Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur vet man vad som är skälig prissättning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aliva

Ny medlem
Jag behöver hjälp!

Jag är i mångas ögon en nybörjare (kanske framförallt mina egna!), men en entusiastisk sådan. Jag har tidigare aldrig tagit betalt för mitt fotograferande, men häromdagen var jag ute på uppdrag av ett företag (som ägs av en vän till familjen), för att fota bilder som de kan använda till reklam, hemsida och liknande.

Resan dit var 6 mil enkel resa (12 mil ToR alltså)
Vi var där i fem timmar, minus en timmes paus
Bilderna har efterbearbetats
Det blev ungefär 60 bilder som är användbara och ägaren vill ha möjlighet att använda sig av alla (inte sagt att hon KOMMER använda alla, men hon vill ha möjligheten).

Hon har bett om ett paketpris. Eftersom jag inte fotat ett sånt här uppdrag tidigare, och med tanke på att jag hade lånat en kamera (Nikon D3200 som jag tidigare aldrig använt) så bestämde vi att vi skulle komma överens om betalning i efterskott när hon sett bilderna, det kändes mest okej från min sida eftersom jag inte kunde veta i förväg om jag ens skulle lyckas leverera några vettiga bilder. Men nu blev alltså ägaren nöjd med bilderna!

Så, (och eftersom jag är ny här på Fotosidan så vet jag inte om en sådan här tråd är okej, men jag chansar), vad skulle ni tycka vara skäligt att ta i betalt för ovanstående, när man även tar hänsyn till att jag inte är något proffs? (Jag har fetmarkerat det som är bra att tänka på).

Tacksam för hjälp!

Här handlar det om uppdragsfotografering, och då spelar egentligen inte antalet bilder någon roll. Hur lång tid ägnade du åt efterbehandlingen?

Jag tycker du ska utgå efter hur lång tid det tog totalt och debitera per timme efter detta. Det torde resultera i ett gäng tusenlappar som du fakturerar som hobbyverksamhet - på det viset behöver du inte bekymra dig om moms eller F-skatt, utan du tar upp det i din vanliga självdeklaration (om du inte haft fotoutgifter som överstiger summan - då kan du kvitta dem om jag förstått det rätt).

Okej! Jag tror nog att det blev omkring 6 timmars efterarbete, eller däromkring åtminstone.
Jaha, vad bra att veta, tack så mycket :)

Ett tillägg - se till att det handlar om just beställt fotouppdrag - det är mycket svårare att få det till hobbyverksamhet om du tar betalt per bild om jag förstått det rätt, och i det här fallet torde det inte finnas någon tveksamhet om att det faktiskt handlar om det.

Jaha! Tack, det var väldigt bra att veta, för ja, det är helt klart hobbyverksamhet =)

Det är inte lätt att sätta priser EFTER! ett uppdrag.
Du och kund kanske ligger långt ifrån varandra vad som anses rimligt.

Hade jag varit du hade jag satt ett lågt pris och sagt att det är typ "provapåpris".
Sedan om kunden vill nyttja dig till fler uppdrag så var redo med priser INNAN uppdraget.

Företag vill väl alltid kunna dra moms och då kan du använda olika tjänster som frilans finans.

//Julle - http://www.bildeffekt.se

Jo, det är ju svårare att sätta pris i efterhand, men om kunden redan är nöjd tycker jag inte du behöver sätta ett jättelågt pris, utan snarare prata med dem om vad de tycker är rimligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar