Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hyperfocal distance.

Produkter
(logga in för att koppla)

JFfoto

Avslutat medlemskap
Förstår litegran hur man gör, har laddat hem en app, men man ska välja "subject distance" vad är det? Om jag vill fota ett hus med ett landskap, lär jag beräkna hur långt det är till det huset om jag vill ha det i fokus? Inte alltid man vet hur långt det är.

Hyperfokalavståndet använder du alltså om du vill ha skärpedjup mellan två avstånd, säg 20 och 30 meter. Då ska du kanske fokusera på 24 meter och så ha en viss bländare för att få båda ytterligheterna i acceptabel skärpa.

Kan man inte mäta avstånden får man helt enkelt lära sig att uppskatta.

Hyperfokalavståndet använder du alltså om du vill ha skärpedjup mellan två avstånd, säg 20 och 30 meter.

Nja, det som efterfrågas är nog fokus från ett visst avstånd till oändligheten.

Tror denna sida ger bra siffror att utgå ifrån och dessutom en bra förklaring.

Exempel: Fokuserar du t.ex. med cropkamera, f8, 24 mm brännvidd så ska du välja avståndet 2,3 meter. Allt bortom halva det avståndet, dvs 1,15 meter till oändligt kommer att bli acceptabelt skarpt. Då spelar det ingen roll om huset du vill fota finns på 20 eller 40 meter då allt ligger i skärpa redan ;)

Nja, det som efterfrågas är nog fokus från ett visst avstånd till oändligheten.

Tror denna sida ger bra siffror att utgå ifrån och dessutom en bra förklaring.

Exempel: Fokuserar du t.ex. med cropkamera, f8, 24 mm brännvidd så ska du välja avståndet 2,3 meter. Allt bortom halva det avståndet, dvs 1,15 meter till oändligt kommer att bli acceptabelt skarpt. Då spelar det ingen roll om huset du vill fota finns på 20 eller 40 meter då allt ligger i skärpa redan ;)

Bara om du räknar med att ha halvkass syn och aldrig titta på bilden närmare än 13*18cm utskrift från 25cm. Om bilden istället ska bli i A3-format och du ser 1.0 med båda ögonen får du hyperfokalavstånd på 17m. Hela konceptet är så onödigt invecklat och tillkrånglat att det inte är hjälpsamt. Dessutom garanterar metoden att det skarpaste i bild är något som ligger mitt mellan dina två motiv. Bättre att sätta fokus på oändligheten och blända ner tills förgrunden är tillräckligt skarp, det ger dig mycket skarpare bakgrund. Men snälla, lita inte på vad jag och andra skriver, ut och testa själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar