Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur visa sina digitala bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

asg

Aktiv medlem
Hejsan,

Tillhörande det snart utdöende släktet av analoga hobbyfotografer som använder diafilm har jag tvekat att ta steget över till den digitala sidan av en anledning: Hur kan man förära/plåga släkt och vänner med sina alster?

Nu kör jag med Leica Pradovit P300 projektor och bara storleken på mitt vardagsrum sätter gränsen. Hur gör ni med era digitala bilder, tagna med er DSLR med minst 6 Mpixlar?

Klämmer ni in bekantskapskretsen framför er, i bästa fall 19" skärm, visar era 6 Mpixel bilder i upplösning 1280 x 1024 = 1,3 Mpixel?

Eller har ni investerat i videoprojektor, där bara en extra lampa koster mer än min Leica projektor, och visar dem i upplösning 1024 x 786 = 0,8 Mpixel?

Eller har ni bränt ner dem på CD-ROM som JPEG och kör dem via DVD på TVv, med 625 linjersupplösning?

Eller har ni pantsatt er själ hos djävulen och investerat pengarna i färgpatroner så ni kan skriva ut hela semesterkollektionen i A3-format?

Eller har jag bara fattat noll och fått det hela om bakfoten?

Det vore kul att höra er syn på saken.

/Anders
 
Jag har inget fungerande system för att visa upp bilder för många, samtidigt.

Normalt visar jag upp dem på min 19" trinitonskärm (1280 x 1024 = 1,3 Mpixel) eller på 20x30 cm papperskopior (har några få 30x40 och 50x70 oxå)..

Funderar på att köpa en 42" plasma (1024 x 786 = 0,8 Mpixel) när pris/prestandaläget känns rätt och min nuvarande TV (33" 4/3) pajat.
 
Har videoprojektor och A3-skrivare samt plotter på jobbet, och faktiskt viss rätt att använda dem också.
Videoprojektor är inte så pjåkigt faktiskt, fast då är man ju inte Ansel Adams förstås.

Annars är det CD-bränning som gäller och det brukar gå hem, rättare sagt skickas per post. Verkar vara uppskattat för små tack brukar jag få av att ha skickat sådant.
 
sagan skrev:
Jag har inget fungerande system för att visa upp bilder för många, samtidigt.

Tihi, kan inte hålla mej...;-)

Internet.. det kan bli rätt många det..


Skämt åsido, jag begriper vad ursprungspostaren menar. Men den digitala tekniken är ett tekniksprång, ett teknikskifte och vad som kännetecknar teknikskiften är att de är just något nytt, de är inte bra på samma saker som det gamla var bra på, men det nya tilltalar många. När färgfilmen kom så började man inte använda den för att den återgav gråskalor bättre än svartvit, eller när radion kom så lyssnade inte folk på den för att den gav bättre känsla och närhet till artisten, TVn slog inte igenom för att den återgav ljud bättre än radion, folk hyr inte video för att det ger bättre känsla än bio, samma med bio vs teater eller porträttfotografi vs porträttmålning osv..... Men teknikskiften brukar inte heller betyda att det gamla dör ut helt o hållet, som ofta är fallet med enbart vidareutveckling av befintlig teknik, svartvitt foto, teater å porträttmåleri finns kvar trots färgfoto, bio, TV och fotografer. Å som jämförelse, vanlig vidareutveckling orsakade så att stenkakorna dog när vinylen kom, fotografins glasplåtar försvann, ångloken försvann ur trafik och hamnade på museum, men vinylskivor finns kvar i produktion till framförallt DJs eftersom CDn representerade ett teknikskifte, eftersom vinylen hade kvalitéer som CDn inte kunde ersätta fullt ut, detta trots att flertalet valde CDn.

I dagens globaliserade marknad så finns alltid en säljare så länge kunder finns, så gillar man diabild, projektor och duk så använd det, det kommer nog inte att försvinna än på länge, det är ett "maffigt" sätt att avnjuta bilder på, å gillar du det och fortsätter så bidrar du till skaran "garanter" till att det fortsätter finnas kvar. Men gillar man att pula med bilder i datorn eller att plåta en bild på barnet och fem minuter senare skicka bilden i mail till mor/farmor 50 mil bort, så använd digitalt, det har sina fördelar, å det ena behöver inte utesluta det andra, fast det kan kännas i plånboken om man vill både äta kakan å ha den kvar, men det är ju ingen som tvingar en.
 
steelneck skrev:
Tihi, kan inte hålla mej...;-)

Internet.. det kan bli rätt många det..
Internet..och hur vet du att de kollar samtidigt då?
Och även om de skulle kolla samtidigt så blir det ju ingen gemensam upplevelse.
 
Kim: missaru smileyn? Läs resten av mitt inlägg så har du svaret på gemenskapen... liveartisten/radion, teatern/bion, bion/VHS osv... Om det nya inte varit bra på nåt helt nytt som fler valde istället för det som det gamla är bättre på så hade vi inte talat om teknikskifte, då hade vi talat om vidareutveckling som slår ut det gamla å sätter det på museum, jag talar inte om att det gamla slås ut här. Det är först när digitalt visat på duk i full upplösning blir överkomligt som dian kan börja hamna i farozonen, men där är vi inte på långa vägar än.
 
steelneck skrev:
jag talar inte om att det gamla slås ut här. Det är först när digitalt visat på duk i full upplösning blir överkomligt som dian kan börja hamna i farozonen,
Dian är i farozon redan nu *lovar*..det är fler och fler som slutar med dia hela tiden.
 
Magnus

Klockrent inlägg i ämnet faktiskt - och välformulerat...inte mycket att tillägga.

Möjligen att vinnaren i din modell är mormor/morfar som får den bästa bilden på barnbarnet när den som bäst behövs - i den tråkiga vardagen när EN bild (ok, två då) fäster sig på näthinnan och värmer hur länge som helst.

Inslaget av fotografegot som vill visa månadens/halvårets/semesterns bästa bilder i strid ström tills yrseln tar vid - antagligen när mormor/morfar hellre vill umgås - försvinner helt enkelt. Personligen tackar jag för "tekniksprånget"!
 
Kim: Vad är det du vill säga då? I ditt första svar till mig antyder du att det inte kommer att försvinna pga. gemenskapsfaktorn, jag håller med dig där, vilket borde framgå rätt klart. I ditt andra säger du tvärt om, att det redan är i farozonen.
Så, bestäm dig.
 
asg skrev:
Hejsan,

Tillhörande det snart utdöende släktet av analoga hobbyfotografer som använder diafilm har jag tvekat att ta steget över till den digitala sidan av en anledning: Hur kan man förära/plåga släkt och vänner med sina alster?


/Anders

Videoprojektor och för familj och vänner fungerar det ypperligt. Nog för att man som fotograf kan sakna lite diastuns i det hela, men än så länge har ingen i publiken klagat. Även visning via internet och egen hemsida med visning för släkt och vänner som är för långt borta för att utsättas för projektorvisningarna. Jag tycker att projektorvisningarna är väldigt praktiska, fort och enkelt att sortera och plocka ihop en vettig visning, och kvaliteten är inte så man gråter i alla fall. Men, även om jag nu har blivit väldigt övertygad digitalfotograf, nog är just dukvisningarna det tillfället där jag som fotograf tycker att det analoga diat har en fördel.

mvh

Bent
 
Vi har kommit till en tidpunkt i utvecklingen där vi alla översköljs av bilder dygnet runt. Tiden då vi satt och glodde på någons föga uppseendeväckande semeterbilder är förbi. Nu skall bilderna vara mycket speciella för en sådan visning.

Min lösning är att skriva ut enstaka bilder, rama in och ge bort i present. Släkt och vänner kan njuta av bilderna utan att det blir påträngande och jobbigt och man faller lite tillbaka till den traditionella inramade bilden på väggen.
 
Dyrt och inte alltför hög upplösning har jag för mig.

Jag tror starkt på att HDTV/HD-Projektorer med sina 720p och 1080i lägen blir det som kommer starkast på frammars framöver, speciellt för halvkräsna fotofolk som tycker att 0.8MP är för lite för att visa bilder på.

Med 1900x1080i eller 720p blir det en lite annan sak än dom stackars 525 interlacade linjerna dom flesta har idag.
 
Tack Magnus Stålnacke för ditt inlägg. Det svarade perfekt på vad ursprungstråden ville veta.
Till diaförespråkaren vill jag fråga:
Hur många ser dina bilder?
Hur ofta orkar du ställa igång hela apparaten?
Vad är anledningen till att folk ger bort sina diautrustningar här på FS och Blocket?
 
Damocles skrev:
Dyrt och inte alltför hög upplösning har jag för mig.

Jag tror starkt på att HDTV/HD-Projektorer med sina 720p och 1080i lägen blir det som kommer starkast på frammars framöver, speciellt för halvkräsna fotofolk som tycker att 0.8MP är för lite för att visa bilder på.

Med 1900x1080i eller 720p blir det en lite annan sak än dom stackars 525 interlacade linjerna dom flesta har idag.

Var det inte regeringen som tackade nej till en HDTV-satsning och valde digital-tv framför det? Hela det analoga nätet ska ju vara avvecklat till 2008 (något år senare?) till fördel för digital-tv.

Jag tror nog du får flytta till USA om du vill ha HDTV-lösningen som alla nördar dreglar över.
 
Jag gör mina bilder i formatet 20x30 cm. Sen monterar jag de bästa bilderna i ett fint album med svarta kartongblad med tjocka läderpärmar från Henzo.
 

Bilagor

  • f_l_1201006.jpg
    f_l_1201006.jpg
    3 KB · Visningar: 562
Jag har börjat använda en programvara som heter Ulead CD & DVD PictureShow 3 Deluxe. Detta är en billig pgmvara som mycket enkelt genererar ett bildspel som jag sedan bränner ner till DVD och kan visa på TV'n.

Till bildspelet kan du välja bakgrundsmusik, lägga till textrutor mm. Du kan ladda ner en trial här: http://www.ulead.com/dps/trial.htm

Fördelen med DVD kontra dia eller papper är ju att (nästan) alla har en uppspelningsutrustning hemma. Vilket gör det lätt att plåga vänner och bekanta med semesterbilder ;-)
 
Jag har just slutat med dia. Visst, det blir väldigt fint i projektorn men så mycket sämre när man skannar eller gör stora förstoringarar. Korn är fult ibland och även Velvia ÄR kornig.

Med min nya digitalprojektor (Acer PD521) blir det "tillräckligt bra".

Så här ser jag det om vi jämför digitalprojektor med diaprojektor:

+ mycket tystare
+ hela bilden alltid skarp samtidigt
+ man slipper byta magasin
+ ingen bildväxlingstid/mörker
+ snygga övertoningar med bara en projektor
+ man kan enkelt visa alla typer av bilder inkl svartvitt
- inte lika hög upplösning men skillnaden i praktiken på duken är mycket mycket liten
- någon onaturliga färger men ofta OK
- inte lika bra separation av lågdagrar
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.