Annons

Hyperfokalavstånd

Produkter
(logga in för att koppla)

bmw

Medlem
Jag skulle vilja ha HYPERFOKALAVSTND förklarat för mej. Så här har jag förstått det: Ponera att jag skall ta en bild på ett rörligt motiv, motivet rör sig mellan 5-10 m från mej. Låt säga att jag fokuserar på ca. 7,5-8 m och använder en bländare som visar att jag borde ha skärpedjup på 3 - 15 m. Kan jag då, utan att fokusera in exakt på motivet inom dessa 5-10 m, få en skarp bild på vad som händer? Tacksam för förklaringar och klargörningar..!
 
bmw skrev:
Jag skulle vilja ha HYPERFOKALAVSTND förklarat för mej. Så här har jag förstått det: Ponera att jag skall ta en bild på ett rörligt motiv, motivet rör sig mellan 5-10 m från mej. Låt säga att jag fokuserar på ca. 7,5-8 m och använder en bländare som visar att jag borde ha skärpedjup på 3 - 15 m. Kan jag då, utan att fokusera in exakt på motivet inom dessa 5-10 m, få en skarp bild på vad som händer? Tacksam för förklaringar och klargörningar..!
Ja, bilden ska bli skarp under de förutsättningarna, men hyperfokalavståndet är en annan sak, låt vara att man kan använda begreppet vid skärpedjupsberäkningar om man vill. Hyperfokalavståndet är enkelt uttryckt det kortaste avstånd som objektivet, med en viss bländare, kan ställas in på för att skärpedjupet fortfarande ska nå ända till oändligheten. Skärpedjupets närgräns blir då ungefär halva hyperfokalavståndet. (Alternativt kan man säga att med objektivet inställt på oändligt så utgör hyperfokalavståndet skärpedjupets närgräns)

Hyperfokalavståndet kan enkelt räknas ut med tillräcklig noggrannhet genom att ta brännvidden i kvadrat och sedan dividera med bländartalet och oskärpehetscirkelns diameter.
Exempel: om vi använder den gängse storleken på oskärpehetscirkeln (0,03 mm) så har ett 50 mm objektiv nedbländat till f/8 ett hyperfokalavstånd på 50*50/(8*0,03) mm = drygt 10 m, d v s genom att ställa in objektivet på 10 m vi får ett skärpedjup från 5 m till oändligt.

Att bestämma den optimala avståndsinställningen när man vet mellan vilka avstånd man vill ha skärpan är rätt enkelt, om vi kallar skärpedjupets närgräns för A och den bortre gränsen för B så blir den optimala avståndsinställningen = 2*A*B/(A+B). Om du vill ha skärpedjupet mellan 5 och 10 m så ska du ställa in på 6,7 m, mellan 3 och 15 m ställer du in på 5 m.

Den gamla dåliga tumregeln om att skärpedjupet sträcker sig 1/3 hitom och 2/3 bortom inställt avstånd kan vi alltså glömma, den stämmer bara när B/A=2!!!
 
HYPERFOKALAVST. forts.

Tack för inläggen.

Den senaste förklaringen om hur man räknar ut fokuseringsavst. för att ta en bild mellan två avstånd; jag blir osäker om jag förstår, då jag inte hittar något om bländarvärdet för denna uträkning, eller antar man att det är 8 som vid det översta exemplet?
 
bmw skrev:
Jag skulle vilja ha HYPERFOKALAVSTND förklarat för mej. Så här har jag förstått det: Ponera att jag skall ta en bild på ett rörligt motiv, motivet rör sig mellan 5-10 m från mej. Låt säga att jag fokuserar på ca. 7,5-8 m och använder en bländare som visar att jag borde ha skärpedjup på 3 - 15 m. Kan jag då, utan att fokusera in exakt på motivet inom dessa 5-10 m, få en skarp bild på vad som händer? Tacksam för förklaringar och klargörningar..!

Syftet med hyperfokal fokusering är att maximera skärpedjupet, och detta används mest vid landskapsfotograferng. Det går till såsom följande - på objektivet finns en skärpedjupsskala som visar skärpedjupet efter vissa bländare (vanligast 8, 16 och 22). Välj exempelvis bländare 8 och fokusera så att motivet är skarpt. Avläs nu avståndsskalan och matcha värdet mot skärpedjupsskalan - dvs. flytta fokuseringsvärdet till strecket vid bländaren 8 (observera - du ska tidigarelägga fokuset, inte flytta det efter den punkt du fokuserade, så välj rätt streck. :) ).

Detta förutsätter ett objektiv med både avståndsskala och skärpedjupsindikationer, något som tyvärr allt färre objektiv har idag.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Re: HYPERFOKALAVST. forts.

bmw skrev:
Tack för inläggen.

Den senaste förklaringen om hur man räknar ut fokuseringsavst. för att ta en bild mellan två avstånd; jag blir osäker om jag förstår, då jag inte hittar något om bländarvärdet för denna uträkning, eller antar man att det är 8 som vid det översta exemplet?

Nej, det blir inte bländare 8. För att räkna ut vilken bländare man behöver så måste man känna till fler variabler, vet man t ex brännvidd och oskärpehetscirkelns diameter kan man använda följande formel:

f/# = (B-A)*f*f / 1000*(2*A*B*c´)

A är skärpedjupets främre gräns i meter
B är skärpedjupets bortre gräns i meter
f är objektivets brännvidd i millimeter
c´ är oskärpehetscirkelns diameter i millimeter

Enklare är kanske att använda det redan uträknade (se mitt föregående inlägg) optimala inställningsavståndet (s) för att räkna ut hyperfokalavståndet h = s*A / (s-A). Sedan tittar man i en tabell (eller räknar i huvudet :)) för att se vilken bländare man behöver för att få det hyperfokalavståndet med sitt objektiv.

Exempel: Om du vill ha ett skärpedjup mellan 5 och 10 m med ett 50 mm objektiv, och använder en osäkerhetscirkel på 0,03 mm, så ska du ställa in på 6,7 m och använda bländare 4, mellan 3 och 15 m ställer du in på 5 m, bländare 11.

Jag bör kanske tillägga att formlerna förenklade och bara gäller för "långa avstånd", d v s inte för makrofotografering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.