Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur vet A2:an hur kraftfull blixt jag har

Produkter
(logga in för att koppla)
T-Max 400 skrev:
Självfallet.

Precis som ljusmätaren i kameran kan ge olika exponeringar vid bildserier av samma motiv.

Men så länge man lär sig kameran/blixten kan man genom enkla handgrepp fixa det som automatiken inte klarar (blixt/exponeringslås, blixt/exponeringskompensation).

Oftare ger det samma resultat som bra manuellt arbete men mycket snabbare, så man hinner ta bilden innan förutsättningarna ändras.

Först förstå tekniken, sen lära sig den och sen överlista den så det blir som jag vill (och inte alltid som automatiken vill).

Mvh

För att maximalt utnyttja utrustningen använder man sig naturligtvis av automatiken och justerar denna +/- eller kör manuellt, helt beroende på situationen.

Har man tiden så kan man köra manuellt men har man inte tid så kan automatiken vara till hjälp, så länge man inte alltid låter den slaviskt bestämma allt.

Men det är naturligtvis upp till fotografen att bestämma hur man vill ta bilder.
 
På frågan "Hur vet A2:an hur kraftfull blixt jag har" och "Hur vet kameran vilken av dom man har monterat?" så svarar jag:

Kameran nog har ingen aning om hur kraftfull blixt du har eller vilken av de kompatibla modellerna som är ansluten

Jag förutsätter att frågan enbart handlar om kraften i blixten och TTL.
Annat är ju om du försöker nyttja någon specialfunktion som bara finns på en viss blixt så fungerar detta naturligtvis inte med den blixt som inte har stöd för det.

Kameran säger till blixten hur mycket kraft som den tycker behövs.
Sen att blixten sedan inte alltid har nog med kraft att leverera är en annan sak, kameran tar bilden ändå och därmed blir bilden för mörk.
 
Om jag förstått ursprungsfrågan rätt så var Christer undrande över varför kameran i princip alltid valde största bländaren vid blixtfotografering i P-läget, han tyckte att kameran skulle känna av att det nu monterats en kraftigare blixt & då automatiskt blända ned.

Detta var ursprungsfrågan & vi har förklarat hur det förhåller sig & även svävat ut i olika tekniker för blixtanvändande.

En sak är i alla fall jag säker på & det är att man aldrig kan uppnå ett riktigt bra resultat i P-läge & utan kompensation, det läget använder jag möjligtvis i morgon kväll vid tolvslaget när synen sviktar & symbolerna i sökaren blir sådär konstigt suddiga...

Hur man arbetar avancerat är upp till var & en, jag har gjort en del repro (konst) & då gäller inget annat än helt manuellt för att få ett jämnt resultat.

Vid bröllops eller porträtt så kör jag ADI & S eller A. P använder jag aldrig pga att om jag ställer in en tid/bländarkombination som jag vill ha så återgår kameran till en standardkombination ca 10 sek efter jag släppt avtrycket, en vansinnig Minoltadumhet!

Som tidigare sagts så är det ju bara att exprimentera, det kostar ju inget.

//Larsa
 
Tack alla ni som berikat mitt fotokunnande i den här länken, det blir mycket nya detaljer att jobba på och förfina nästa år.

Gott Slut och GOTT NYTT ÅR på er...
/Christer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.