Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur vet A2:an hur kraftfull blixt jag har
- Trådstartare Christer1
- Start datum
.Z.
Aktiv medlem
Ok grabbar.
Att få ljus från en blixt att svepa i djupet är svårt, endera så blir förgrunden överexponerad & bakrunden rätt eller så blir det tvärtom.
Jag har själv en speciell teknik som jag oftast använder, lite svår & omständig men kul!
Ställ kameran på S, välj en lång tid typ 1/15 eller ett steg längre (ni har ju AS). För att minimera skakningsoskärpa använd vidvinkel eller ännu hellre stativ, dra ned blixten ca 0,7-1,3 steg samt den normala kompensationen litegrann också, testa er fram så kan ni spara inställningarna & använda dem igen.
På detta sätt så får man en blandning av blixt & befintligt ljus som ger en varm & angenäm ton, kanske lite överdriven men det uppfattas oftast som positivt. En förutsättning är att motivet inte rör sig för mycket då det ger rörelseoskärpa, detta kan dock ge häftiga effekter då blixten fryser konturerna!
När man gör så här så väljer ju kameran en stor bländare, oftast den största i normal rumsbelysning.
Jag har bla praktiserat detta i kyrka under bröllop & bifogar en bild. 1/15 sek, 200 Asa, stativ, blixt neddragen 1 steg, expokompensation -0,7.
Bilden ser inte bra ut här på min sunkiga skärm på jobbet men jag lovar att den är jättebra i original.
Observera att det är det befintliga ljuset som ger musten åt bilden, blixten fyller bara ut de mörka partierna. Som sagt, den bifogade bilden är inte riktigt rättvis...
//Larsa
Att få ljus från en blixt att svepa i djupet är svårt, endera så blir förgrunden överexponerad & bakrunden rätt eller så blir det tvärtom.
Jag har själv en speciell teknik som jag oftast använder, lite svår & omständig men kul!
Ställ kameran på S, välj en lång tid typ 1/15 eller ett steg längre (ni har ju AS). För att minimera skakningsoskärpa använd vidvinkel eller ännu hellre stativ, dra ned blixten ca 0,7-1,3 steg samt den normala kompensationen litegrann också, testa er fram så kan ni spara inställningarna & använda dem igen.
På detta sätt så får man en blandning av blixt & befintligt ljus som ger en varm & angenäm ton, kanske lite överdriven men det uppfattas oftast som positivt. En förutsättning är att motivet inte rör sig för mycket då det ger rörelseoskärpa, detta kan dock ge häftiga effekter då blixten fryser konturerna!
När man gör så här så väljer ju kameran en stor bländare, oftast den största i normal rumsbelysning.
Jag har bla praktiserat detta i kyrka under bröllop & bifogar en bild. 1/15 sek, 200 Asa, stativ, blixt neddragen 1 steg, expokompensation -0,7.
Bilden ser inte bra ut här på min sunkiga skärm på jobbet men jag lovar att den är jättebra i original.
Observera att det är det befintliga ljuset som ger musten åt bilden, blixten fyller bara ut de mörka partierna. Som sagt, den bifogade bilden är inte riktigt rättvis...
//Larsa
Bilagor
Christer1
Aktiv medlem
Grattis Larsa,
Mycket bra bild både foto-, kompositions- och stämningsmässigt.
Det blir något nytt att experimentera med framöver.
Hade du tillgång till lokalen innan så att du kunde provskjuta eller klarade du inställningarna bara på grund av erfarenhet?
Hade du fjärrutlösning för att undvika skakningsoskärpa eller 2 sekundersfördröjning.
Sköt du blixten i taket eller rakt på? Det är ju så högt i tak att det måste vara svårt att få den att verka.
Mycket bra bild både foto-, kompositions- och stämningsmässigt.
Det blir något nytt att experimentera med framöver.
Hade du tillgång till lokalen innan så att du kunde provskjuta eller klarade du inställningarna bara på grund av erfarenhet?
Hade du fjärrutlösning för att undvika skakningsoskärpa eller 2 sekundersfördröjning.
Sköt du blixten i taket eller rakt på? Det är ju så högt i tak att det måste vara svårt att få den att verka.
erro.se
Aktiv medlem
Intressant teknik. Det där med att blanda blixt med befintligt ljus på olika sätt ligger högt på min "att-göra-lista".
Klart att en blixt inte kan belysa allt i en bild, i synnerhet inte på olika djup, så mycket inser jag också. Det som förvånade mig var bara att det var sån pass stor skillnad mellan kompakten och A2'n, till kompaktens fördel. Men som sagt, en del tester återstår för att lära mig vad man kan göra själv om man bortser från automatiken.
Klart att en blixt inte kan belysa allt i en bild, i synnerhet inte på olika djup, så mycket inser jag också. Det som förvånade mig var bara att det var sån pass stor skillnad mellan kompakten och A2'n, till kompaktens fördel. Men som sagt, en del tester återstår för att lära mig vad man kan göra själv om man bortser från automatiken.
erro.se
Aktiv medlem
Går det förresten att på nåt enkelt sett förklara skillnaden mellan "vanlig" exponeringskompensation och blixtkompensation? Hur påverkar de bilden? Och vad händer när man använder dem tillsammans? Jag förstår principen bakom din teknik i bröllopsbilden Larsa, men du nedkompenserar ju båda faktorerna. Borde det inte ge en mörk bild totalt sett?
Juhani
Avslutat medlemskap
erro_67 skrev:
Går det förresten att på nåt enkelt sett förklara skillnaden mellan "vanlig" exponeringskompensation och blixtkompensation? Hur påverkar de bilden? Och vad händer när man använder dem tillsammans? Jag förstår principen bakom din teknik i bröllopsbilden Larsa, men du nedkompenserar ju båda faktorerna. Borde det inte ge en mörk bild totalt sett?
Blixtkompensation påverkar den kraft som blixten skickar ut medans "vanlig" exponeringskompensation påverkar slutartiden eller bländaren.
I exempelbilden så tas "normal" exponeringen ner med -0,7 och därmed enbart den.
Och sedan dras blixtens kraft ner med 1 steg så att den inte blir överväldigande stark, så totalt sett blir det en bra exponering.
erro.se
Aktiv medlem
Men om Larsa tagit bilden med +/- 0 på både vanlig- och blixtkompensering så borde han ju fått en "normal" exponering. Om han då drar ned båda kompenseringarna, d.v.s. kortare tid och mindre blixtljus borde väl resultatet bli en mörkare bild? Eller är det så att all automatik kopplas bort i samma ögonblick man börjar fingra på exponeringskompensation? Det låter underligt tycker jag.
.Z.
Aktiv medlem
Christer1 skrev:
Hade du tillgång till lokalen innan så att du kunde provskjuta eller klarade du inställningarna bara på grund av erfarenhet?
Jag var i kyrkan veckan innan & testade, enkelt då när man kör digitalt & kan se resultatet omgående.
Christer1 skrev:
Hade du fjärrutlösning för att undvika skakningsoskärpa eller 2 sekundersfördröjning.
.
Tiderna låg på 1/15-1/30 så jag använde avtrycket som vanligt.
Christer1 skrev:
Sköt du blixten i taket eller rakt på? Det är ju så högt i tak att det måste vara svårt att få den att verka.
Rakt på, nåt annat var inte möjligt.
/Larsa
Juhani
Avslutat medlemskap
erro_67 skrev:
Men om Larsa tagit bilden med +/- 0 på både vanlig- och blixtkompensering så borde han ju fått en "normal" exponering. Om han då drar ned båda kompenseringarna, d.v.s. kortare tid och mindre blixtljus borde väl resultatet bli en mörkare bild? Eller är det så att all automatik kopplas bort i samma ögonblick man börjar fingra på exponeringskompensation? Det låter underligt tycker jag.
Men kamerans exponering räknar exponeringen utan blixt (exempelvis i A eller S läge) för den "vet" inte om att blixten finns... därmed skulle bilden först exponeras "korrekt " med befintligt ljus och sedan skulle blixten ha pyttsat ut det den tycker skulle behövas för en "korrekt" exponering (kameran vet ju inte alltid bäst) så därmed skulle bilden troligast blivit för ljus och trist.
EDIT: Resultatet blir naturligtvis en mörkare bild... dock inte "för" mörk i detta exempel, utan den blir "perfekt" istället.
Senast ändrad:
erro.se
Aktiv medlem
Nog måste väl kameran vara medveten om att det finns en blixt? När jag fäller upp min blixt på A2 så får jag en blixtsymbol i displayen och kameran ställer om slutartiden till 1/50.
Men vänta nu, ska jag tänka lite kanske... är det så att det skiljer sig beroende på om man kör i fullauto-läge eller i S/A-läge?
Med bländar- eller slutarautomatik så borde ju förstås inte kameran bry sig om blixten när den räknar ut exponeringen. Och om man då ställer ner den vanliga exponeringen med -1 och istället slår på blixten, så skulle den lysa för mycket om man inte kompenserade ner den också. Fattar jag rätt nu?
Men hur funkar då kombinationen av de båda kompenseringarna när man använder dem i fullauto-läge? Blir det samma sak? Eller?
Känner mig lätt förblindad av alla blixtar just nu
Men vänta nu, ska jag tänka lite kanske... är det så att det skiljer sig beroende på om man kör i fullauto-läge eller i S/A-läge?
Med bländar- eller slutarautomatik så borde ju förstås inte kameran bry sig om blixten när den räknar ut exponeringen. Och om man då ställer ner den vanliga exponeringen med -1 och istället slår på blixten, så skulle den lysa för mycket om man inte kompenserade ner den också. Fattar jag rätt nu?
Men hur funkar då kombinationen av de båda kompenseringarna när man använder dem i fullauto-läge? Blir det samma sak? Eller?
Känner mig lätt förblindad av alla blixtar just nu
Juhani
Avslutat medlemskap
I P eller full autoläge så låser den exponeringen på en kortare slutartid så att inblandningen av befintligt ljus ska vara mindre.erro_67 skrev:
Nog måste väl kameran vara medveten om att det finns en blixt? När jag fäller upp min blixt på A2 så får jag en blixtsymbol i displayen och kameran ställer om slutartiden till 1/50.
Korrekt tänkt
Men vänta nu, ska jag tänka lite kanske... är det så att det skiljer sig beroende på om man kör i fullauto-läge eller i S/A-läge?
Med bländar- eller slutarautomatik så borde ju förstås inte kameran bry sig om blixten när den räknar ut exponeringen.
Det du då gör är att ställa hur mycket inblandning av befintligt ljus du vill ha... och beroende på hur mycket befintligt ljus som finns så kan blixten och det befintliga ljuset totaltsett ge en för riklig exponering i vissa partier.Och om man då ställer ner den vanliga exponeringen med -1 och istället slår på blixten, så skulle den lysa för mycket om man inte kompenserade ner den också. Fattar jag rätt nu?
Om man inte vill få "normalt" mycket blixt i bilden så kan man prova att ställa ner den litegrann... det är ju bara att testa om man har digitalkamera.
Men hur funkar då kombinationen av de båda kompenseringarna när man använder dem i fullauto-läge? Blir det samma sak? Eller?
Känner mig lätt förblindad av alla blixtar just nu
Jag använder aldrig kameran på full automatik så jag vet faktiskt inte hur den då skulle göra (bara att prova då).
Kollade just... jag kan inte ens kan ställa in någon kompensation i helautomatiskt läge på min kamera.
Senast ändrad:
T-Max 400
Aktiv medlem
Christer.
TTL=Thru The Lens / Genom objektivet.
Kameran har en sensor inne vid "filmplanet" så oavsett om du har filter eller smutsig frontlins på objektivet så mäts det ljus som kommer in i kameran. Allt inom foto grundas på 18% reflektion (=grått), således även blixtljuset.
Att #1 förstå hur kameran/blixten jobbar ihop och #2 kunna använda det är svårt. Fördelen nuförtiden är att man kan se resultatet direkt på lcd´n på kameran.
Bäst resultat (=vad som ser naturligast ut) tycker jag är att hela tiden ligga ganska nära rätt exponering (minus några ev. ca) även om det ibland känns som långa tider. Men så länge du inte får allt för mycket rörelseoskärpa (eller att bakgrunden själv rör på sig) så det faktiskt mörkt där bak och huvudmotivet som blixten lyser upp kommer vara mest iögonfallande
Blixt är en nödlösning pga att man inte har annat ljus, att lysa upp ett helt rum med en sko-monterad blixt är svårt och kräver endel övning och erfarenhet av fotografen.
Läs instruktionsboken noga och öva helt enkelt!
Lycka till
Mvh
Tobias
________________________________________________
"Christer Törsleff (Christer1) skrev:
Med ISO 64 blev bilderna på 2,8 och 4 bra men dom högre bländarna blev alldeles för mörka och gick inte ens att få hyfsade i PSE2 . Bruset är vad jag kan se obefintligt."
Om du behöver blixten inomhus pga att det är mörkt, vad får dig då att tro att blixten med en långsam iso och små bländaröppningar ska orka lysa upp rummet?
Lägg dig ca 1-2 ev under den exponeringen kameran föreslår utan blixt och låt sen blixten slå på vad den anser vara korrekt blixtmängd.
_________________________________________________
"Christer Törsleff (Christer1) skrev:
Jag har använt både 2500 och 3600 blixtarna och när jag låter kameran använda autofunktioner ställer den för det mesta in bländaren på 2,8 i P-läge
Det verkar som om den bestämmer det oavsett blixtstyrka som monteras på kameran."
Kameran antar att det är ont om ljus, att det är därför du ber kameran om att använda blixten. Eftersom blixtar är mycket svagare än solen är det bäst att köra på så stor bländaröppning som möjligt
Först när det befintliga ljuset blir mer kommer kameran blända ned/ta snabbare slutartid (om det går) för att hålla exponeringen på +-0 (och då prater vi om sk upplättningsblixt)
Även en stor studioutrustning skulle ha svårt att få lysa upp julens släktingar bra på iso 64 och bländare 16 (inte minst skulle tjockasläkten behöva solglasögon)
_________________________________________________
"Christer Törsleff (Christer1) skrev:
Jag tycker det är synd att man år 2004 skall behöva jobba på gammalt sätt. Man vill ju kunna ta ögonblicksbilder där datorn fixar såna här triviala beräkningar och det är ju inte poppis om man på Julafton brakar av en massa testblixtar."
/Christer
Menar du när blixten ska beräkna hur mycket ljus som behövs eller när du själv ska köra A på blixten? Förblixtarna som kameran skickar ut för att beräkna blixtljuset kommer du knappast att ha ont av, det sker mycket fort. Vet inte exakt hur ditt system jobbar men med Nikons pratar vi om tusendels sekunder, det märktes aldrig.
Menar du att du kör på A på kameran så är det inte speciellt "manuellt". Skillnaden är att blixten mäter blixljuset som reflekteras tillbaka till en sensor på blixten istället för sensorn inne i kameran.
_________________________________________________
TTL=Thru The Lens / Genom objektivet.
Kameran har en sensor inne vid "filmplanet" så oavsett om du har filter eller smutsig frontlins på objektivet så mäts det ljus som kommer in i kameran. Allt inom foto grundas på 18% reflektion (=grått), således även blixtljuset.
Att #1 förstå hur kameran/blixten jobbar ihop och #2 kunna använda det är svårt. Fördelen nuförtiden är att man kan se resultatet direkt på lcd´n på kameran.
Bäst resultat (=vad som ser naturligast ut) tycker jag är att hela tiden ligga ganska nära rätt exponering (minus några ev. ca) även om det ibland känns som långa tider. Men så länge du inte får allt för mycket rörelseoskärpa (eller att bakgrunden själv rör på sig) så det faktiskt mörkt där bak och huvudmotivet som blixten lyser upp kommer vara mest iögonfallande
Blixt är en nödlösning pga att man inte har annat ljus, att lysa upp ett helt rum med en sko-monterad blixt är svårt och kräver endel övning och erfarenhet av fotografen.
Läs instruktionsboken noga och öva helt enkelt!
Lycka till
Mvh
Tobias
________________________________________________
"Christer Törsleff (Christer1) skrev:
Med ISO 64 blev bilderna på 2,8 och 4 bra men dom högre bländarna blev alldeles för mörka och gick inte ens att få hyfsade i PSE2 . Bruset är vad jag kan se obefintligt."
Om du behöver blixten inomhus pga att det är mörkt, vad får dig då att tro att blixten med en långsam iso och små bländaröppningar ska orka lysa upp rummet?
Lägg dig ca 1-2 ev under den exponeringen kameran föreslår utan blixt och låt sen blixten slå på vad den anser vara korrekt blixtmängd.
_________________________________________________
"Christer Törsleff (Christer1) skrev:
Jag har använt både 2500 och 3600 blixtarna och när jag låter kameran använda autofunktioner ställer den för det mesta in bländaren på 2,8 i P-läge
Det verkar som om den bestämmer det oavsett blixtstyrka som monteras på kameran."
Kameran antar att det är ont om ljus, att det är därför du ber kameran om att använda blixten. Eftersom blixtar är mycket svagare än solen är det bäst att köra på så stor bländaröppning som möjligt
Först när det befintliga ljuset blir mer kommer kameran blända ned/ta snabbare slutartid (om det går) för att hålla exponeringen på +-0 (och då prater vi om sk upplättningsblixt)
Även en stor studioutrustning skulle ha svårt att få lysa upp julens släktingar bra på iso 64 och bländare 16 (inte minst skulle tjockasläkten behöva solglasögon)
_________________________________________________
"Christer Törsleff (Christer1) skrev:
Jag tycker det är synd att man år 2004 skall behöva jobba på gammalt sätt. Man vill ju kunna ta ögonblicksbilder där datorn fixar såna här triviala beräkningar och det är ju inte poppis om man på Julafton brakar av en massa testblixtar."
/Christer
Menar du när blixten ska beräkna hur mycket ljus som behövs eller när du själv ska köra A på blixten? Förblixtarna som kameran skickar ut för att beräkna blixtljuset kommer du knappast att ha ont av, det sker mycket fort. Vet inte exakt hur ditt system jobbar men med Nikons pratar vi om tusendels sekunder, det märktes aldrig.
Menar du att du kör på A på kameran så är det inte speciellt "manuellt". Skillnaden är att blixten mäter blixljuset som reflekteras tillbaka till en sensor på blixten istället för sensorn inne i kameran.
_________________________________________________
.Z.
Aktiv medlem
Juhani skrev:
(kameran vet ju inte alltid bäst).
Där slog du huvudet på spiken Juhani!
Jag skulle vilja ta det ett steg längre & säga att kameran inte vet ett skvatt!
Ljusmätning i kameror går enbart ut på att hitta ett medelvärde, nu räcker dock inte kontrastomfånget till för att fånga allt ifrån det ljusaste till det mörkare partierna. Då får man lägga exponeringen på det som är vesäntligt i bilden alternativt fylla ut med blixt. Oberoende av hur avancerade ljusmätningssystem kameran har så kan inget ersätta en tänkande fotograf.
.Z.
Aktiv medlem
På samma sätt, du kan dock då glömma blandljus såvida du inte är ute i dagsljus.erro_67 skrev:
Men hur funkar då kombinationen av de båda kompenseringarna när man använder dem i fullauto-läge? Blir det samma sak? Eller?
Juhani (& nån till) har gett svar på övriga frågor, jag kör mobilt för tillfället pga att datorn kraschat & känner att mobilräkningen håller på att braka iväg för mycket nu...
Återkommer/Larsa
Christer1
Aktiv medlem
Tobias,
Du har nog inte läst diskussionerna här från början.
Diskussionen gäller Minolta kamera och Minolta blixt och tester med dessa och utvärdering av dessa tester för att bl.a. se hur skärpa och brus påverkas vid olika bländarinställningar.
A på Minoltakameran betyder Aperture d.v.s fast bländare.
Det finns bl.a. ingen förblixt på Minolta 3600-blixten som du tydligen har till din kamera.
Du har nog inte läst diskussionerna här från början.
Diskussionen gäller Minolta kamera och Minolta blixt och tester med dessa och utvärdering av dessa tester för att bl.a. se hur skärpa och brus påverkas vid olika bländarinställningar.
A på Minoltakameran betyder Aperture d.v.s fast bländare.
Det finns bl.a. ingen förblixt på Minolta 3600-blixten som du tydligen har till din kamera.
Juhani
Avslutat medlemskap
Christer1 skrev:
Det finns bl.a. ingen förblixt på Minolta 3600-blixten som du tydligen har till din kamera.
Enligt minoltas egen spec. så har 3600HS(D) en förblixt för att kunna bestämma hur mycket ljus blixten ska skicka ut.
Dock hinner man aldrig märka förblixten som kör kanske 1/100 sekund innan den riktiga exponeringen äger rum och blixten kör med den utmätta kraften.
Sen är det upptill kameran att nyttja denna funktion hos blixten.. om kameran inte har den funktionen och blixten stödjer "lägre" funktioner så används dessa istället.
T-Max 400
Aktiv medlem
Christer1 skrev:
Tobias,
Du har nog inte läst diskussionerna här från början.
Diskussionen gäller Minolta kamera och Minolta blixt och tester med dessa och utvärdering av dessa tester för att bl.a. se hur skärpa och brus påverkas vid olika bländarinställningar.
A på Minoltakameran betyder Aperture d.v.s fast bländare.
Det finns bl.a. ingen förblixt på Minolta 3600-blixten som du tydligen har till din kamera.
Tråden heter "Hur vet A2:an hur kraftfull blixt jag har", eller?
Bruset uppkommer genom bla underexponering och det är väl kraft/brist på kraft i blixten som diskuterats?
Larsa skrev;
"Vid TTL så skickas en förblixt ut som studsar tillbaks från motivet & in i kameran & bedöms, kameran ger sedan en uppgift till blixten om hur mycket ljus som behövs & tar självfallet hänsyn till inställd bländare. Därefter skickar blixten ut rätt mängd ljus."
-Uppfattade det som alla blixtarna som nämdes hade detta och adi.
Sen har Ni pratat om A som i bländare (alltså slutarautomatik) på kameran men du har även pratat om att köra blixten manuellt;
"Skall nu gå tillbaks till gammal hederlig manuell fotografering i A-läge med blixt. Får köra en testserie för att fastställa hur mycket det går att krama ur blixten på olika avstånd."
Framgår inte riktigt om det är A på blixt OCH slutarautomatik (A) i kameran, men det påverkar väl inte det jag skrev?
För att köra ledtal/avstånd=bländare ger väl knappast stabilare blixtbilder än TTL? Och inte kommer blixten bli starkare (ökat ledtal) för att du kör den manuellt?
Mvh
Juhani
Avslutat medlemskap
Värt att notera om förblixt vid djurfoton.
Vissa djur hinner reagera på förblixten.
Jag har tagit ett flertal bilder där en tam nymfkakadua har hunnit lyfta på vingarna i bilden pga förblixten.
Vid djurfoton där blixt nyttjas och djuret är ovan (eller reagerar) vid blixt så använder jag blixten manuellt eller blixtexponeringslås funktionen på min kamera och väntar några sekunder så att djuret "slappnar av".
Detta för att förblixten inte ska köras okontrollerat strax innan exponeringen.
Sen att jag ändå oftast väljer att använda blixtexponeringslåset vid de flesta typer av bilder är för att kunna bestämma vart den lägger mätningen.
Vissa djur hinner reagera på förblixten.
Jag har tagit ett flertal bilder där en tam nymfkakadua har hunnit lyfta på vingarna i bilden pga förblixten.
Vid djurfoton där blixt nyttjas och djuret är ovan (eller reagerar) vid blixt så använder jag blixten manuellt eller blixtexponeringslås funktionen på min kamera och väntar några sekunder så att djuret "slappnar av".
Detta för att förblixten inte ska köras okontrollerat strax innan exponeringen.
Sen att jag ändå oftast väljer att använda blixtexponeringslåset vid de flesta typer av bilder är för att kunna bestämma vart den lägger mätningen.
Juhani
Avslutat medlemskap
T-Max 400 skrev:
För att köra ledtal/avstånd=bländare ger väl knappast stabilare blixtbilder än TTL?
TTL är mindre "stabilt" än att köra manuellt med blixten (speciellt om man har digitalkamera där man kan se hur det blev.)
TTL kan variera blixteffekten under flertalet tagningar medans om man kör manuellt så kör man en testserie och har sedan samma mängd ljus från blixten helatiden. Nästan som i studio
Och inte kommer blixten bli starkare (ökat ledtal) för att du kör den manuellt?
Blixten får naturligtvis inte ökat ledtal, men ifall TTL tycker att blixten ska köra med 1/16 kraft men fotografen ser att det behövs 1/8 kraft så har man alltså fått blixten att "räcka längre" genom att manuellt vrida upp kraften.
Man ska inte lita blint på TLL eller liknande system... visst.. de blir bättre och bättre på att gissa. Men det är bara gissningar om hur fotografen verkligen vill ha sin bild.
Sen att den ofta gissar rätt betyder inte att man alltid kan lita på den.
T-Max 400
Aktiv medlem
Juhani skrev:
TTL kan variera blixteffekten under flertalet tagningar medans om man kör manuellt så kör man en testserie och har sedan samma mängd ljus från blixten helatiden. Nästan som i studio
Självfallet.
Precis som ljusmätaren i kameran kan ge olika exponeringar vid bildserier av samma motiv.
Men så länge man lär sig kameran/blixten kan man genom enkla handgrepp fixa det som automatiken inte klarar (blixt/exponeringslås, blixt/exponeringskompensation).
Oftare ger det samma resultat som bra manuellt arbete men mycket snabbare, så man hinner ta bilden innan förutsättningarna ändras.
Först förstå tekniken, sen lära sig den och sen överlista den så det blir som jag vill (och inte alltid som automatiken vill).
Mvh