Annons

Husbeteckning Nikon z6 och z6ii

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Är det någon som vet om det alltid står "rätt" modellbeteckning på framsidan av huset? Eller kan det stå bara "Z6" på en Z6ii?
Är intresserade av en begagnad kamera som säljs som en Z6ii men det står bara Z6 på huset. I Nikon bridge står det Zii säger säljaren. Säljaren verkar helt ärlig och har säkert fått fel info själv vid köpet.
Jag kan inte förstå varför Nikon skulle tillverka och sälja en ny kamera modell utan den nya beteckningen.
 
Jag har två saker att säga:
1. Var försiktig, just nu kryllar det av falska annonser här på Fotosidan. Många har plockats bort men det verkar komma nya hela tiden. Bildgoogla, ställ många frågor, betala inte i förväg och så vidare.
2. På min Z7 II (Jag vet, det är inte samma som du frågar om) står det både på framsidan och innanför displayen, där serienumret står, vilken modell det är.

/Jon
 
Min första tanke var att det kanske är en Z6 II men att den åkt på en skada, blivit lagad och fått en reservdel - och den enda sådan man hittade var en Z6 från AliExpress typ.
 
På min Z6 II står modellbeteckningen både på fronten och innanför bakre displayen (i överkant bredvid serienumret).

Konstig situation, köp inte.

Nu när Z6 III kommit ut blir det troligen många som vill byta upp sig från äldre Z6-versioner så du får fler köpchanser.
 
Håller med tidigare inlägg. Var försiktig. Förmodligen har säljaren ingen kamera utan har lånat bilder på Z6 men tänkte inte på att ii står i anslutning till 6 och la ut annonsen. Frågar du efter bilder på minneskortsplatsen lär han låna en bild på en Z6ii. Enda chansen att ha någon koll är att få en bild på minneskortsplatsen med en tidning med dagens datum på. Men även då skulle jag vara försiktig
 
Tack för alla svar. Säljaren verkar ärlig. Kameran är köpt på Scandinavian photo av ett företag och sedan utköpt som personalköp. Har adress, namn etc och skulle träffas hemma hos säljaren för att se på kameran innan köp. Säljaren skulle själv kolla med Scandinavian photo om kameran och återkomma. Tror dock som dom flesta här, att det är en Z6 och inte Z6ii.
 
En Z6 är ingen dålig kamera, men den saknar några saker som Z6ii har, bättre AF, dubbla minneskortsplatser och har en nyare firmware som fortfarande verkar stödja det mesta. Z6 kan inte dra nytta av alla objektivinställningar, t.ex. linjär/olinjär fokusering.
Så är det en Z6 så skulle jag nog dra av minst en tusenlapp på priset.
 
En Z6 är ingen dålig kamera, men den saknar några saker som Z6ii har, bättre AF, dubbla minneskortsplatser och har en nyare firmware som fortfarande verkar stödja det mesta. Z6 kan inte dra nytta av alla objektivinställningar, t.ex. linjär/olinjär fokusering.
Så är det en Z6 så skulle jag nog dra av minst en tusenlapp på priset.
Det skiljer normalt sett flera tusen mellan dem i begagnatpris.
 
Säljaren hörde av sig och bekräftade att det är en Z6 och inte Z6ii. Drog av 3000kr direkt på priset vilket verkar helt rimligt. Nu återstår bara att fundera på om man verkligen vill ha en 2a eller om det räcker med 1an.
 
Jag har Z6, det jag saknar från Z6ii är den bättre AF-funktionaliteten och dom andra funktionaliteterna som enbart kom till Z6ii och nyare bland annat lite mer advancerade videofunktioner.

Fotar du mest saker som inte rör sig så snabbt och inte håller på allt för mycket med video är Z6 en mycket bra kamera.
 
Z6ii har tappat ordentligt i pris på begagnatmarknaden efter att Z6iii kom ut.
Förutom att det knappast är så dramatiskt eftersom prisskillnaden mellan modellerna nytt än så länge är så stor, så ändrar det inte vad jag skrev alls. Om II tappar i pris gör förstås I det också.
 
Jag har Z6, det jag saknar från Z6ii är den bättre AF-funktionaliteten och dom andra funktionaliteterna som enbart kom till Z6ii och nyare bland annat lite mer advancerade videofunktioner.

Fotar du mest saker som inte rör sig så snabbt och inte håller på allt för mycket med video är Z6 en mycket bra kamera.
Jag har Z6 och Z8, och använder Z6 mycket till video. Filmar med båda i 4k 25 för det mesta. Här är en video med klipp från båda kameror. Inte så mycket redigering utan mest satt ihop klippen.
 
Jag har Z6 och Z8, och använder Z6 mycket till video. Filmar med båda i 4k 25 för det mesta. Här är en video med klipp från båda kameror. Inte så mycket redigering utan mest satt ihop klippen.

Jag filmar också en hel del med min Z6, men den saknar en del advancerade funktioner för att få ut RAW eller i alla fall video med större bitdjup, vilket kan vara bra om man vill kunna redigera lite mer.
 
Jag filmar också en hel del med min Z6, men den saknar en del advancerade funktioner för att få ut RAW eller i alla fall video med större bitdjup, vilket kan vara bra om man vill kunna redigera lite mer.
I den delen är de väldigt lika, dvs man behöver kompatibel extern inspelare för större bitdjup och dessutom den betalda uppgraderingen om man vill få ut råformat. Vill man ha sådant internt får man titta på nyare modeller.
 
Z6 kan inte kopplas till extern inspelare utan en specialfirmware som kostar några tusenlappar. Z6II kan det out of the box.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.