Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hyperfocal distance.
- Trådstartare JFfoto
- Start datum
apersson850
Aktiv medlem
Hyperfokalavståndet använder du alltså om du vill ha skärpedjup mellan två avstånd, säg 20 och 30 meter. Då ska du kanske fokusera på 24 meter och så ha en viss bländare för att få båda ytterligheterna i acceptabel skärpa.
Kan man inte mäta avstånden får man helt enkelt lära sig att uppskatta.
Kan man inte mäta avstånden får man helt enkelt lära sig att uppskatta.
l1nd3c0n
Aktiv medlem
Hyperfokalavståndet använder du alltså om du vill ha skärpedjup mellan två avstånd, säg 20 och 30 meter.
Nja, det som efterfrågas är nog fokus från ett visst avstånd till oändligheten.
Tror denna sida ger bra siffror att utgå ifrån och dessutom en bra förklaring.
Exempel: Fokuserar du t.ex. med cropkamera, f8, 24 mm brännvidd så ska du välja avståndet 2,3 meter. Allt bortom halva det avståndet, dvs 1,15 meter till oändligt kommer att bli acceptabelt skarpt. Då spelar det ingen roll om huset du vill fota finns på 20 eller 40 meter då allt ligger i skärpa redan
hne
Aktiv medlem
Om du ska fota ett hus med landskap fokuserar du på huset. Ska du fota ett landskap med hus fokuserar du på landskapet. Vill du förstå teorin bakom kan jag rekommendera dig http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/hyperfocal_distance.html
eskil23
Aktiv medlem
Inte alltid man vet hur långt det är.
Om man inte vet så får man antingen mäta eller uppskatta avståndet. Det är inte så svårt eftersom det ofta är ganska korta avstånd det är frågan om, i alla fall om man använder normal eller vidvinkel.
apersson850
Aktiv medlem
Ja, det är rätt. Det var jag som var vimsig (förhoppningsvis tillfälligt).Nja, det som efterfrågas är nog fokus från ett visst avstånd till oändligheten.
hne
Aktiv medlem
Nja, det som efterfrågas är nog fokus från ett visst avstånd till oändligheten.
Tror denna sida ger bra siffror att utgå ifrån och dessutom en bra förklaring.
Exempel: Fokuserar du t.ex. med cropkamera, f8, 24 mm brännvidd så ska du välja avståndet 2,3 meter. Allt bortom halva det avståndet, dvs 1,15 meter till oändligt kommer att bli acceptabelt skarpt. Då spelar det ingen roll om huset du vill fota finns på 20 eller 40 meter då allt ligger i skärpa redan
Bara om du räknar med att ha halvkass syn och aldrig titta på bilden närmare än 13*18cm utskrift från 25cm. Om bilden istället ska bli i A3-format och du ser 1.0 med båda ögonen får du hyperfokalavstånd på 17m. Hela konceptet är så onödigt invecklat och tillkrånglat att det inte är hjälpsamt. Dessutom garanterar metoden att det skarpaste i bild är något som ligger mitt mellan dina två motiv. Bättre att sätta fokus på oändligheten och blända ner tills förgrunden är tillräckligt skarp, det ger dig mycket skarpare bakgrund. Men snälla, lita inte på vad jag och andra skriver, ut och testa själv.