Annons

Hur viktig är bildstabiliseringen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Photonick

Aktiv medlem
Är det idiotiskt att köpa ett objektiv utan bildstabilisering till en kamera utan desamma? Ska endast användas till foto.
 
Är det idiotiskt att köpa ett objektiv utan bildstabilisering till en kamera utan desamma? Ska endast användas till foto.
Det beror väl på vad som ska fotas. De kameror som jag mest använder för mig för min typ av fotografering (gatufoto) saknar bildstabilisering i både hus och objektiv. Funkar för det mesta utmärkt ändå.
 
Beror på hur lång brännvidd det har.. Under typ 50-75mm kan det väl gå men på längre skulle jag absolut inte vilja vara utan
Fotar man enbart i fullt dagsljus minskar behovet. :)
 
Senast ändrad:
Beror ju på vad man ska fota samt brännvidd. Ska man t.ex fota handhållet i dåligt ljus så är det ju absolut en fördel. Sen blir det ju också ännu mer fördelaktigt desto längre brännvidd man fotar med.
 
Det ska främst användas till 16mm och 30mm, vilket båda är ljusstarka. Fotograferar mest interiör, landskap eller street Kameran är en A6000.
 
Då skulle jag säga kör! Jag har kört flera liknande objektiv på motsvarande kamera utan några som helst problem. Den gamla hederliga niffty-fifty som de flesta kameramärken säljer har ingen stabilisering och funkar alldeles utmärkt för det mesta.
 
Sedan jag skaffade objektiv med inbyggt VR så har jag lämnat stativet hemma (Jag fotar främst djur/fåglar med långt teleobjektiv)
De gånger stativet åker fram är när jag ska plåta landskap eller om det skulle vara väldigt mörkt.
Det jag vill ha sagt är att jag skulle inte vilja vara utan bildstabilisering. Det skulle i så fall vara vid kortare brännvidder (under 85mm) som det kan vara ok utan.
 
Som flera andra skriver; det beror helt på fotosituation. I somliga lägen är stabilisering värt hur mycket som helst och kan ge dig bilder som du inte fått utan. I andra lägen, som t ex mycket actionfoto, är stabilisering helt redundant.
 
Jag tycker stabilisering är bra. Utan denna hjälp så så blir bilderna ofta lite risiga när ISO skruvas upp eller slutartiden blir lång för att undvika skakningsoskärpa.
Jag prioriterar ofta stabilisering framför hög ljusstyrka (stor bländare)
Som många påpekat så är ju situationen och ljusförhållanden avgörande.
För min del vinner stabilisering med 11-2
 
Bildstabilisering är inte dumt i något läge tycker jag.
Nej, det är ingen nackdel om den finns och går att stänga av på riktigt eller sakerna faktiskt alltid hamnar i samma läge om systemet alltid är flytande utan parkeringsläge. Annars blir det knepigt på stativ i vissa lägen.

Dock är lösningen om man absolut alltid vill ha stabilisering i så fall att skaffa en kamera med stabiliserad sensor. Frågeställaren har enligt andra trådar a6000 och då måste man upp på a6500 eller a6600, vilket blir en annan högre kostnad.

Jag håller med andra ovan som inte vill ha längre telen utan stabilisering, men kortare brännvidder fungerar normalt sett bra. Givetvis kan man med stabilisering dra längre på slutartiden även på kortare brännvidder, men det ger inte lika stor vinst lika ofta som med långa objektiv. Så fort något rör sig det minsta så blir det suddigt med de slutartider det då kan handla om, vilket ju även t ex kan vara att det blåser och löven på träden rör sig.

Sedan är det ju så att de flesta stabiliserade objektiv är ljussvagare än vad det finns ostabiliserade objektiv, så man byter ofta delvis ljusstyrka mot längre slutartid. Det byter kan både vara bra och dåligt, helt beroende på situation.
 
Det ska främst användas till 16mm och 30mm, vilket båda är ljusstarka. Fotograferar mest interiör, landskap eller street Kameran är en A6000.

En stor bländare är ju dock inte alltid lösningen för att fota i dåligt ljus, man måste ju såklart tänka på skärpedjupet också. Vill man ha allt i fokus så kan man ju oftast inte fota på större bländare t.ex.
 
Det ska främst användas till 16mm och 30mm, vilket båda är ljusstarka. Fotograferar mest interiör, landskap eller street Kameran är en A6000.
För fotografering av interiörer och landskap använder du väl ändå stativ och då har bildstabilisering mindre betydelse.

För gatufoto gissar jag att du oftast använder ganska korta slutartider och då är också bildstabilisering av underordnad betydelse.

Med det sagt så är det knappast en nackdel att ett objektiv har bildstabilisering. Förr eller senare råkar nog de flesta fotografer ut för en situation där bildstabilisering kan rädda bilden.
 
Tack för alla svar! Inomhus använder jag i regel alltid stativ och då är stabiliseringen helt oväsentlig. I andra lägen ifall jag vill fotografera en vän som ska modella eller liknande så är det väl alltid minst 1/320 etc vilket brukar fungera, men hamnar man i sämre ljus eller andra lägen så kan det såklart krångla något mer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.