett.

Maken till oförskämt svar.
__________________________________________________

Oförskämt svar?
Inte alls!
Ren skär verklighet, inom all affärsverksamhet!
Bör så vara även när det gäller ett privat lån.
Eventuellt referenser och deposition (solklart!), när det handlar om relativt stora värden, behöver inte vara som i detta fall en optik!
Om det är en optik för 50000:- (Sigma 800mm) eller mera, har väl ingen som helst betydelse?
 
Herreminje... frågan var "Vet ni någon som vill hyra ut?"

Svara JA om ni vet, och det behövs inga utläggningar om vad ni tycker om frågan som sådan, om huruvida sådana objektiv bör eller brukar hyras ut eller vad ni tycker om frågeställaren och hans ålder.

Är det nödvändigt att tjaffsa om allting här?

Om inte YFO känner till någon firma som hyr ut så är det nog privatperson som gäller. Jag ser inget principiellt problem med att låna eller hyra men jag tror nog den största chansen att få låna så dyra prylar är om du känner personen själv. Kanske det går att hitta någon via fotoförening/klubb om du är med i någon sådan.
 
larsborg skrev:

Bristande respekt mot andra människor?

Om du nu inte tycker att du brister i din respekt när du kallar honom valp och idiotförklarar honom så är får det stå för dig.

Om du inte har något att tillföra så svara inte. Det tänker jag inte göra mer i denna tråd iaf..
 
Hej igen,

(O)lustigt vilka starka reaktioner denna förfrågan väckt. Att fråga ifall någon kan tänka sig att hyra ut denna typ av optik privat var enbart en chansning. Jag skulle personligen kunna hyra/låna ut min 1Ds Mark III till rätt person.


Egentligen är det väl inte specifikt 800 mm optik jag är ute efter, jag skulle med glädje hyra något med mer brännvidd (helst kring 800 mm) än de 400 mm som idag finns att hyra på YFO och Procenter. Vilka företag i Sthlm är det som hyr ut optik till Canon?

Yfo.se
procenter.se
 
larsborg skrev:

Oförskämt svar?
Inte alls!
Ren skär verklighet, inom all affärsverksamhet!
Bör så vara även när det gäller ett privat lån.
Eventuellt referenser och deposition (solklart!), när det handlar om relativt stora värden, behöver inte vara som i detta fall en optik!
Om det är en optik för 50000:- (Sigma 800mm) eller mera, har väl ingen som helst betydelse?

Ja de må så vara. Har inte sagt något om referenser o.d., då även jag skulle vilja ha det. Det jag reagerar på är hur du idiotförklarar. Nu är inlägget borta men jag tycker mig minnas (läs:minns helt solklart) att du avslutade med "valp!", vilket iaf jag tycker är lite väl oförskämt.

Nog om det.
 
Nej, är det korta svaret.

Jag vet att Volvo förr hade en egen avdelning för fotografering av sina bilar runt om i världen. De har (hade i alla fall) en hel del extrem utrustning. Kanske kan du prova med att ringa större företag och be och få prata med fotoavdelningen. Mattias Klum kanske... men han kanske inte bor i Stockholm. Han hade i alla fall förr tillgång till National Geographics extrema grejer som NG-fotograferna kan låna vid tillfälliga behov.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.