Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hyperfokusering i praktiken

Produkter
(logga in för att koppla)

KaniJonas

Aktiv medlem
Hyperfokuserar ni ute i fält. I så fall hur? Inget av mina objektiv har skärpedjupsskala och det är otroligt sällan (aldrig) som jag släpar med en dator ut i fält för att kalkylera sånt.
Finns det några ungefärliga regler man kan gå på?

1/3-delsregeln är väl den enklaste, att sätta fokus där för att täcka upp så mycket som möjligt. Att hålla reda på bländare och brännvidd är ju inte så enkelt, kanske idé att skriva ut en lathund om man nu vill ha koll på skärpedjupet

Hyperfokuserar ni ute i fält. I så fall hur? Inget av mina objektiv har skärpedjupsskala och det är otroligt sällan (aldrig) som jag släpar med en dator ut i fält för att kalkylera sånt.
Finns det några ungefärliga regler man kan gå på?

om du har en smartphone så finns det en app för det.
annars är det nog som tidigare inlägget 1/3 regeln

Vad har du för en kamera?

Om du använder LiveView och skärpedjupskontrollknappen så ser du precis hur bildens skärpedjup hamnar - på riktigt. Helt utan matematik och beräkningar.

Petter ...

Om du vill räkna ut exakta hyperfokalavstånd i fält och inte kan använda en app finns en pryl som heter "ExpoImaging ExpoAperture2 Depth-of-Field Guide".

Eller så räknar man ut det i förväg och ställer in efter det - till vidvinkel dagtid så brukar det fungera bra eftersom man där man tillåta sig tämligen liten bländare och hamnar ofta bra typ f/11 och focus på 3 meter eller så...

ANNONS