Annons

Hus eller glas??

Produkter
(logga in för att koppla)
Dessutom hade jag möjligheten att prova Sigma 17-70 i helgen. Det var mycket skarp. även på full bländare. Jag har inte gjort någon större test på den men den verkar mycket bra. Jag tror att du kommer att få en bra kombo.

mvh/Ove
 
Makten skrev:
Högst onödigt att satsa på dyrare optik då, eller hur?
Nej det tycker inte. Om man vill ha RIKTIGT bra skärpa, färgåtergivning, kontrast, upplösning, bokeh och mekanisk konstruktion. Samt att den är snabb (fast bländare 2,8 eller bättre). Annars kan man lägga sig på något som är mitt emellan och det är inte fel det heller, men det är en kompromiss. Man väljer utifrån sin plånbok och behov.

mvh/Ove
 
Vevo skrev:
Nej det tycker inte. Om man vill ha RIKTIGT bra skärpa, färgåtergivning, kontrast, upplösning, bokeh och mekanisk konstruktion. Samt att den är snabb (fast bländare 2,8 eller bättre). Annars kan man lägga sig på något som är mitt emellan och det är inte fel det heller, men det är en kompromiss. Man väljer utifrån sin plånbok och behov.
Haken är att man måste lägga så oerhört mycket mer pengar på optik som presterar bättre än "bra", som Sigman t ex. Ljusstarkare optik med samma omfång finns inte heller. Kikar du på ett test mellan Canon EF-S 17-55/2,8 IS och Sigma 17-70/2,8-4,5 så är det ingen större skillnad i skärpa. IS är dock mycket användbart förstås, men är det värt tre gånger pengarna? Och hur ofta behöver man USM på en normalzoom? Det går rätt snabbt ändå.
 
Re: Tack!

motalarolf skrev:
Egentligen ligger följande fundering bakom frågan: Vilken blir den svagaste länken i "kedjan" 400D + Sigma 17-70?
Jag håller med Ove, en utmärkt och jämnstark kedja du föreslår. Komplitera i så fall med en bra Blixt Ex. Canon speedlight 430 EX.

/ Erik
 
Ah, jag kanske missuppfattade trådskaparen? Om frågan gäller uppgradering från 350D med kitglugg så är valet solklart; objektiv! Jag trodde du hade 17-70 och undrade om det var värt att byta kameran eller gluggen först, och då hade det inte varit lika självklart.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.