Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hyggligt resultat i test för K100D

Produkter
(logga in för att koppla)
vilket galet test.. förstår inte hur de kan finna nikon d40x så bra? eller jo förresten, de kör endast jpeg och tycker det är fint med mycket kontrast och supermättade bilder.

känns dock som ett klent test som krapar lite på ytan på alla deltagarna
och den inledande texten,nja.
"Den generella bristen hos alla kamerorna är att det är knepigt att fota i det manuella läget. Det är trist att kameratillverkarna tar för givet att konsumenterna inte använder de manuella inställningarna i särskilt stor grad"

å här kan vi ju lära oss mera
http://macworld.idg.se/2.1038/1.101996

Det är nog inte så lätt att recensera 5 systemkameror och förmodligen bara ha ett par sidor i tidningen till förfogande.

Det är åtminstone mer detaljerat än när Kamera & Bild "testade" systemkameror under 15000:-.

Fogel70 skrev:
Det är nog inte så lätt att recensera 5 systemkameror och förmodligen bara ha ett par sidor i tidningen till förfogande.

Det är åtminstone mer detaljerat än när Kamera & Bild "testade" systemkameror under 15000:-.

Men alla kameror har ju testats individuellt i tidigare nummer av Kamera&Bild (utom k100d super och GX-10, men de kan nog sägas vara ganska lika deras testresultat från k100d och k10d). Det är ju hänvisning i summeringen till vilket nummer man hittar testerna...

Tidningen FOTO kom i senaste numret fram till samma slutsats - Nikon D40x är bästa kameran under 8 000 kr.

Även här har alla kameror testats individuellt i tidigare nummer.

Helt riktigt påpekas att det inte finns några dåliga köp i den angivna priskategorin (systemkameror upp till 8 000 kr).

Hoppsan jag kom 2a med Foto

I senaste Foto så utser dom Nikon D40X till bästa kamera av 5st under 8000:-.
Ett intressant test som tex visar att D40X bara är aningen snabbare än Pentax K100D Super. Och vad gäller finesser så är D40X näst sist efter jumbon Canon 400D. Sony Alpha 100 kom tvåa i testet.

Jag tycker Fotos jämförelser är nästan lika dåliga som Macworlds.. men bara nästan. Att sätta Sonyn så högt är ju ett tecken på att de inte förstår vad de håller på med. Dock är det bra att de har med en Finess-rankning också.. Nä de jag litar mest på är Kamera & Bild och Phil på DP, och dem tar jag med en stor nypa salt eller hur man ska säga..

Punkk skrev:
Men alla kameror har ju testats individuellt i tidigare nummer av Kamera&Bild (utom k100d super och GX-10, men de kan nog sägas vara ganska lika deras testresultat från k100d och k10d). Det är ju hänvisning i summeringen till vilket nummer man hittar testerna...
Canon 40D, Panasonic L10 och Sony A700 som är med har heller inte testats tidigare och de betygssätts överhuvudtaget inte i jämförelsen. Så hela testen blir ju rätt haltande.

Att då kalla det en test av alla systemkameror under 15000:- och samtidigt utesluta kamerorna över 10000:- från betygssättningen tycker jag inte är riktigt seriöst.

Fogel70 skrev:
Canon 40D, Panasonic L10 och Sony A700 som är med har heller inte testats tidigare och de betygssätts överhuvudtaget inte i jämförelsen. Så hela testen blir ju rätt haltande.

De var ganska nyannonserade kameror när det numret kom ut. K&B verkar göra rätt grundliga tester, så det fanns väl inget mer att betygsätta än specifikationerna. Hade det varit bättre?

Jag tycker det hade varit bättre att bara ta med kameror som hade samma förutsättningar eller åtminstone nämna något om varför inte alla kameror betygssätts.

Istället skriver de saker som detta.
"I testet har vi lånat in alla systemkameror med ett rekommenderat cirkapris under 15 000 kronor. De flesta kameror ligger idag runt 10 000 kronor. Genom att sätta gränsen vid 15 000 kronor får vi i flera fall med flera alternativ från flera tillverkare."
"Alla modeller har tidigare testats ingående i Kamera & Bild."

Kameror som Canon 30D, Nikon D200, Fujifilm S5 Pro och Panasonic L1 som fanns tillgängliga vid testet och som jag tror K&B testat tidigare, tycker jag vore lämpligare att inkludera eller vänta med artikeln till alla kameror kunnat testas.

Hade tex recensionen av Canon 40D från senaste numret varit med så hade den istället tagit hem förstaplatsen.

Senast ändrad:
I senaste DigitalFoto har dom testat K100D Super, som faktiskt fick riktigt bra betyg. Förvånande för att vara den tidningen. Dock har dom även gjort ett normalzoomtest, alltså det du bör köpa om du vill uppgradera dig från kitzoomen. Gissa vilken pentaxglugg de testat tillsammans med bla Sigma 18-50 f/2.8 ?

Just det, DA 18-55 f/3.5-5.6

Helt otroligt att man inte testar jämnbörda objektiv i samma priskklass men ändå bedömer dem på lika villkor.

Hampus Lindvall skrev:
Jag tycker Fotos jämförelser är nästan lika dåliga som Macworlds.. men bara nästan. Att sätta Sonyn så högt är ju ett tecken på att de inte förstår vad de håller på med.

Nej precis, vad vet grabbarna på FOTO om kameror och fotografi?

Varför tycker du att redaktionen på FOTO saknar kompetens att bedöma och testa kameror?

haha okej, jag uttryckte mig lite elakt.

deras bedömningar passar inte mig då de känns inriktade på en annan skara fotografer, typ sådana som köper sin första dslr och egentligen bara vill ersätta sin kompaktkamera, utan några större ambitioner. det är jpg som gäller, osv.
hoppas du förstår ungefär hur jag tänker?

meen när jag tänker efter så var kanske min kritik en aning obefogad då det handlar om just instegsmodeller under 8000 kr.

det är bara det att nikon d40/x och sony a100 inte har mycket i mina ögon.

OK, jag hajar.

Det finns lyckligtvis kameror för alla smaker och behov.

Själv tycker jag att den kategorin man testade i FOTO - upp till 8 000 kr - passar mig utmärkt.

Sedan noterar jag förnöjsamt att Sony A100 fick bättre omdöme och placering än Canon EOS 400D. Muahahaah, alla Canonister (men ni läser väl inte i Pentaxforumet?)

Jag har aldrig uppfattat FOTO som inkompetenta testare.

DÄremot tycker jag layouten av tidningen är tråkig och har sett likadan ut i fem år eller nåt. Och snart börjar man tycka det är lite märkligt att Sigma-objektiv nästan alltid får betyg "Toppklass" när FOTO testar objektiv....

ja alltså allt handlar ju om vad testaren prioriterar när det kommer till slutbetyget, känns det som.

men låt oss säga såhär, FOTO är kompetenta testare men kommer med underliga resultat?

just kameratesterna kanske är så djupgående men de har väl inte utgivit sig för det heller,
tidningen är väl mer nischad åt bildbudskapet,fototeknik mm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar