ANNONS
Annons

Hur vika ihop en reflexskärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scratchen

Aktiv medlem
Lite pinsam fråga, men hur viker man ihop en reflexskärm?

Min 80cm reflexskärm från kaffebrus.com anlände idag. Väska medföljde naturligtvis, och reflexskärmen var ihopvikt och packad i väskan.
Jag tog ur den och tänkte att "ja det var ju smart, att vika såhär!".

I samma sekund som jag vecklat ut den glömde jag hur jag skulle få ner den i väskan igen :)

Jag är tacksam om någon kan förklara (på ett enkelt sätt) hur jag viker ihop den igen så den får plats i väskan, gärna med en illustration :)

Tack på förhand!

Har ingen aning om hur man viker ihop den men är nyfiken på hur du tycker skärmen verkar. Bra kvalitet? Är på G att köpa en dylik...

Skärmen är mycket trevlig att använda. Har en själv. Första gången var den minst sagt svår att vika ihop =)

Ska kolla hur man gör och försöka förklara

edit: på en stund. blev tvungen att åka iväg på ärenden...

Senast ändrad:
Det frågar jag mig varje gång också:)

Inte så lätt att förklara. Men ta tag i den upp- och nertill och vik sedan ihop samtidigt som du vrider den åt varsitt håll så skall du se att den vill forma sig som den skall. Inte världens lättaste. Och efter två glas skumpa ber man om man hjälp med projektet.

Re: åtta

publicimage skrev:
tänk att du skall vika den som en åtta så brukar det fungera
Tyvärr, det gick inte alls, eftersom "ramen" (metalldelen) inte är rund i denna skärmen, utan platt.

Men jag har som sagt lyckats nu med hjälp av filmen Jörgen länkade till!

Det är lite enklare andra gången. Bara hålla stadigt på varsin sida av skärmen. Sedan vika in vänsterhanden under högerhanden och trycka till så viker den ihop sig som den ska. Ungefär som att stoppa ner vänsterhanden i en djup påse som man håller i med högerhanden.

*host* vad lätt det låter =)

Jag har en lite mindre, cirkulär lastoliteskärm med ett stålband runt. Den vrider man liksom ihop. Ett stadigt tag i ringen på motsatta sidor, en bestämd vridning ett varv och vips - den ligger i en snygg ögla helt av sig själv.

Ja det är inte helt lätt att vika ihop en reflexskärm, Svenska Dagbladets fotograf Björn Larsson Ask hade just det som ett litet extraprov till politiker han fotograferade inför EMU-valet...

Reflexskärm är lättvikt i jämförelse med Lastolites diffusionsbox (Cubelite). En gång har jag lyckats vika ihop den på rätt sätt, men nu står den bara hoptryckt i ett hörn och surar.
Har någon en film på den så är det välkommet,

/henrik

För rektangulära reflexskärmar.

1: Stå på metalllisten i en av kortsidorna (med tåspetsarna räcker gott och väl.

2: Tryck ner med vänsterhanden och för ut från kroppen med högerhanden...

Voila :9

Jag lär ju alltså få dubbelt upp med problem :)))

Köpte ett 60x60 cm ljustält från kaffebrus, öppnar spännt paketet och finner ett liten, liten svart väska...... öppnar försiktigt och tänker att jag måste hålla koll på hur det är ihopvikt...
"Flapp" "Flopp" så gick det med försiktig.. :))) Detta tält kommer nog aldrig ner i sin väska nå mer.

Sen beställde jag en stor reflexskrärm dessutom så det betyder 2 saker som aldrig kommer hem till sina förpackningar.

/Jonas

Både kub och skärm

Har den stora kuben från kaffebrus och en 110cm 5i1 bakgrund och jag måste säga att det är lättare att vika ihop kuben än det är att få ihop skärmen.. Har bara för några minuter sedan givit upp med att få ihop skärmen för denna gång.. Den får ligga och jag får låta min frustruation rinna av lite innan jag gör ett nytt försök.. Jag får ihop som den skall vara ihopvikt men det är alltid en av "ringarna" som blir för stor så den inte går ner i väskan.. Baahhhhhhh....

/Peter

Ja, reflexskärmen var ju inga problem att vika ihop.... har en 100cm. rund skärm. Man tar tag i båda sidorn på skärmen och vrider ena handen mot sig och den andra bort från sig, så skärmen börjar likna en 8:a sen trycker man ihop armarna samtidigt som man vrider då bildar den 3 ringar som blir alldeles platt.

Men tältet kommer aldrig att gå.... jag lyckas få det att bli platt enl. beskrivning från mr.kaffebrus men att sedan därifrån "behandla" den som en reflexskrärm och vrida ihop den går bara inte. Det knakar och brakar utan att vilja ge med sig.

/Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar