ANNONS
Annons

Hur visar man bilderna bäst i lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

aksello

Aktiv medlem
Hej. Jag har köpt en ny skärm och med den ser jag massor av nya saker på mina bilder som jag inte är nöjd med.

Jag har förstått att lightroom i Grid och Loupe läget endast visar jpg preview som skapades tillsammans med importeringen av RAW filen, om inte en 1:1 preview finns så skapas en sådan när man visar bilden i 1:1. Men som sagt, det är bara en JPG preview.

I grid och loupe läget ser mina mörka partier i bilderna väldigt dassiga ut. Som om dom saknar kontrast och är mer gråa en mörk skala.

Det är först när man öppnar bilderna i Develop läget som dessa lightroom tar fram RAW filen och visar hela "omfånget", först då ser bilderna bra ut.

Det jag undrar är hur ni gör om ni vill visa upp era bilder, då speciellt bilder med olika mörka nyanser i.

Det känns som om dom skulle bli mer "korrekta" om man exporterade ut TIFF:ar och visar dessa istället för att visa "Preview bilderna" i lightroom.

Har ni några tankar kring detta?

Jag har förstått att lightroom i Grid och Loupe läget endast visar jpg preview som skapades tillsammans med importeringen av RAW filen, om inte en 1:1 preview finns så skapas en sådan när man visar bilden i 1:1. Men som sagt, det är bara en JPG preview.

Den första bilden du ser när du importerar bilderna i LR är raw-filens inbäddade jpeg-fil, men efter någon/några sekunder så har LR skapat en egen skärmvisning av din raw-fil baserad på de grundinställningar du har i programmet. Det ska inte vara någon skillnad mellan Library- och Developmodulen i det avseendet.

Hos mig är det det. Men endast i lågdagrar. Det är helt klart större omfång i developläget.

Jag har läst mig till att de inställningar man gör är snapshots på den inbäddade JPG filen som skapades vid import eller vid första visningen av RAW filen.

Jag gör för övrigt om filerna till DNG och har ställt in att skapa störst previews vid import.
Jag läste något på en gammal tråd på ett lightroom forum, där som skrev att "noise reduction" inställningarna inte följde med till library läget. Det blr iof inte påverka mina bilder som inte har någon "noise reduction".

Jag har optimiserat min katalog och kör lightroom 5.6.
Jag ska försöka ta skärmdumpar och visa.

Mitt svar var baserat på att du importerar en kameragenererad raw-fil där det första du ser är den jpeg-fil som kameran har bäddat in i raw-filen.

Gör du om dina kamerafiler till DNG och bäddar in en ny previewfil kanske det fungerar annorlunda. Det var länge sedan jag konverterade till DNG, så jag minns inte hur det fungerade då, men previewfilen måste vara skapad med LR:s grundinställningar.

Om du efter att du öppnat DNG-filen i Developmodulen, uppdaterar den inbäddade jpeg-filen, vad händer då? (Det görs under Metadata.) Får du ändå skillnad mellan Library- och developmodulen?

Det varkar vara något riktigt konstigt problem med lightroom. Jag har skrivit ett längre inlägg på lightroomforums.net.

Det blev ingen skilnad när jag skapade nya preview.

Precis. Jag hittade den länken med. Jag uppmuntrar alla att gå in och trycka "me too" så att dom får tummen ur.....,, och fixar problemet. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar