Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur vore det med en ny "diskussionsbild" varje vecka?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
I en annan tråd (Att kommentera bilder) diskuteras det vad man bör analysera när man tittar på en bild. Anna Carlsson som deltar i den diskussionen hade ett förslag på att man kunde få ta upp bilder till diskussion i forumen. Det tycker jag låter bra.

Dock kan det bli väldigt många bilder som laddas upp här och där om alla medlemmar får den möjligheten. Det påverkar troligtvis kvaliteten på diskussionerna i längden.

Så mitt eget förslag spinner alltså vidare på Anna Carlssons fina förslag. Min tanke är följande:

Bilder för vilka man vill ha diskussion kring kan "sändas in" till redaktionen varje vecka av medlemmarna. Redaktionen plockar sedan ut en lämplig bild som en diskussionsbild för oss medlemmar att diskutera kring under veckan därpå. Det bör således diskuteras om själva bilden så som komposition, vad fotografen kan tänkas förmedla etc.

Jag tror att detta kan lyfta fram diskussionen kring bilden lite mer än nu. Bilderna med diskussioner kan sedan användas som ett arkiv av medlemmar som vill lära sig hur man kan komponera och analysera bilder.

Antingen kan redaktionen som sagt plocka ut EN ny diskussionsbild varje vecka eller en från OLIKA populära kategorier, tex porträtt, landskap eller macro.

Vore inte det här något!?

Mvh
Jonas

En bra grundidé men jag funderar på den redan hårt arbetande redaktionen. Man kan kanske utforma idén på något annat sätt så att man inte belastar redaktionen mer än nödvändigt?

Jag har haft en liknande tanke. Nu kommer jag att säga ett fult ord men läs allt innan ni flyger i taket -- tävling. Vad sägs om en månadstävling där varje medlem får delta med endast en bild? En vinner äran och resten delar på andraplatsen. Tävlingen i sig ska inte vara det viktiga. Det viktiga är att man ska fundera på vilken av ens bilder som man är mest nöjd under den senaste månaden. Hur man löser det här rent praktiskt är en senare fråga.

På köpet får vi ett litet arkiv med våra favoritbilder.

"En bra grundidé men jag funderar på den redan hårt arbetande redaktionen. Man kan kanske utforma idén på något annat sätt så att man inte belastar redaktionen mer än nödvändigt? "

en tanke är att man slumpade fram tex 5 bilder( eller fler?) och sedan får vi medlemmar rösta fram vilken bild vi helst vill diskutera kring. detta måste isåfall vara jävligt klart utryckt, att det är röstning på vilken bild vi vill diskutera, inte en bedömning av kvalite eller nåt annat vad gäller bilden. sen tycker jag att röstningen ska vara dold fram till dess att det är avgjort vilken bild det blir.

Jag tycker det är en bra ide för att utvecklas
vilket jag redan skrivit i en annan tråd ;-)
Och jag funderar fortfarande om det är så bra at trådar som handlar om fotosidan inte visas på förstasidan ?
men det är juh en anna diskussion

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar